Niemiecki rząd pod ostrzałem po blokadzie nowych norm emisji dwutlenku węgla

Rząd Niemiec przekonał kraje członkowskie Unii Europejskiej do zablokowania wprowadzenia przez UE ostrzejszych norm emisji dwutlenku węgla do atmosfery przez samochody. Pojawiły się sugestie, że działania kanclerz Angeli Merkel to efekt przekupstwa ze strony BMW.

Komisja Europejska chciała, aby w 2020 r. nowe samochody sprzedawane na terenie Unii cechowały się średnią emisją CO2 do atmosfery na poziomie 95 g/km. Niemcy nakłoniły ministrów środowiska krajów członkowskich do zablokowania tej propozycji.

Głosowanie w sprawie norm zostało odłożone do czasu osiągnięcia nowego porozumienia. Możliwe, że kompromis uda się osiągnąć dopiero po przyszłorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Audi RS5 Cabriolet — zagrożony gatunek [test autokult.pl]

Szybkie samochody z potężnymi silnikami dają ogromną frajdę z jazdy. Trudno temu zaprzeczyć. Równie dużą porcję frajdy można czerpać z jazdy kabrioletem – wiatr we włosach, poczucie wolności. Można chcieć więcej? Tak, można. Ja dostałem dwa w jednym – Audi RS5 Cabriolet.

Niemcy proponują, aby chociaż przesunąć termin wprowadzenia celu redukcji emisji CO2 do 2024 r. W 2020 r. normę 95 g/km miałyby spełniać nie wszystkie nowe samochody, a 80 % z nich. Angela Merkel już kilka miesięcy temu stwierdziła, że nadmierne "żyłowanie" norm przez Unię Europejską, kiedy wiele ważnych światowych gospodarek nie podejmuje podobnych kroków, zaszkodzi europejskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu.

Niemcom nie ma się co dziwić, starają się bowiem chronić swoich producentów premium, czyli Audi, BMW i Mercedesa, których auta często są napędzane mocnymi silnikami. Gdyby nowe regulacje weszły w życie w 2020 r., firmy te musiałyby ponieść bardzo duże koszty związane z dostosowaniem gamy i napędów do celów redukcji emisji dwutlenku węgla, chociaż już mają w ofertach modele hybrydowe czy elektryczne pokroju i3. Niemcom mocnego wsparcia udzieliła Wielka Brytania, która dba o interesy takich marek, jak Aston Martin czy Jaguar.

BMW 520d GT — ostatnia z miotu [test autokult.pl]

Coraz większa dostępność samochodów na świecie i coraz większe wymagania klientów stwarzają konieczność kształtowania przez producentów odpowiednich nisz. Wypełniają one nawet najmniejsze rynkowe luki, a następnie dzięki rosnącej popularności rozsadzają je do rozmiarów segmentu niczym zamarzająca w szczelinach woda. Dokładnie takim samochodem jest BMW serii 5 Gran Turismo, które drąży rynek od 2009 roku. W ostatnim czasie doczekało się mniejszych braci.

Działania niemieckiego rządu w sprawie blokady spotkały się z dezaprobatą Connie Hedegaard, europejskiej komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu. Angela Merkel ma jednak większe zmartwienie.

Zobacz również: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

Krajowa opozycja zarzuca pani kanclerz, że jej gabinet zawiązał koalicję przeciw nowym normom, ponieważ został przekupiony. Wrześniowe wybory w Niemczech ponownie wygrała partia CDU Merkel. Już po nich, 9 października, na konto CDU wpłynęła darowizna w kwocie 690 000 euro.

Mercedes-Benz ML350 BlueTec — dla wybranych [test autokult.pl]

Od wielu lat SUV-y klasy premium są synonimem komfortu, luksusu oraz prestiżu. Bardzo często możliwości indywidualizacji i konfiguracji tych aut kończą się na styku wyobraźni oraz grubości portfela potencjalnego nabywcy. Tym razem zakasałem rękawy, gruby portfel zastąpiłem fantazją i postanowiłem sprawdzić, co do zaoferowania ma Mercedes-Benz klasy M, wart ponad pół miliona złotych.

Pieniądze te ofiarowała partii rodzina Quandt, która jest właścicielem niemal 47 % akcji BMW. Darowizna została przekazana kilka dni przed decyzjami dot. dwutlenku węgla.

Quandtowie bronią się mówiąc, iż od lat wspierają CDU, a taka, a nie inna data przelewu wynika z tego, że nie chcieli angażować się w kampanię wyborczą. Politycy nieprzychylni Merkel uważają zaś, że po prostu zapłacili za lobbing.

Źródło: CarscoopsBBCAutomotive News

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo! LARTE Design Range Rover Sport Winner - SUV po rosyjsku Tak Jay Leno dziękuje za milion subskrypcji na YouTube Znamy europejską cenę Corvette C7 Z06! Carlos Sainz Jr dołączył do Toro Rosso ABT Sportsline dla nowego Audi TT Podrasowane BMW X4 od Schnitzera dla policji Rodzina AMG Sport będzie konkurować z M Performance Rolls-Royce Ghost Series II w wydaniu Mansory BMW M4 Coupé po kuracji AC Schnitzer

Popularne w tym tygodniu:

Radar Iskra-1 uznany za nieskuteczny. Znowu Wniosek osiedlowego radnego – dość deptania barw narodowych na ulicach Czy doświadczony kierowca zdałby dziś egzamin na prawo jazdy? Alpine otworzy salon sprzedaży w Polsce Niemiecka prokuratura przeszukała siedzibę Audi Międzynarodowe Targi Poznań Motor Show 2017 – informacje Wynalazca reflektostopu przestrzega przed chińskimi podróbkami Opel coraz bardziej premium, dzięki programowi personalizacji Exclusive Większa rodzina Aston Martin Lagonda już wkrótce Zmierzch Coupé i Cabrio? BMW i Mercedes ograniczą ofertę modeli Pomóżmy Jackowi! - poparzony mechanik potrzebuje wsparcia Jakie modele samochodów wybierają najchętniej klienci prywatni