Cztery grzechy kierowców - co zagraża kierowcy i pasażerom?

Za kierownicą popełniamy wiele grzechów. Jedne z nich zupełnie nieświadomie, kiedy przez naszą nieuwagę zajedziemy komuś drogę, inne z kolei popełniamy z premedytacją, licząc że nic się nie stanie, a my nie zostaniemy złapani. Wśród tej drugiej grupy jest kilka, które są szczególnie niebezpieczne i bardzo często obserowane wśród zmotoryzowanych. O których z nich mówimy?

Telefon

Na pierwszym miejscu jest zdecydowanie rozmawianie przez telefon komórkowy z trzymaniem telefonu przy uchu. Jest to oczywiście wykroczenie drogowe, za które przewidziana jest kara w wysokości 200 złotych i 5 punktów karnych. Jednak mało kogo to przekonuje. Nie pomagają nawet drastyczne kampanie społeczne – wielu z nas nie potrafi nie odebrać dzwoniącego podczas jazdy telefonu. Niektórzy potrafią nawet prowadzić pisząc maile czy smsy.

Fot. Firma V - Fotolia.com

Tymczasem badania ludzkiej percepcji pokazują wyraźnie, że rozmawiając przez telefon ludzie są zupełnie zaaferowani rozmową. W badaniach amerykańskich uczonych osoby konwersujące przez telefon nie zauważały nawet niezwykłych postaci pojawiających się w otoczeniu. Jak zatem trzymający telefon przy uchu kierowca ma wykryć potencjalne zagrożenie.

Trudno im czasem nawet utrzymać samochód we własnym pasie ruchu. Co więcej konieczność trzymania telefonu przy uchu zdecydowanie zmniejsza możliwości kierowania. W momencie, gdy trzeba wykonać nagłym manewr, słuchawka trzymana w ręce potrafi go skutecznie uniemożliwić.

TNS OBOP alarmuje, że aż 70% polskich kierowców nie korzysta z zestawu głośnomówiącego. Najczęstszą grupą wiekową przyznającą się do rozmawiania bez zestawu to osoby w wieku od 25 do 39 lat. To czas, kiedy jesteśmy najaktywniejsi również za kółkiem.

Jedzenie i palenie za kółkiem

Mało kto wie, że za obie te czynności można dostać mandat. Nie jest on wysoki, bo wynosi jedynie 50 złotych i nie wiąże się z punktami karnymi, ale jednak jest możliwy do otrzymania. Ale spokojnie – zakaz dotyczy jedynie osób, które prowadzą auto zawodowo. Nie wyobrażamy sobie przecież kierowcy autobusu miejskiego, który wywijając kierownicą spożywa drugie śniadanie, w międzyczasie popijając. Jednak, gdy ktoś z nas prywatnie pozwoli sobie na małą kanapkę w długiej podróży, to przecież nic złego się nie stanie.

Fot. Martinan - Fotolia.com

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Czy podobnie jest z paleniem? Niestety nie – czynność ta zmniejsza koncentrację, a przy wypadku można zostać dotkliwie poparzonym w twarz. Co więcej, w sposób dość długotrwały angażuje jedną dłoń kierowcy, czyli działa podobnie jak trzymanie telefonu komórkowego.

Pasy

Trzeba jasno powiedzieć – Zapinanie pasów ratuje życie. Dlaczego w takim razie wszyscy tego nie robimy? Niektórzy tłumaczą się niewygodą, inni zapominalstwem. W wielu przypadkach decydujący jest także brak świadomości, co dzieje się w momencie wypadku z człowiekiem nieprzypiętym pasami.

Brak zapiętych pasów bolesny może być także w trakcie kontroli drogowej. Kierowca za niezapięte pasy dostanie 100 złotych mandatu i tyle samo za pasażerów. Dotkliwe są punkty karne, bo za brak pasów kierowcy można otrzymać 2 punkty, a za pasażerów aż 4. Uchronić nas przed tym może albo widoczna ciąża albo zaświadczenie lekarskie.

Głośna muzyka

Wielu z nas lubi podróżowanie przy grającym systemie audio. Trzeba przyznać, że komponuje się to w spójną całość. Niestety przy głośnym słuchaniu kierowca może nieusłyszeć sygnałów od innych uczestników ruchu lub pojazdów uprzywilejowanych. Naraża nas to na niebezpieczeństwo. Poza tym głośna muzyka dekoncentruje, a zagłuszając silnik nieco przeszkadza w tzw. zmianie biegów na słuch.

Można za to także dostać mandat. Dzieje się tak w przypadku zakłócania porządku lub ciszy nocnej. Ewentualnie może to zostać odebrane przez funkcjonariusza jako niezachowanie należytej ostrożności i zakłócanie porządku w ruchu drogowym.

Źródło: http://www.creandi.pl/

Zobacz więcej artykułów z serii: Bezpieczeństwo

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia