Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo?

Stara zasada brzmi: jeśli nie wiesz, czy masz pierwszeństwo przed tramwajem najlepiej mu ustąp, ponieważ waży kilkadziesiąt razy więcej od samochodu. Sprawdźmy, co w tej kwestii mówią przepisy.

Pojazdy szynowe mają na drodze więcej przywilejów w porównaniu do innych pojazdów. Dla większej przejrzystości przyjrzyjmy się osobno różnym typom skrzyżowań.

Skrzyżowanie równorzędne

Na skrzyżowaniach równorzędnych, czyli takich, na których pierwszeństwo nie jest określone przez sygnalizację świetlną bądź znaki pionowe lub poziome, zasadniczo obowiązuje tzw. zasada prawej ręki. Pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony.

Reguła ta nie ma jednak zastosowania do pojazdów szynowych. Mają one pierwszeństwo przed pozostałymi pojazdami bez względu na to, czy zbliżają się drogą po naszej lewej czy prawej stronie.

Skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną

Uwagę trzeba zachować także na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Jeśli równocześnie tramwaj oraz samochód (lub motocykl itd.) mają zielone światło i kierujący autem sygnalizuje zamiar skrętu, to pierwszeństwo ma zawsze pojazd szynowy.

Także wtedy, gdy tramwaj również zamierza skręcić, np. w następującej sytuacji: na skrzyżowaniu auto oraz tramwaj stoją naprzeciwko siebie; obaj kierujący chcą skręcić na tę samą drogę, ale samochód wykonuje manewr skrętu w prawo, a tramwaj w lewo.

Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną tramwaj musi jednak ustąpić innym pojazdom, gdy jadą one prosto, a kierujący tramwajem sygnalizuje zamiar skrętu.

Skrzyżowanie ze znakami

Jeśli na skrzyżowaniu ze znakami tramwaj znajduje się na drodze z pierwszeństwem przejazdu to ma pierwszeństwo przed pojazdami z dróg podporządkowanych. I odwrotnie, pojazd szynowy ustępuje, gdy jest na drodze podporządkowanej pojazdom z dróg z pierwszeństwem przejazdu. Innymi słowy, tramwaj obowiązują tu standardowe zasady.

Inaczej to wygląda wtedy, gdy zarówno tramwaj, jak i drugi pojazd są na drodze z pierwszeństwem przejazdu lub tramwaj i inny pojazd znajdują się równocześnie na drodze podporządkowanej. Pierwszeństwo ma zawsze pojazd szynowy, a zasada prawej ręki nie ma zastosowania.

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Weźmy taki przykład. Zarówno samochód, jak i znajdujący się po drugiej stronie skrzyżowania tramwaj są na drodze z pierwszeństwem. Kierujący autem chce jechać prosto, a motorniczy skręcić w lewo przecinającym tym samym tor jazdy samochodu. Samochód musi się zatrzymać i poczekać, aż tramwaj zakończy manewr skrętu.

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym

Na skrzyżowaniu oznaczonym wyłącznie znakiem C-12 ("ruch okrężny") tramwaj ma bezwzględne pierwszeństwo bez względu na to, czy wjeżdża na skrzyżowanie, już się na nim znajduje, jedzie prosto lub skręca. Inni uczestnicy ruchu muszą mu ustąpić.

W Polsce najczęściej można się spotkać ze skrzyżowaniami o ruchu okrężnym oznaczonymi znakiem C-12 oraz znakiem ostrzegawczym A-7 "ustąp pierwszeństwa". Tramwaj ustępuje pierwszeństwa tym, którzy już znajdują się na rondzie, ale gdy już na nie wjedzie ma pierwszeństwo przed wszystkimi.

Identycznie ma się sprawa ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym z sygnalizacją. Gdy pojazd szynowy wjedzie na rondo wszyscy muszą mu ustępować.

Pętla i zajezdnia

Tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom, gdy wyjeżdża z pętla i zajezdni. Włącza się bowiem do ruchu.

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu Filtr oleju – budowa i zasada działania Jak kupować używane auto z instalacją LPG? - strona prawna Kiedy wojsko może zabrać Ci samochód? Opony zimowe czy całoroczne? Czy warto kupić używany samochód z instalacją gazową? Filtr powietrza – drobiazg, o którym zapominamy Kto może kontrolować kierowców? Intercooler – jego rola i eksploatacja Jak walczyć z chorobą lokomocyjną

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe