Używane Volvo XC60 [awarie i problemy]

Volvo XC60 to obok BMW X6 jeden z najczęściej kupowanych SUV-ów w polskich salonach. Jeśli jak dotąd nie dysponowaliście odpowiednią ilością gotówki, żeby wyjechać takim autem od dilera, to teraz możecie kupić je jako używane. Jak sprawuje się niebanalny szwedzki SUV po 5 latach od premiery?

Używane Volvo XC60 – historia modelu

Volvo XC60 to bardzo młoda konstrukcja, która zadebiutowała zaledwie kilka lat temu, a dokładniej w 2008 podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Samochód został opracowany na płycie podłogowej EUCD - tej samej, na której zbudowano Forda Mondeo, a także kilka innych modeli Volvo w tym między innymi S60/V60.

Używane Volvo S40 II i V50 [awarie i problemy]

Volvo w latach 80. i aż do połowy lat 90. kojarzyło się głównie z solidnymi rodzinnymi kombi, które były przede wszystkim pakowne, praktyczne i niezawodne. Niestety, stereotyp ten został obalony w połowie lat 90., kiedy to na rynku pojawił się model S40/V40 produkowany w Holandii i sprawił swoim pierwszym użytkownikom wiele niespodziewanych problemów. W 2003 roku na rynek trafił jego następca, który kompletnie odciął się od swojego […]

Auto wyposażono w wiele innowacyjnych systemów poprawiających bezpieczeństwo takich jak: City-Safety, dzięki któremu unikniecie stłuczki podczas poruszania się po mieście z niewielkimi prędkościami, Hill Descent Control pomocny podczas pokonywania wzniesień oraz BLIS monitorujący martwe pola w bocznych lusterkach. Są tu jeszcze: system stabilizacji przechyłu (Roll Stability Control), układ wspomagania nagłego hamowania (Emergency Brake Assist), a także system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych (Side Impact Protection System). Z tak dużymi zastępami elektronicznych stróży nie ma co obawiać się krytycznych sytuacji na drodze. Pozostaje jednak obawa jak te wszystkie urządzenia będą działały po kilku latach eksploatacji. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w dalszej części tekstu.

W 2013 roku całkiem niedawno XC60 przeszło gruntowną modernizację. W przedniej części auta przemodelowano reflektory, a także zmieniono atrapę chłodnicy i zderzak. Pojawiły się również nowe boczne lusterka z kierunkowskazami w technologii LED. Z tyłu auta zmiany są kosmetyczne i ograniczają się do nowej ozdobnej listwy nad tablicą rejestracji oraz bardziej futurystycznych końcówek układu wydechowego. Samochód produkowany jest przez cały czas w Belgii i jak na razie nie prędko pojawi się jego następca.

Używane Volvo XC60 – silniki

Benzynowe:

R4 2,0 T (203 KM)
R4 2,0 T5 (240 KM)
R6 3,0 T6 (285–304 KM)
R6 3,2 (243 KM)

Zobacz również: Nowe Volvo XC90 T8 Excellence (2016) - test

Diesel:

R5 2,0 D3 (163 KM)
R5 2,4 D (163–175 KM)
R5 2,4 D5 (185–205 KM)

Większość egzemplarzy dostępnych na rynku aut używanych ma pod maską diesle, co warto o nich wiedzieć? Przede wszystkim to, że dopiero wersja 185-konna gwarantuje akceptowalną dynamikę. Słabszych odmian nie można co prawda uznać za ospałe, ale nie są też przesadnie żwawe. Spalanie? Jest naprawdę imponujące, warianty podstawowe w ruchu miejskim mogą zadowolić się zaledwie 8,5 l/ 100 km, te najmocniejsze w takim samym cyklu zużywają od 9,5 do 11,5 l/100 km.

Jak jest z niezawodnością jednostek wysokoprężnych? Szwedzkie diesle to solidne konstrukcje, ale i tutaj nie sposób uniknąć awarii. Najczęściej psuje się układ wtryskowy, spotykane są też przypadki uszkodzenia turbosprężarki. Węże wysokiego ciśnienia również nie grzeszą trwałością. Przed zakupem warto sprawdzić też stan filtra cząstek stałych, jeśli będzie zapełniony czeka Was spory wydatek. Uwaga! Odnotowano kilka przypadków konieczności wymiany silnika na nowy.

Od diesli znacznie trwalsze są benzyniaki, ale w dzisiejszych czasach to nic dziwnego. Który z nich wybrać? Wszystko zależy od zasobności Waszego portfela. Osiągi nawet 203-konnej wersji są w pełni satysfakcjonujące (auto rozpędza się do pierwszej setki w 8,9 s), najmocniejsza 304-konna odmiana robi to w zaledwie 7 s. Jak jest ze spalaniem? Od około 9 l/100 km do 21 l/100 km w zależności od wariantu.

Przy zakupie trzeba jednak liczyć się z tym, że w motorach R6 zdarzają się kłopoty z łańcuchem rozrządu, a w jednostkach R4 mogą pojawić się problemy z turbosprężarką. Ponadto 2-litrowe odmiany benzynowa została wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa, zachodzi więc ryzyko, że na zaworach może osadzać się nagar.

Volvo S60 I [awarie i problemy]

Jeszcze w latach 90. główną grupą docelową marki Volvo byli spokojni emeryci i wielodzietne rodziny. Model S60 był zupełnie inną konstrukcją niż te, które znaliśmy dotychczas. Kanciaste kształty nieco się wyobliły, dzięki czemu sylwetka S60 nabrała bardziej dynamicznego charakteru. Niestety, kosztem przestronności.

Używane Volvo XC60 – dane techniczne

Kupując Volvo XC60 macie do wyboru dwie przekładnie: 6-biegową manualną i 6-stopniową automatyczną Geartronic. Napęd może być przekazywany albo na koła przedniej osi, albo przy pomocy sprzęgła Haldex na wszystkie koła. W przednim zawieszeniu szwedzkiego SUV-a zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Na rynku znajdziecie też wersje z zawieszeniem o regulowanym stopniu twardości. Jak na konstrukcje Volvo przystało, XC60 w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymało 5 gwiazdek.

Używane Volvo XC60 – typowe usterki

Użytkownicy Volvo XC60 narzekają przede wszystkim na trzeszczące plastiki wykończenia wnętrza, Szwedzi nie mogą uporać się z tym problemem już od dłuższego czasu. Mankament ujawnia się głównie przy większych mrozach i w czasie jazdy po dziurawych drogach. Autoryzowany serwis również nie potrafi poradzić sobie z wyeliminowaniem tej przypadłości – skarżą się klienci, którzy kupili szwedzkiego SUV-a w salonie.

Volvo S80 II [awarie i problemy]

Rynek kilkuletnich używanych limuzyn segmentu E w ostatnim czasie nieco zubożał. Chcąc więc kupić takie auto, mamy do wyboru głównie trzy bieguny: Niemcy, Japonię i Szwecję. Tym razem wziąłem pod lupę Volvo S80. Czy po latach nadal trzyma poziom?

Jakość tapicerki również nie jest bez wad – skóra lubi się przecierać, a z czasem nawet pojawiają się mikropęknięcia. Z kolei lakier nadwozia jest podatny na zarysowania, za to zabezpieczenie antykorozyjne stoi tutaj na bardzo wysokim poziomie. Trudno się dziwić, Szwedzi mają w tej kwestii ogromne doświadczenie. W czasie eksploatacji na jaw wychodzą jeszcze inne irytujące niedoróbki. Trzaskająca pokrywa bagażnika, uszkodzenie jej siłowników, przeciekający dach (w okolicach anteny nawigacji) to najczęściej występujące problemy. Zdarzają się także awarie systemów bezpieczeństwa, jak widać nadmierna ilość elektronicznych wspomagaczy ma też swoje słabe strony.

Co jeszcze jest nie tak w Volvo XC60? Nawet w stosunkowo młodych egzemplarzach mogą hałasować klocki hamulcowe, a w auta z mocniejszymi silnikami i manualną skrzynią biegów dochodzi do przedwczesnego wyeksploatowania sprzęgła. W trosce o dobro klientów Volvo przeprowadziło kilka akcji serwisowych, w ramach których wymieniono między innymi: rolkę napinacza paska klinowego oraz wiązki przewodów pod fotelami kierowcy i pasażera.

Wyeliminowano również możliwość wystąpienia usterki pompy spryskiwaczy reflektorów z czujnikiem poziomu płynu, w wyniku której zbiorniczek mógł zostać bezwiednie opróżniony. Jak widać Volvo XC60 nie należy do aut szczególnie awaryjnych, a poważne usterki zdarzają się raczej rzadko.

Używane Volvo XC60 – naszym zdaniem

Volvo XC60 cieszy się ogromny zainteresowaniem zarówno na rynku aut nowych jak i używanych. Trudno się dziwić, za kupnem tego wyjątkowego samochodu przemawia wiele twardych argumentów. Po pierwsze, bogata oferta silnikowa, która zadowoli nawet najbardziej wybrednych klientów. Po drugie, bogate wyposażenie i całe zastępy elektronicznych systemów poprawiających bezpieczeństwo. I w końcu po czwarte, przestronne wnętrze i bardzo ciekawa stylizacja. Na pochwałę zasługują również wysoki komfort jazdy i mała częstotliwość awarii.

Samochód jak każdy inny ma jednak swoje wady. Narzekać można przede wszystkim na drobne niedoróbki, które nie powinny przydarzyć się autu klasy premium. Zawieszenie bardzo dobrze wybiera dziury, ale zestrojono je tak, że samochód przechyla się podczas pokonywania zakrętów. Decydując się na XC60 trzeba się liczyć również z wysokimi kosztami serwisowania, zwłaszcza w przypadku sztuk z jednostkami wysokoprężnymi. Kolejny problem to znalezienie zadbanego egzemplarza, na rynku aż roi się od aut po wypadkach lub diesli z ogromnymi przebiegami. Najbezpieczniej jest zdecydować się na sztukę kupioną i serwisowaną w Polsce, ale i to nie daje 100% gwarancji.

Źródło: Statystyki dostarcza otoMoto.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego Używana Mazda 2 DE [2007-2015] – poradnik kupującego