Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego

Jeepa Wranglera zna każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją. Można nie rozpoznawać kolejnych generacji, ale sylwetka tego samochodu jest ponadczasowa i oryginalna do dziś. Początkowo inni producenci kopiowali pierwsze Willysy i modele serii CJ, ale już w latach 80. każdy z nich miał własne modele i własne projekty wyglądu swoich terenówek. Tymczasem Jeep pozostał Jeepem.

Ten artykuł ma 4 strony:

Informacje o samochodzie

Z pozoru różnice między Jeepem Wranglerem a jego poprzednikiem, czyli CJ7 są niewielkie, ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Pod koniec lat 80. podjęto decyzję o skonstruowaniu Jeepa od podstaw, w taki sposób by mogli nim jeździć wszyscy, a nie tylko offroadowi zapaleńcy i żołnierze. Można uznać Wranglera YJ za pierwszy prawdziwie cywilny samochód tej serii. Miał pozostać klasycznym Jeepem, ale jednocześnie dobrze się prowadzić po twardym podłożu, zużywać mniej paliwa, zapewniać lepsze osiągi i przede wszystkim komfort. Miał być pojazdem dla każdego, a zwłaszcza dla ludzi młodych. Może trudno w to uwierzyć z dzisiejszej perspektywy, ale YJ był wówczas w pewnym sensie rekreacyjnym crossoverem. Wrangler powstał w czasach gdy markę Jeep miała pod sobą firma American Motors Corporation (AMC).

Charakterystyka

Jeep Wrangler YJ był w swoim czasie postrzegany jako samochód dobrze wyposażony i komfortowy

AMC poszła po linii najmniejszego oporu przy projekcie nowego Jeepa. Koncepcja CJ pozostała niezmienna, ale wydłużono rozstaw osi, poszerzono rozstaw kół, które umieszczono na skrajach ramy, odelżono konstrukcję i zastosowano miększe zawieszenie. Obniżenie zawieszenia spowodowało, że nowy Jeep był wyśmiewany wśród właścicieli CJ, którzy czuli się jako jedyni posiadaczami prawdziwej terenówki. Zresztą stosunkowo niskie zawieszenie do dziś pozostało jedyną wadą geometrii terenowej tego samochodu.

Budowa

Jeep Wrangler YJ to z dzisiejszego punktu widzenia bardzo prosta, wręcz toporna konstrukcja. Pod klasyczną ramą znajdują się dwa sztywne mosty zawieszone na piórowych resorach ze stabilizatorem. Ma równie klasyczny, dołączany napęd przedniej osi z reduktorem o przełożeniu 2,7. Napęd przedni jest całkowicie odłączany w trybie 4×2, ale już nie klasycznymi sprzęgiełkami ręcznymi lecz podciśnieniowo. Pod długą maską umieszczano rzędowe jednostki napędowe o czterech lub sześciu cylindrach.

Silniki

Jeep Wrangler YJ był napędzany dwiema jednostkami o pojemności 2,5 l i 4,0 l, które przetrwały jeszcze długi czas również w innych modelach. 4-cylindrowa 2,5-litrówka AMC 150 to podstawa i w zupełności wystarczy do tego, do czego Wrangler został stworzony, czyli do rekreacyjnej jazdy po plaży. Początkowo miał wtrysk jednopunktowy, później wielopunktowy, a do końca stosunkowo niewielką moc ok. 120–125 KM i moment obrotowy o wartości 180–200 Nm. Mimo to odwdzięcza się niższym spalaniem i przyzwoitymi osiągami, a w terenie jest wystarczająco mocny, głównie dzięki innym przełożeniom w dyferencjałach.

Jednak prawdziwą moc zapewnia 4-litrówka, na początku 4,2 l AMC 258, od 1991 roku AMC 242 z wielopunktowym wtryskiem paliwa i mocą 180–195 KM. Maksymalny moment obrotowy to 300 Nm i większość jest już dostępna od najniższych obrotów. W rzeczywistości jest to silnik, który zapewnia osiągi niemal na poziomie ówczesnych GTI, a w terenie nie miał sobie równych. Dzięki 6-cylindrowej konstrukcji rzędowej przednia oś nie była nadmiernie przeciążona choć silnik waży ponad 200 kg, a samochód pozostał dobrze wyważony. Jest to silnik tak bardzo udany, że pojawił się w nowszych Jeepach, nawet w dużo nowocześniejszym Grand Cherokee WJ.

Z obiema jednostkami łączono 5-biegowe przekładnie manualne, początkowo nieudanej konstrukcji Peugeot (tylko silnik 4,2 l), później już japońskie AISIN. Przekładnie automatyczne o 3 biegach dostarczała firma TorqueFlite.

Zobacz również: Jeep Renegade (2015) Limited 2.0 Multijet AWD - test samochodu

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005) Dowiedz się, co kupujesz – silniki [część 1]

Popularne w tym tygodniu:

Kobiety kupują rodzinne samochody