Brabus CLS 63 AMG 850 6.0 Biturbo (2013)

Brabus CLS 63 AMG 850 6.0 Biturbo (2013)

Brabus CLS 63 AMG 4Matic 850 6.0 Biturbo fot.3
Brabus CLS 63 AMG 4Matic 850 6.0 Biturbo fot.3
Olgierd Lachowski
08.11.2013 19:16, aktualizacja: 08.10.2022 10:01

Jak wygląda najmocniejszy Mercedes CLS? Właśnie tak. To zmodyfikowany CLS 63 AMG z 850-konną jednostką napędową, który rozpędza się do prędkości większej niż 350 km/h!

Na salonie samochodowym we Frankfurcie Brabus zaszalał i pokazał kilka wozów „naj”. Wśród nich był Mercedes CLS 63 AMG z nadwoziem kombi, które stuttgarcki producent nazywa Shooting Brake. Pewnym zaskoczeniem było, że nie pojawiła się na wystawie wersja z karoserią 4-drzwiową. Teraz Brabus nadrabia zaległości.

Obraz

Wprowadzenie do sprzedaży pierwszej generacji Mercedesa CLS było strzałem w dziesiątkę. Daimler AG zarobił na tym mnóstwo pieniędzy i nie wyobrażano sobie, żeby ten wóz nie miał swojego następcy. Takie auto pojawiło się już kilka lat temu i, co bardzo ważne, jest jeszcze ciekawszą propozycją niż poprzednik.

Oczywiście najbardziej wszystkich interesuje odmiana CLS 63 AMG, która od tego roku występuje wyłącznie z napędem na obie osie (napęd nazywa się 4Matic). Mercedes, podobnie jak Audi, w swoich najmocniejszych samochodach zdecydował się na napęd na wszystkie koła.

Najmocniejsza odmiana CLS jest uzbrojona w 5,5-litrową jednostkę silnikową z dwiema turbosprężarkami. Wprowadzony trzy lata temu do produkcji silnik charakteryzuje się m.in. bezpośrednim wtryskiem paliwa. W słabszej konfiguracji motor ma 557 KM mocy maksymalnej, co pozwala Mercedesowi rozwinąć prędkość 300 km/h. W mocniejszej moc rośnie do 585 KM

Obraz

Widlasty 8-cylindrowiec Mercedesa posłużył Brabusowi to przygotowania własnej jednostki napędowej. Motor M 157 ma przede wszystkim powiększoną objętość skokową. Co prawda w nazwie samochodu widnieje liczba „6.0”, ale silnik ma w rzeczywistości 5,9 l objętości.

Żeby zwiększyć litraż, trzeba było wymienić wał korbowy, korbowody i tłoki na nowe. Dodatkowo rozwiercono cylindry. To nie był koniec zmian. Seryjne turbosprężarki też są zmodyfikowane. Strona sprężarkowa jest większa niż była pierwotnie. Do wymiany były też wtryskiwacze benzyny, pompy paliwa, międzystopniowe chłodnice powietrza doładowującego i cały układ wydechowy. No i rzecz jasna elektronika.

Obraz

Przebudowany motor może się teraz poszczycić mocą 850 KM przy 5400 obr./min. Wynoszący 1450 Nm maksymalny moment obrotowy jest zdławiony do 1150 Nm przy 2500-4500 obr./min. Ma to swoje uzasadnienie. Brabusowi zależało, żeby skrzynia biegów nie rozsypała się po kilkunastu kilometrach.

Uzbrojona w wielopłytkowe suche sprzęgło automatyczna przekładnia o siedmiu biegach transferuje moc nie tylko do tylnych kół, ale także do przedniej osi. Dzięki napędowi czterech kół moc daje się łatwiej przenieść na asfalt. Brabus CLS 63 AMG 4Matic do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,10 s. Dla porównania zeszłoroczny egzemplarz podkręcony do tej samej mocy potrzebuje około 3,80 s na osiągnięcie setki.

Obraz

Prędkość maksymalna 850-konnej luksusowej maszyny jest oceniana na „ponad 350 km/h”. Trudno precyzyjnie określić, ile może ona wynosić, jednak uważam, że 370 km/h jest całkiem realne.

Wizualnie ten Brabus przypomina model CLS V12 800 Rocket. Przedni zderzako-spojler w 850 znamy już z Rocketa. Wielkie otwory z przodu służą do wprowadzania powietrza chłodzącego hamulce i chłodnice. Podobnie jest z wylotami powietrza na przednich błotnikach i tylnym skrzydłem – też są z Rocketa. Ten ostatni element jest wyposażeniem opcjonalnym i moim zdaniem auto weń wyposażone wygląda gorzej. Tylko trochę inaczej niż w wersji Rocket w nowym Brabusie prezentuje się tylny zderzak z imitacją dyfuzora. W zderzaku na dole po bokach dodano otwory wentylacyjne.

Obraz

Nie do końca pasują też 19-calowe felgi. Nie chodzi tu nawet o ich wzór, tylko o średnicę. W tym aucie znacznie lepiej wyglądają dwudziestki. Na szczęście w przypadku obręczy klient ma pole wyboru i to całkiem duże, bo oferowane są felgi w kilku wzorach i kilku rozmiarach.

Zupełną zagadką jest to czy Brabus zrobił coś z zawieszeniem i hamulcami samochodu. Tuner nie wspomina ani słowem na ten temat. Możliwe, że wystarczająco dobre są seryjne zespoły, co wcale nie byłoby takie dziwne.

Dane techniczne

[u]Silnik i napęd:[/u]

• Typ: V8, 90o, na bazie M 157

• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie

• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

• Objętość skokowa: 5912 cm3

• Doładowanie: 2 turbosprężarki

• Moc maksymalna: 850 KM przy 5400 obr./min

• Objętościowy wskaźnik mocy: 143,78 KM/l

• Maksymalny moment obrotowy: 1450 Nm (ogr. do 1150 Nm przy 2500-4500 obr./min)

• Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic AMG SpeedShift MCT

• Typ napędu: na wszystkie koła

[u]Hamulce i koła:[/u]

• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane

• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane

• Koła przednie: 9,5 x 19”

• Koła tylne: 9,5 x 19”

• Opony przednie: 255/35 R 19

• Opony tylne: 285/30 R 19

[u]Masy i wymiary:[/u]

• Masa własna: 1870 kg

• Stosunek masy do mocy: 2,20 kg/KM (seryjny – 3,36 kg/KM)

• Długość: 4940 mm

• Szerokość: 1881 mm

• Rozstaw osi: 2874 mm

[u]Osiągi:[/u]

• Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s

• Prędkość maksymalna: ponad 350 km/h

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/11]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)