Jak wybrać opony zimowe? [poradnik]

Od kilku lat słyszy się głosy, że w Polsce wprowadzi się obowiązek okresowej zmiany ogumienia. Póki co, zaopatrywanie się w opony dostosowane do warunków danej pory roku to kwestia zdrowego rozsądku. W związku z tym, że przed nami chłodne miesiące, które mogą obfitować w opady śniegu, postaramy się przybliżyć, jak wybrać opony zimowe.

Opona zimowa różni się od letniej nie tylko rzeźbą bieżnika, ale także mieszanką. Ogumienie dostosowane do pracy w cieplejszych warunkach atmosferycznych zimą szybko twardnieje i traci elastyczność. Z tego powodu zaleca się wymianę opon na zimowe, gdy temperatura za oknem zaczyna oscylować wokół 7 stopni Celsjusza.

Jeśli mamy opony zimowe, przed ich założeniem skontrolujmy ich stan i wiek. Chociaż w świetle przepisów prawnych bieżnik powinien mieć minimum 1,6 mm głębokości, to w przypadku ogumienia zimowego powinny to być przynajmniej 4 mm.

Przygotuj swoje auto na atak zimy! [poradnik]

“Zima znów zaskoczyła drogowców” – takie nagłówki często widujemy w gazetach tuż po pierwszym poważniejszym ataku zimy. Aby zima nie zaskoczyła także nas, warto już w listopadzie zająć się właściwym przygotowaniem auta do trudnych warunków drogowych.

Wiek opony można sprawdzić znajdując na jej boku ciąg 4 cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Dla przykładu, gdy na oponie widnieje ciąg 1512 oznacza to, że opona powstała w 15 tygodniu 2012 r. Guma z czasem traci swoje właściwości, dlatego nie powinna być użytkowana dłużej niż przez 5–6 lat, nawet wtedy, gdy bieżnik jest w dobrym stanie.

Nie zakładajmy felg z oponami zimowymi tylko na jedną oś. Pozostawienie na drugiej osi ogumienia letniego może spowodować, że samochód w niekontrolowany sposób będzie tracił przyczepność. Brak kompletu opon zimowych może wpływać na działanie elektronicznych systemów pokroju ESP. Największy poziom bezpieczeństwa i komfortu zapewnią 4 takie same opony.

Opony zimowe — co jest w nich takiego wyjątkowego?

Jazda samochodem po śniegu jest równie przyjemna, co i niebezpieczna. Dla większości motoryzacyjnych entuzjastów zasypane śniegiem ulice i place to świetna okazja do zabawy.

Ponadto dobrze jest zaopatrzyć się w osobny komplet felg dla opon zimowych, najlepiej stalowych, które lepiej wytrzymają trudne warunki atmosferyczne i będą odporniejsze na w sytuacji, w której wpadniemy w ukrytą pod śniegiem dziurę.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Zadbajmy o odpowiednie przechowywanie opon letnich. Jeśli nie oddajemy ich na przezimowanie np. do zakładu wulkanizacyjnego i trzymamy je w garażu, to ustawmy je pionowo, co jakiś czas zmieniając ich położenie. Zapobiegnie to odkształceniom. Gdy opony są na felgach, kładziemy je poziomo jedna na drugą.

Jak wybrać opony zimowe? Przede wszystkim musimy zacząć od wybrania odpowiedniego rozmiaru i indeksów: prędkości oraz nośności. Informacje o polecanych dla naszego pojazdu oponach znajdziemy w instrukcji.

Nowe oznaczenia opon — wyjaśniamy symbolikę na etykietach

Od listopada zaczęły obowiązywać nowe oznaczenia opon. Wiedza o ich znaczeniu istotna jest podczas dokonywania wyboru ogumienia. Nowe informacje o oponach podawane są bowiem na etykietach z kolorowymi symbolami.

Z pewnością dane takie pozyskamy także za pośrednictwem Internetu. Tu pomocne mogą być strony sprzedawców ogumienia, które w wynikach wyszukiwania opon dla naszego modelu podadzą, jakie gumy pasują danego auta. O ile indeks prędkości może być nieco niższy niż w przypadku opony letniej, o tyle zaleceń dotyczących nośności trzeba bezwzględnie przestrzegać. 

Przed zakupem warto zaznajomić się z corocznymi testami, które przeprowadzają takie organizacje, jak ADAC. Zazwyczaj ogumienie testuje się pod kątem danej klasy samochodów, np. kompaktowych, co ułatwia zorientowanie się, jakie opony danego producenta mogą pasować do naszego modelu.

Opony mają różne rodzaje bieżników. Najtańsze w produkcji i polecane głównie do mniejszych aut osobowych oraz pojazdów dostawczych, są opony o rzeźbie symetrycznej, czyli takie, w których ułożenie bloków bieżnika jest takie same po obu stronach zewnętrznej części opony. Opony tego typu cechują się dobrą wytrzymałością i niskimi oporami toczenia, ale słabszymi parametrami trakcyjnymi.

Oznaczenia na oponach [opony]

Na każdej oponie widnieje mnóstwo najróżniejszych oznaczeń, które niekiedy ciężko rozszyfrować. Jakie informacje się pod nimi kryją?

Bodaj najpopularniejsze są opony zimowe z bieżnikiem kierunkowym, mającym kształt przypominający literę U lub V. Ogumienie tego typu cechuje się dobrym odprowadzaniem wody i błota pośniegowego. Najbardziej zaawansowane pod względem technologicznym są opony asymetryczne, które mają różne wzory bieżnika po stronie wewnętrznej i zewnętrznej. W porównaniu z oponami symetrycznymi i kierunkowymi zapewniają lepszą trakcję na zakrętach, a przy tym dobrze radzą sobie z odprowadzaniem wody.

Rodzaje bieżnika. Jaką oponę wybrać?

Każdy właściciel samochodu prędzej czy później staje przed problemem doboru odpowiedniego ogumienia do swojego pojazdu. Rodzajów opon i parametrów jest bardzo wiele. Dziś przyjrzę się rodzajom bieżnika. Czym się różnią poszczególne typy, jakie są ich wady i zalety?

Opony zimowe najlepiej dobrać pod kątem tego, gdzie i jak użytkujemy samochód. Jeśli jest to miasto, postawmy na takie, które cechują się lepszą przyczepnością na mokrej nawierzchni. Gdy dużo podróżujemy, szukajmy tych emitujących niższy hałas. W sytuacji, w której często jeździmy po drogach nieodśnieżonych warto poszukać opon o grubszym bieżniku, chociaż będzie się to wiązać z większą głośnością.

O właściwościach opon dużo powiedzą nam etykiety. Widoczna na grafice ikona z dystrybutorem paliwowym wskazuje na wydajność energetyczną danego produktu. Opony są podzielone na klasy od A do G, gdzie A oznacza największe oszczędności na paliwie.

Etykieta

Znaczek z chmurą informuje o przyczepność na mokrej nawierzchni. Tutaj mamy przedział od A do F. Między A i F występuje 18 metrów różnicy na drodze hamowania od prędkości 80 km/h na korzyść A.

Ostatni obrazek dotyczy zewnętrznego hałasu toczenia. Poza decybelami są tu też kreski, gdzie jedna oznacza oponę najcichszą, a trzy najgłośniejszą.

Nie polecamy korzystania z opon całorocznych i przestrzegamy przed oponami używanymi. Mogą mieć one niedostrzegalne gołym okiem uszkodzenia, zwłaszcza, że nierzadko są to opony pochodzące z samochodów powypadkowych.

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Znaki zakazu (typ B) z opisem Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem