Jak wymienić olej silnikowy? [poradnik]

Olej silnikowy

Olej silnikowy

Wymiana oleju silnikowego w samochodzie nie jest trudna. Czynność tę można wykonać samodzielnie.

Jak często wymieniać olej? Teoretycznie powinniśmy trzymać się wskazań producenta. W praktyce, nawet jeśli instrukcja zaleca wymianę co 20 000 — 30 000 km, lepiej wlewać nowy olej do jednostki napędowej co 10 000 — 15 000 km lub po roku od ostatniej wymiany.

Kupując olej, zwróćmy uwagę na jego klasę i rodzaj. Najlepiej jest stosować taki specyfik, jaki zaleca producent aut, chociaż nie musimy się trzymać konkretnej marki. Dobrze jest po prostu wybrać olej, który stosowaliśmy dotychczas. Sprawdźmy też, ile litrów będziemy potrzebowali, bo jest to zależne od wersji silnikowej. Nie zaszkodzi, jeśli kupimy nieco większą butelkę na ewentualne późniejsze dolewki.

Olej silnikowy – co wchodzi w jego skład?

Olej silnikowy to efekt wielu godzin prac inżynierów, to płynna, bardzo zaawansowana technologia, której używamy na co dzień. Warto wiedzieć, z czego się składa i co pozwala zachować silniki samochodów w tak dobrym stanie technicznym.

Samochód podczas wymiany powinien stać na możliwie poziomym podłożu. Najwygodniej będzie wykonać tę czynność serwisową w garażu z kanałem, na podnośniku lub rampach po odpowiednim zabezpieczeniu przed stoczeniem się auta. Przed wymianą rozgrzejmy nieco silnik. Temperatura przyspieszy proces wyciekania starego oleju.

Jak wymienić olej silnikowy? Wyłączmy silnik i załóżmy gumowe rękawiczki. Na początek przygotujmy sobie miskę lub inny spory pojemnik, do którego spłynie przepracowany olej (najlepiej większy niż 10 l). Podkładamy go pod miskę olejową w okolicy śruby spustowej. Trudno polecić konkretny klucz do odkręcania korka, ponieważ gwinty różnią się w zależności od modelu samochodu czy nawet wersji silnikowej.

Spuszczanie oleju z miski olejowej (fot. w8forum.dk)

Podczas odkręcania korka dociskajmy go do miski olejowej, aby zapobiec wyciekom. Dopiero gdy będziemy pewni, że jest całkowicie odkręcony, usuńmy go szybkim ruchem. W ten sposób unikniemy znacznego zabrudzenia rąk wypływającym olejem. Pod korek możemy też podstawić lejek, dzięki czemu nawet jeśli korek wypadnie nam z dłoni, nie utonie on w misce z ciemnym płynem.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Które silniki zużywają za dużo oleju? [poradnik]

Jeśli pod autem nie ma tłustych plam, a poziom oleju jest coraz niższy, to sygnał, że jednostka napędowa po prostu go spala. Jeśli wydaje się Wam, że podwyższony apetyt na olej silnikowy to domena mocno wyeksploatowanych jednostek napędowych, jesteście w błędzie. Niektóre z nich mają to we krwi.

Bądźmy przygotowani na to, że olej zacznie wyciekać pod pewnym kątem. Żeby uniknąć kłopotliwego sprzątania, przytrzymajmy na początku miskę bliżej spustu lub postawmy ją jak najwyżej. Podłoże możemy wyściełać szmatami lub starymi gazetami.

Kiedy cały olej spłynie z silnika, miskę z zawartością podkładamy pod filtr oleju. Wygląda on jak okrągła puszka i jest przymocowany przy silniku u spodu jako integralna część razem ze swoją obudową np. w Toyotach (zazwyczaj wycieknie z niego olej) lub w korpusie pod maską np. w BMW (wymiana jest łatwiejsza i przyjemniejsza, ponieważ można uniknąć pobrudzenia). Do jego odkręcenia przyda się specjalny klucz (rozwiązanie z filtrem u dołu) lub po prostu odpowiednio duży klucz płaski (rozwiązanie z filtrem u góry). Odpowiednie narzędzie można kupić za ok. 25 zł. Wraz z filtrem powinniśmy usunąć starą uszczelkę, jeśli nie zeszła wraz z puszką.

Filtr oleju zamocowany u dołu silnika (fot. myturbodiesel.com)

Ze starego filtra wylewamy resztki oleju do miski. Miejsce jego mocowania dokładnie oczyszczamy np. bawełnianą ściereczką. Uszczelkę w nowym filtrze (oczywiście przeznaczonym do wersji silnikowej) zwilżamy nowym, niezanieczyszczonym olejem. Filtr dokręcamy tak, aż poczujemy, że stawia duży opór. Nie dokręcajmy go dalej na siłę, bo możemy uszkodzić gwint. Jeżeli filtr nie ma integralnego korpusu, należy go odpowiednio wsadzić na miejsce i dokręcić pokrywę.

Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]

W Polsce dużą popularnością cieszą się kilkuletnie auta używane. Prawdopodobieństwo wystąpienia awarii w takim samochodzie jest o wiele większe niż w przypadku aut nowych. Jedną z najpowszechniejszych usterek samochodów z dłuższym stażem są wycieki oleju.

Korek i spust oczyszczamy. Następnie wkręcamy śrubę. Nie zaszkodzi, jeśli wymienimy uszczelki i podkładki korka spustowego. Przed otwór w górnej części silnika wlewamy nowy olej. Nie wlewamy od razu całego płynu, ale ok. ¾ planowanego litrażu. Czekamy kilka minut, aż olej rozprowadzi się w silniku.

Filtr oleju zamocowany u góry silnika

Oczyszczonym bagnetem sprawdzamy jego poziom. Jeśli na bagnecie poziom oleju znajduje się w połowie pomiędzy kreskami, dolewamy jeszcze po ok. 200 ml (taką pojemność ma szklanka), aż zbliży się do poziomu co najmniej ponad połowę — między stanem minimum a maksimum najczęściej jest różnica około 1 litra.

Uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować kilka minut na wolnych obrotach. Następnie go wyłączamy i po ok. 15 minutach ponownie sprawdzamy poziom oleju. Nie zdziwmy się, jeśli trochę spadnie, ponieważ część płynu powinien zassać filtr i układ smarowania. Sprawdzamy, czy w okolicach korka spustowego i filtra nie ma wycieków. Jeśli nie, notujemy datę wymiany, przebieg pojazdu i rodzaj oleju.

Zużyty olej oddajemy do zakładu utylizacyjnego. Wylewanie go do środowiska czy kanalizacji jest nielegalne.

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ smarowania i chłodzenia

Podziel się:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu?