Škoda 966 Supersport jedzie do muzeum w Mladá Boleslav

Odrestaurowano jedyny zachowany egzemplarz Škody 966 Supersport, który pojechał do muzeum w Mladá Boleslav.

Sportowy model 996 powstał początkowo w dwóch egzemplarzach i stanowił kontynuację wyścigowego programu Š966 Sport/Supersport. Prototyp ukończono niedługo po wojnie — w 1950 roku. Miał aluminiowy kadłub, błotniki i światła, ale te usunięto by dopuścić bolid do wyścigów. Niedługo po ukończeniu dwóch egzemplarzy jeden uległ zniszczeniu więc szybko zbudowano trzeci. Mając dwa auta Škoda mogła rywalizować w dwóch klasach pojemności 1100 ccm oraz 1500 ccm.

Co ciekawe, używano jednego silnika z modelu Tudor o pojemności 1089 ccm, ale w wyższej klasie był on doładowany kompresorem. Atmosferyczna jednostka osiągała moc 60 KM przy zasilaniu benzyną i 80 KM na alkoholu. Wersja z kompresorem Roots Ro15 miała moc 120 KM. Wersje doładowane nazywano „gazowniami” za względu na dużą ilość rurek i przewodów w komorze silnika. W 1952 roku dzięki zmianom regulaminu zwiększono pojemność do 1221 ccm, a wersja doładowana dostała drugi kompresor co zwiększyło moc do 140 KM.

W kolejnym roku użyto już silnika o pojemności 1490 ccm, który osiągał 90 KM w wersji wolnossącej i 180 KM w doładowanej z intercoolerem. Mocniejszą wersją Václav Bobek osiągnął oficjalnie zmierzoną prędkość 197,8 km/h, dzięki czemu Škoda została potwierdzona jako najszybszy samochód Czechosłowacji.

W 1954 roku powrócono do zdjętych początkowo błotników, tyle że teraz przymocowanych na sztywno do karoserii i świateł, ponieważ wymagał tego regulamin. Rok później rozpoczęto pracę nad następcą o nazwie 1100 Special OHC.

Do dziś zachował się tylko jeden egzemplarz z kompresorem należący przez lata do słowackiego kierowcy wyścigowego Ivana Mičíka. Auto w 2007 roku odkupiła Škoda by umieścić je w swoim muzeum. W tym samym roku zaczęto prace renowacyjne, na którymi pieczę sprawował Michal Velebný. By zachować 100-procentową zgodność z oryginałem prace prowadzono na podstawie oryginalnej dokumentacji technicznej. Samochód powstał w oparciu o specyfikację z 1953 roku.

Dane techniczne Škody 966 Supersport (1950–1953)

NADWOZIE: aluminiowe, typu monopost, dwumiejscowe, od sezonu 1954, w myśl nowych przepisów błotniki trwale przymocowane do karoserii.
Wymiary (przybliżone): długość/szerokość/wysokość: 3500/1400/800 mm, rozstaw osi: 2130 mm
PODWOZIE: zmodyfikowana centralna rama nośna modelu 1101 Tudor, skrócona i o zmniejszonej masie – ok. 650 kg
SILNIK i SKRZYNIA BIEGÓW: rzędowy, czterocylindrowy, rozrząd OHV, chłodzony cieczą, aluminiowa głowica ze zmodyfikowanymi komorami spalania, rozmieszczeniem zaworów i fazami rozrządu, umieszczony wzdłużnie z przodu, napęd kół tylnych.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

  • Objętość skokowa: 1089 ccm (baza silnik 1101 Tudor), od 1952 — 1221 ccm (Š1200), w 1953 r. – 1490 ccm (silnik prototypowy). Stopień sprężania: do 12,0:1 dla wersji atmosferycznych i nawet 6,5:1 w doładowanych sprężarkami mechanicznymi
  • Zasilanie: podwójny gaźnik i elektryczna pompa paliwowa SU (w silniku 1490 ccm – cztery gaźniki)
  • Moc maksymalna: 60, 80 i 90 KM w wersjach atmosferycznych oraz 120, 140, 150 i 180 KM w odmianach doładowanych sprężarką lub dwoma sprężarkami osiowymi Roots. Prędkość obrotowa dla mocy maksymalnej: 6000 obr./min
  • Skrzynia biegów: czterostopniowa, manualna ze zmienionymi wartościami poszczególnych przełożeń i kołami stale zazębionymi, wymienne przekładnie główne o przełożeniach 4,78 do 3,43

ZAWIESZENIE PRZEDNIE: z modelu 1101 Tudor, wahacze, resor poprzeczny
ZAWIESZENIE TYLNE: z modelu 1101 Tudor, wahliwe półosie pędne, resor poprzeczny
OGUMIENIE: 5.00×15 lub 5.50×15
UKŁAD KIEROWNICZY: przekładnia ślimakowa, przejęta z modelu 1101 Tudor, zmiana
położenia podzespołu
UKŁAD HAMULCOWY: hamulce bębnowe, hydrauliczne dla wszystkich kół

Škoda 966 Supersport — galeria zdjęć

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Porsche Macan od TechArt [aktualizacja] Audi zbuduje model w stylu BMW X6 Znamy ceny nowej Škody Fabii Czy pokona Dakar bez emisji CO2? Mitsubishi Pajero do poprawki Lewis Hamilton mistrzem świata po raz drugi! Ostateczna rozgrywka Rosberga - kwalifikacje do Grand Prix Abu Dhabi Tom Kristensen kończy karierę wyścigową! Tesla Model S od RevoZport: przypudrowany nos Lotus F1 Team przeskakuje ciężarówką nad bolidem F1 Rajd Dakar z Polakami – pełna lista Audi A8 i ABT – kolejne propozycje Mazda 2 Sedan – kolejna część serialu SKYACTIV Audi Q3 po faceliftingu w nowej galerii zdjęć Galpin Auto Sports Rocket: nowa twarz Mustanga Dyrektor Land Rovera wkurzony na Land Winda Ford Explorer – rocznicowy lifting IMSA Mercedes S63 AMG Coupé – elegancki i mocny Nowy koreański bliźniak: wyciekły zdjęcia Kii KX3 Mazdy 6 i CX-5 po liftingu Ford RS160 - wizja przyszłości WRC Sensowne auto za 5000 zł – Mitsubishi [część 10] - poradnik kupującego Chevrolet Chaparral 2X z napędem opartym o laser

Popularne w tym tygodniu:

Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy Toyota odwleka powszechne zastosowanie turbo w silnikach benzynowych Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu Chcesz kupić nieużywanego LFA? W salonach jest 12 sztuk Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo ABT TT RS-R Roadster: szybszy i dużo tańszy od R8 Spyder Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba?