Volkswagen Karmann Ghia, przez wielu uznawany za najpiękniejszy samochód w historii motoryzacji, kończy właśnie 60 lat. Jak wyglądały kulisy wprowadzenia auta do produkcji?
Volkswagen Karmann Ghia, przez wielu uznawany za najpiękniejszy samochód w historii motoryzacji, kończy właśnie 60 lat. Jak wyglądały kulisy wprowadzenia auta do produkcji?
Volkswagen Karmann Ghia jeszcze jako prototyp został pokazany w 1953 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Jego pomysłodawcą był Wilhelm Karmann zajmujący się konstrukcją samochodowych karoserii. Karmann dogadał się z Luigim Segrem z Carozzeria Ghia z Turynu, który wraz ze współpracownikami zaprojektował auto. Karmann Ghia został potem pokazany ówczesnemu szefowi Volkswagena – Heinrichowi Nordhoffowi. Bardzo mu się spodobał.
Tak zaczęła się historia Volkswagen Karmann Ghia, wewnętrznie określanego jako Type 14, który bazował na konstrukcji poczciwego Beetle'a/Garbusa. Auto zostało wprowadzone do produkcji w 1955 roku. Do 1974 roku w Niemczech powstało niemal 450 000 jego egzemplarzy, w tym ponad 360 000 sztuk wersji coupé i blisko 81 000 kabrioletów (debiut w 1957 roku). Dodatkowe ponad 40 000 sztuk wyprodukowano w Brazylii w latach 1962-1975.
Przypuszcza się, że nadal jeździ ok. 50 000 Karmannów Ghia. Pierwszy egzemplarz samochodu znajduje się w muzeum Volkswagena przy fabryce Osnabrück, gdzie auto było wytwarzane.
Jeśli wziąć pod uwagę, że za oficjalnego następcę Karmanna Ghia uznawano Volkswagena Scirocco, produkowane dziś auto o tej nazwie jest w pewnym sensie spadkobiercą poczciwego 60-latka.
FUNNY classic karmann ghia commercial
Źródło: CarScoops