Škoda Octavia Combi 1,2 TSI Elegance [pierwsza jazda autokult.pl]

Ten artykuł ma 3 strony:

Škoda Octavia Combi 1,2 TSI Elegance — pierwsza jazda

Škoda Octavia Combi to najlepiej sprzedające się w Europie auto z nadwoziem tego typu. Popyt na poziomie 124 500 egzemplarzy w ubiegłym roku zapewnił temu modelowi trzecie miejsce w ogólnoświatowej sprzedaży Škody, przy czym przez ostatnich 16 lat około 30% klientów wybrało właśnie wersje z nadwoziem dwubryłowym. Czy całkowicie nowa Škoda Octavia Combi ma szansę powtórzyć sukces poprzedników?

Nową Škodę Octavię w podstawowym nadwoziu liftback mieliśmy już okazję Wam przedstawić. Po materiale przygotowanym zaraz po premierze auta i pełnowymiarowym teście postaram się więc skupić wyłącznie na różnicach i nowinkach, jakie znajdują się w zaprezentowanej niedawno wersji kombi.

Škoda Octavia III 1,4 TSI Ambition — amazing? [test autokult.pl]

Škoda Octavia – samochód, o którym w naszym kraju wszyscy wiedzą wszystko, a nawet jeszcze więcej. Jej zwolennicy przekrzykują się na argumenty z przeciwnikami czesko-niemieckiej myśli technicznej. Korzystając z tego zamieszania, Škoda dolewa oliwy do ognia – twierdzi, że najnowsza Octavia jest niesamowita. Czy nowa kompaktowa Škoda faktycznie zasługuje na takie określenie?

Nowa Octavia to pierwsze kombi w nowym trendzie stylistycznym Škody. Charakterystyczna sylwetka pełna prostych linii i ostrzejszych załamań definiuje nowy wizerunek marki i nadchodzącą ofensywę modelową. Tylna część auta nie wnosi aż tyle zmian co przód, tak naprawdę pod względem stylistycznym różnice są zauważalne gołym okiem, ale nadal niewielkie. Całość została po prostu nieco wyostrzona.

Nowa Škoda Octavia Combi urosła praktycznie w każdym kierunku – wszerz rozciągnięto ją o 45 mm, a wzdłuż aż o 90 mm, przy czym rozstaw osi powiększono o 108 mm. Jedynie wysokość zmniejszyła się o 3 mm względem poprzednika. Tak samo jak w liftbacku linia boczna zwraca uwagę charakterystycznym przetłoczeniem na całej długości. Projektanci nazwali ją „Tornado” i odpowiada ona za grę światłem – ma rozgraniczać strefę światła i cienia. W uzyskaniu pożądanego efektu ma pomagać też wspólna linia bocznych szyb, która sprawia, że wizualnie auto wydaje się większe i lżejsze.

Rozdmuchanie gabarytów zewnętrznych nie miałoby większego sensu, gdyby nie było tego czuć w kabinie. Nowa Octavia Combi ma dłuższą o 33 mm przestrzeń pasażerską, przy czym 26 mm poszło w tylną kanapę w okolicy kolan, a na wysokości głowy jest teraz o 2 mm więcej miejsca z przodu i 11 mm z tyłu. Dodatkowe milimetry szerokości pochłonęły głównie okolice łokci i ramion. Wewnątrz naprawdę miejsca nie brakuje, a wolna przestrzeń bagażowa potęguje to wrażenie.

Škoda Octavia III 1,8 TSI DSG & 2,0 TDI MT Elegance — nowa era Octavii [pierwsza jazda autokult.pl]

Oto nowa generacja fenomenu sprzedaży napędzającego markę Škoda. Nowa generacja samochodu, który do tej pory sprzedał się na świecie w ponad 3,7 mln egzemplarzy (z czego prawie 0,4 mln tylko w 2012 roku). Oto Škoda Octavia III, która urzędując do tej pory w segmencie C, wyraźnie zbliżyła się do jego górnej granicy.

Zobacz również: SsangYong XLC 1.6 Diesel AWD AT - test

Teraz za tylną kanapą jest o 5 l więcej niż w poprzedniej generacji. Pojemność 610 l to o 20 l więcej niż w liftbacku, ale realne przełożenie na możliwości przewozowe ma tutaj w miarę foremny kształt. Kanapa składa się cięgnami od strony bagażnika w proporcjach 60:40 i zapewnia zwiększenie tej przestrzeni aż do 1740 l. Tylna pokrywa otwiera się przy tym na tyle wysoko (w opcji elektrycznie), że nawet najwyżsi nie będą mieli problemu z dostępem do swoich pakunków. Otwór załadowczy w pionie ma obecnie 1070 mm, a próg załadowczy 631 mm.

Jeśli chodzi o bagażnik, to Škoda przygotowała całkiem sporo opcji. Można zamówić np. składane oparcie fotela pasażera, co umożliwi przewóz przedmiotów o długości nawet 2920 mm. W ofercie jest również półka bagażnika regulowana na sześć poziomów i dzieląca go na strefy, w zestawie klient dostaje również wtedy płaską podłogę. No właśnie, dopiero w opcji – według mnie jeśli samochód pretenduje do miana najlepszego kombi w swojej klasie, płaska podłoga powinna być w standardzie, bo garb spowodowany położeniem tylnych oparć naprawdę może przeszkadzać.

Nie zmienia to jednak faktu, że przestrzeń bagażowa nowej Octavii Combi jest przemyślana, a producent dodatkowo oferuje mnóstwo przydatnych akcesoriów oraz m.in. schowek pod podłogą na drobne przedmioty. Te większe można zamocować do półki lub ścian za pomocą odpinanych siatek, torby z zakupami można powiesić na czterech rozkładanych hakach, a walizki zablokować np. sztywną przegrodą przyczepianą na rzepy. Elementy te, zwane po prostu Cargo, pomogą też np. w unieruchomieniu lodówki turystycznej (w bagażniku jest gniazdo 12V). Na wypadek wylania się jakichś płynów lub przewozu brudnych przedmiotów z pomocą idzie dwustronna mata podłogowa, która od spodu pokryta jest łatwo zmywalną gumą. Jeśli chodzi o przewóz bagażu, to chyba wszystkie ważniejsze cechy, o których warto wspomnieć.

Kolejna ciekawostka jest taka, że tak duże auto jak Škoda Octavia Combi dostępne jest w ofercie z tak małym silnikiem jak 1,2 TSI. Generowana przez niego moc 105 KM pozwala na spokojną jazdę w mieście i na krótkich dystansach, ale przy dłuższej trasie niezbyt zadowalająca dynamika rodzi się w bólu i pocie czoła. Średnie zużycie paliwa na poziomie 7,2 l/100 km może brzmi zachęcająco, jednak bezstresowe wyprzedzanie może być sporym problemem, zwłaszcza jeśli ktoś lub coś będzie na pokładzie poza kierowcą.

Jazda taką wersją po górskich ścieżkach z dwiema walizkami podróżnymi i jednym pasażerem była nie lada wyzwaniem. Ciągłe wachlowanie lewarkiem ręcznej przekładni biegów i redukcje o dwa biegi przy każdym podjeździe kończyły się głośną i wytężoną pracą silnika, który może nie wytrzymać zbyt długo takich prób. Poza tym samochód prowadzi się tak samo dobrze i przewidywalnie jak liftback. Do zestrojenia podwozia, o którym można przeczytać w poprzednich publikacjach, nie mam żadnych zastrzeżeń.

Wiadomo też, że lada moment w sprzedaży obok wersji Combi pojawi się odmiana 4×4. Układ napędu na wszystkie koła z dołączaną tylną osią oparty na sprzęgle Haldex V z elektronicznymi blokadami będzie dostępny do wersji silnikowych 1,6 TDI i 2,0 TDI oraz 1,8 TSI. Na polskim rynku takie wersje mogą okazać się niszowe, jednak w niektórych krajach ich sprzedaż sięga aż 50% ogółu, a w odniesieniu do całkowitej produkcji wariant 4×4 to nawet 20%.

Octavia Combi 4×4 zostanie doceniana przez wszystkich tych, którzy na co dzień lub od święta mają do pokonania jakąś trochę trudniejszą drogę. Sprzęgło Haldex V realizuje i kontroluje napęd AWD poprzez inteligentny  i bezstopniowy rozdział momentu obrotowego między osie i w razie potrzeby zaprzęga do pracy elektroniczną blokadę EDS, aby podołać lekkiej jeździe terenowej.

Po dwóch dniach i kilkuset kilometrach z nową Škodą Octavią Combi jestem w stanie stwierdzić, że ten samochód z pewnością godnie zastąpi dotychczasowy model. Pozycja dwubryłowej wersji w palecie Škody nie jest zagrożona. Różnica między wariantem Combi i Liftback to około 4000 zł, koszt dopłaty do napędu 4×4 nie jest jeszcze znany. Nowa Octavia Combi w sprzedaży pojawi się już w czerwcu, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów miesiąc później.

+Właściwości jezdne
+Własności przewozowe i przestrzeń w kabinie
+Liczne akcesoria do bagażnika
+Wykończenie wnętrza
-Brak płaskiej podłogi w standardzie
-Silnik 1,2 TSI to za mało

Ogólna ocena samochodu: 8/10

Zobacz inne testy samochodów marki Škoda!

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW 750d xDrive M-Sport kontra Audi A8 4.2 TDI quattro - test BMW M4 Cabrio - test Nowy Opel Astra OPC GTC (2014) - test Renault Captur 1,5 dCi 90 Intens Energy - test Volkswagen California Beach 2.0 TDI BiTurbo DSG - test Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI S-Tronic Ambition - test Toyota Aygo X-Cite - test BMW Z4 E89 sDrive35is M-Sport - test Nowe Audi A6 3,0 TDI BiTurbo i 3,0 TFSI - pierwsza jazda Nowe MINI Cooper S - test Mercedes-Benz Klasy E 350 BlueTec AMG 9G-Tronic (W212) - test Renault Master 165 dCi L3H2 - test Nowe Audi A7 3.0 TDI BiTurbo - pierwsza jazda Audi S1 Sportback - test Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Highline - test Citröen C4 Aircross 1.8 eHDI 150 4x4 - test Mazda 3 Sedan 2,0 SKYACTIV-G AT skyPASSION – test Nowa Škoda Fabia (2015) 1,2 TSI 90 KM - pierwsza jazda Porsche Macan S - test Renault Clio Grandtour GT 120 EDC - test Škoda Octavia 1,2 TSI DSG Ambition - test wideo Opel Astra Sedan 1,6 CDTi vs. Renault Fluence 1,6 dCi vs. Škoda Octavia 1,2 TSI vs. Toyota Corolla 1,6 Valvematic - test Nowy Opel Corsa 1,0 Turbo & 1,4 Turbo - pierwsza jazda Nowy Peugeot 508 SW 2,0 HDI A6 (AM3) Active - pierwsza jazda

Popularne w tym tygodniu:

Porsche 356A: testujemy kultowy model odrestaurowany w Polsce Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro: więcej niż coupé Maserati Levante S kontra Volvo XC90 T8 – Super-SUV-y na zamarzniętym Jeziorze Śniardwy Odświeżona Škoda Octavia stała się samochodem kompletnym