Rotpfeil – GAD Motors C 63 AMG Coupé Black Series Track Pack Bi‑Turbo 4Matic (2013)
GAD Motors to już jasno świecąca gwiazda na scenie tuningowej. Teraz niemiecki zespół dorzuca kolejną niesamowitą maszynę – coupé Mercedesa z turbodoładowanym silnikiem o mocy aż 850 KM!
Zdziwieni, że w nazwie tego bolidu są takie wyrazy jak „Bi-Turbo” i „4Matic”? Jak to możliwe, skoro seryjny Mercedes ma wolnossący silnik i napęd na tył? No właśnie, chodzi o fabryczne auto, a to, którym chwali się GAD Motors, znacząco odbiega od tego, co proponuje wytwórnia ze Stuttgartu.
Już kilka razy przy okazji tekstów o tuningu Mercedesa klasy C wspominałem, że producent twierdzi, iż w trakcie modernizacji klasy C nie zmieniono w niej silnika, ponieważ nowa jednostka napędowa z doładowaniem była większa od starszej V-ósemki i nie mieściła się pod maską. Czyżby? Tuner z Niemiec udowadnia, że to nie do końca prawda.
Usystematyzujmy informacje. Mercedes-Benz C 63 AMG (niezależnie od wersji) w odmianie seryjnej jest napędzany 6,2-litrowym wolnossącym silnikiem V8. Atmosferyczna konstrukcja w zależności od ustawień generuje od 457 do 517 KM mocy maksymalnej. W Coupé z oznaczeniem Black Series moc wynosi 517 KM przy 6800 obr./min. Moment obrotowy sięga 620 Nm przy 5200 obr./min. Silnik jest połączony z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów, a moc trafia wyłącznie na tylne koła.
GAD Motors dokonało bardzo zaawansowanych zmian, które sprawiają, że bardzo szybki seryjny Mercedes przy zmodyfikowanej maszynie jest niczym żółw. Najważniejsze ulepszenie to…
Fabryczny motor M 156 został wymontowany, a zastąpiła go jednostka napędowa znana między innymi z poliftingowej wersji Mercedesa E 63 AMG. I co, panowie z Mercedesa? Nie mieści się? Tyle że nowa jednostka też nie jest zupełnie normalna.
Wprawdzie silnik M 157 w fabrycznej konfiguracji też ma dwie turbosprężarki, ale te, które zastosowało GAD Motors we własnej odmianie, są większe. Ponadto wszczepiono większy układ chłodzenia powietrza doładowującego, włożono nowe wytrzymalsze tłoki i korbowody, zadbano o dobre chłodzenie samej jednostki napędowej i wgrano nową elektronikę.
Mniejsza od starszej, bo 5,5-litrowa, nowa V-ósemka rozwija teraz moc 850 KM! To znacznie więcej, niż oferuje jej normalna wersja z Mercedesa E 63 AMG (557-585 KM) i jeszcze więcej niż było w seryjnym C 63 AMG Black Series (517 KM). Moment obrotowy ma wartość 1350 Nm i trafia do poprawionej skrzyni biegów – zmieniającej teraz przełożenia szybciej.
Tuner sporo nakombinował też z układem napędowym, ponieważ tak jak w przypadku swojego Mercedesa CLS 63 AMG uparł się na montaż napędu na wszystkie koła. Wprawdzie GAD Motors nie podaje dokładnie, z jakiego modelu przejęto układ 4Matic, ale sądząc po CLS-ie, pochodzi on z Mercedesa S 500 4Matic.
Z potężnym układem napędowym i 850 KM mocy współpracuje specjalne regulowane w wielu parametrach zawieszenie renomowanej firmy KW. Do tego są ceramiczne, fabryczne hamulce, które zatrzymują Mercedesa ze 100 km/h na dystansie 33 m, a z 200 km/h na odcinku 132 m.
Nie wiadomo, jak teraz kształtuje się masa własna coupé z Niemiec – prawdopodobnie jest cięższe, niż było. Nawet jeśli jego waga wzrosła, to skomplikowany napęd i supermocny silnik niwelują tę wadę z nawiązką.
Do pierwszej setki czerwona strzała przyspiesza w zaledwie 3,10 s (!). Wynik nierealny? Zdecydowanie możliwy, co widać na przykładzie niesamowitych osiągów poprzednich aut GAD-a. Druga setka pęka po 8,80 s, a trzecia po 23,50 s. To osiągi egzemplarza z pakietem aerodynamicznym Aero Pack, który zwiększa docisk do nawierzchni, ale kosztem większych oporów. Bez tylnego skrzydła maszyna 200 km/h łamie po 8,70, a 300 km/h po zaledwie 22,70 s.
Chwilowo Niemcy nie podają prędkości maksymalnej. Można przyjąć z grubsza, że będzie ona wynosić około 350 km/h – taką właśnie prędkością odznacza się 803-konny GAD Motors CLS 63 AMG Bi-Turbo 4Matic.
Czerwony Black Series jest na razie zarejestrowany jako wóz prototypowy i trwają jego badania pod kątem dopuszczenia go do ruchu ulicznego w liczbie większej niż jeden egzemplarz.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M 157
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5461 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 850 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 155,65 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1350 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna AMG SpeedShift 7G-Tronic MCT
- Typ napędu: na wszystkie koła 4Matic
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
- Koła przednie: 9,0 x 19”
- Koła tylne: 9,5 x 19”
- Opony przednie: 255/35 R 19 Dunlop Sport Maxx Race
- Opony tylne: 285/35 R 19 Dunlop Sport Maxx Race
Masy i wymiary:
- Długość: 4764 mm
- Szerokość: 1997 mm
- Rozstaw osi: 2765 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 8,80 s (8,70 s bez Aero Pack)
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 23,50 s (22,70 s bez Aero Pack)
Źródło: GAD Motors