Ekojazda hybrydą - jak jeździć oszczędnie? [auta hybrydowe cz.1]

Lexus GS450h - fot. Mariusz Zmysłowski

Lexus GS450h - fot. Mariusz Zmysłowski

Samochody hybrydowe coraz częściej stanowią realny odsetek sprzedaży nowych pojazdów. Jedni patrzą na nie z obrzydzeniem i obawą, drudzy z pewnym podziwem i pożądaniem. Wątpliwości zwykle biorą się z niewiedzy, dlatego chcemy przybliżyć ten temat. Jak oszczędnie jeździć hybrydą?

Po Pierwszym Hybrydowym Grand Prix Toyoty mam pewne spostrzeżenia, które pozwolą jeździć nieco oszczędniej, co nada samochodom hybrydowym sens – kupuje się je przecież dla realnych oszczędności.

W eksploatacji takiego auta ważna jest zmiana myślenia. Nawet jeśli mamy wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu, niekoniecznie jest ono przydatne. Czasem trzeba po prostu zmienić myślenie i przyzwyczajenia.

Peugeot 508 Hybrid 4 RXH - fot. Mariusz Zmysłowski

Po pierwsze ruszamy od razu. Na parkingu i przy delikatnej jeździe pracuje jedynie silnik elektryczny, więc nie ma sensu zwlekać. Silnik spalinowy włączy się w razie potrzeby i nagrzeje podczas samej jazdy. Poza tym jeśli będziemy po włączeniu auta czekać zbyt długo, to niepotrzebnie uruchomimy silnik spalinowy. Zazwyczaj dzieje się to automatycznie po np. 2 minutach od włączenia.

Jeśli mamy do pokonania bardzo krótki dystans, podjeżdżamy np. kilometr do sklepu, to warto jechać powoli na samym silniku elektrycznym. Zaoszczędzi nam to pracy silnika spalinowego i największego zużycia. Nierozgrzany silnik to często spalanie znacznie przewyższające nasze średnie wyniki. Samochody eksploatowane na krótkich dystansach nierzadko zużywają średnio po kilkanaście litrów na 100 km – jako hybrydy bardzo niewiele lub nic.

Honda CR-Z fot. Marcin Pogorzelski

Trzeba pamiętać, że jazda ekonomiczna to nie zawsze jazda ślamazarna. Jadąc autem hybrydowym, powinno się przyspieszać zdecydowanie. Nie należy się przejmować wskazówką wkraczająca na pole Power – zużycie wtedy będzie spore, ale potrwa to krótko. Pozwoli to szybko osiągnąć stałą prędkość, przy której układ napędowy hybrydy optymalnie dobierze parametry.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Gdy samochód jest już rozpędzony, warto utrzymywać prędkość w przedziale, w którym silnik spalinowy będzie się wyłączał przy zmniejszonym obciążeniu. Optymalny zakres prędkości to 60–80 km/h. Wtedy warto co jakiś czas odpuszczać pedał przyspieszenia, co będzie powodować wyłączenie silnika spalinowego.

Człowiek vs. hybryda [test autokult.pl]

Jeden człowiek, jeden samochód i dwa źródła napędu. Które i kiedy wybrać, żeby jechać możliwie najoszczędniej? Czy można pokonać maszynę sterowaną komputerem obliczonym na niskie spalanie? Postanowiłem to sprawdzić.

Kluczem do oszczędzania jest umiejętność przewidywania. Jeśli wiadomo, że będzie zjazd z wzniesienia albo że za chwilę są światła oznaczające postój, to najlepiej odpuścić pedał przyspieszenia i przełączyć skrzynię w tryb hamowania silnikiem i ładowania akumulatorów. Zyskamy wtedy znaczne pokłady energii i przez określony dystans będziemy mogli jechać za darmo. Samo hamowanie powinno być długie i niezbyt mocne – umożliwi to uzyskanie większej ilości energii na ładowaniu.

Lexus GS450h - fot. Mariusz Zmysłowski

Odzyskiwanie energii podczas hamowania to jedna z największych zalet takich samochodów. Nie zawsze opłaca się koniecznie zdążyć na zielonym świetle. Jeśli wiemy, że będzie się zmieniać, to można spokojnie zacząć hamowanie, bo większość energii kinetycznej zostanie odzyskana i zgromadzona w energii elektrycznej w akumulatorach.

Jeśli nie ma potrzeby przyspieszania, warto utrzymywać pracę pedału przyspieszenia w wartościach oznaczonych jako ECO. Hybrydy skłaniają się ku takiej jeździe i będą taką eksploatację niejako wymuszać.

Lexus CT 200h - fot. Rafał Warecki

Jazda w korkach to świat, w którym hybrydy czują się świetnie. Nie warto wtedy mocno wciskać pedału przyspieszenia, tak aby unikać włączania choćby na moment silnika spalinowego. Każde odpalenie jest bardzo kosztowne, jeśli chodzi o zużycie paliwa. A podjeżdżać w korku można na samym silniku elektrycznym.

Podobnie z manewrami. Wszelkie parkowania, które oznaczają zazwyczaj duże zużycie względne, należy wykonywać na silniku elektrycznym. Tryb taki zazwyczaj można wymusić wciśnięciem odpowiedniego przycisku.

Toyota Auris 1,6 Multidrive S Prestige vs Toyota Auris HSD Prestige — sztuka wyboru [test autokult.pl]

Samochody hybrydowe nie mają w naszym kraju łatwego życia. Niski apetyt na paliwo nie jest w stanie zrekompensować braku jakichkolwiek ulg i przywilejów związanych z posiadaniem ekologicznego auta, relatywnie wysokiej ceny zakupu oraz braku zaufania do nowych i teoretycznie nieznanych technologii. Czy samochód hybrydowy w Polsce faktycznie jest czymś mało racjonalnym? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań postanowiłem poszukać, testując nową Toyotę […]

Jeżeli wiemy, że dojeżdżamy już na miejsce, to można również użyć silnika elektrycznego i zużyć zgromadzoną w trakcie jazdy energię. Należy wtedy nie przekraczać prędkości, przy której tryb elektryczny automatycznie się wyłącza (zazwyczaj około 50 km/h).

Citroen DS5 Hybrid 4 - fot. Mariusz Zmysłowski

Kluczem do sprawnej i oszczędnej jazdy hybrydą jest doświadczenie i poznanie samego samochodu. Jeśli dodatkowo kierowca dobrze zna trasę, to może w pełni wykorzystać potencjał hybrydy w oszczędzaniu. Te samochody naprawdę potrafią być oszczędne przy niekoniecznie wolnej jeździe.

Auta hybrydowe są oszczędne nie tylko w mieście. Hybrydą ponad dwustukilometrową trasę w pełnym ruchu można pokonać w mniej więcej trzy godziny przy spalaniu około 4l/100 km, a to naprawdę świetny wynik, trudny do osiągnięcia nawet dla niewielkiego diesla.

Toyota Prius FL Prestige — 7 ekoprzykazań [test autokult.pl]

Żyjemy w czasach, w których ekologia i motoryzacja są nierozłączne. Emisja dwutlenku węgla oraz jak najniższe średnie spalanie skutecznie przyćmiły to, co bardzo ważne, czyli radość z jazdy. “Zielone” samochody nigdy mnie nie fascynowały, a zapewnienia producentów o ich pozytywnym wpływie na Ziemię zupełnie do mnie nie trafiają. Czy jakieś auto będzie w stanie zmienić moje sceptyczne nastawienie do motoryzacyjnego ekostylu?

To dopiero początek rozwoju takich samochodów i ich możliwości pewnie się zwiększą, a technologia stanieje. Już jest cenowo porównywalna z silnikami Diesla. Może nie warto się zamykać na nowe technologie, bo jazda na co dzień takimi samochodami pozwoli zachować paliwo dla naszych ukochanych spalinowych potworów.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe