Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy? [poradnik]

Widok kobiety prowadzącej biustem czy rozbudowanego faceta przyjmującego pozycję leżącą i prowadzącego jednym palcem nie jest niczym zaskakującym. Można by zaryzykować stwierdzenie, że to dla wielu codzienność. Nikt nie bierze pod uwagę, że poduszka powietrzna podczas wybuchu osiąga prędkość aż 350 km/h. Jeżeli przydarzy się to osobie, która siedzi za blisko kierownicy, nie wysiądzie ona już z samochodu.

fot. Adam Kowalczyk

fot. Adam Kowalczyk

Prawidłowe ustawienie fotela to podstawowa czynność, którą powinien wykonać kierowca zaraz po wejściu do samochodu. Nie jest to jakieś widzimisię wymyślone bez powodu. Wpływa to na szybkość reakcji w sytuacjach wymagających gwałtownego manewrowania, odpowiednią ocenę odległości czy zminimalizowanie przemieszczania się środka ciężkości samochodu.

Ustawienie wzdłużne

Zacznijmy od ustawienia odpowiedniej odległości od pedałów. Zasada prawidłowego ustawienia zakłada, że przy maksymalnym wciśnięciu pedału sprzęgła (odwzorowanie awaryjnego hamowania) noga nie może być w pełni wyprostowana, tylko lekko ugięta w stawie kolanowym.

fot. Adam Kowalczyk

Jeżeli nie spełnimy tego warunku, to w przypadku potencjalnego uderzenia czołowego w przeszkodę noga może złamać się w kolanie, wyginając się w drugą stronę. W najgorszym wypadku wylądujemy na wózku inwalidzkim, a jeśli będziemy mieli szczęście, to czeka nas długa i męcząca rehabilitacja. Nie można też siedzieć zbyt blisko, ponieważ w razie kolizji nasze kolana spenetrują deskę rozdzielczą. A to może się skończyć podobnie jak w poprzedniej sytuacji.
Firmy takie jak Audi, BMW, Škoda i wiele innych stosują poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy. Wymaga to jednak prawidłowej pozycji za kierownicą.

Ustawienie oparcia

Drugą istotną kwestią jest ustawienie oparcia fotela. Nie możemy leżeć ani siedzieć zbyt pionowo. W pierwszym przypadku w razie konieczności wykonania jakichkolwiek gwałtownych manewrów będziemy musieli się przechylić, aby skręcić kierownicą. Powoduje to utratę możliwości odpowiedniej oceny odległości. Weźmy jeszcze pod uwagę, że wraz ze zmianą pozycji (przechylaniem się) następuje zmiana środka ciężkości pojazdu.

fot. Adam Kowalczyk

Ma to duży wpływ na zachowanie się samochodu podczas gwałtownych manewrów. W drugim przypadku, czyli gdy siedzimy zbyt pionowo, mamy ograniczone ruchy. Nie zareagujemy więc odpowiednio na jakąkolwiek sytuację na drodze.
Kiedy położenie jest optymalne? Odpowiedź jest prosta: kładziemy jedną rękę, a konkretnie nadgarstek, na szczycie koła kierownicy. Łopatka nie może oderwać się od oparcia. Jeżeli jest inaczej, to oznacza, że musimy poprawić ustawienie.

Ustawienie zagłówka

Często wychodzimy z założenia, że zagłówek po prostu jest i nie przywiązujemy wagi do jego ustawienia. A to wielki błąd! Odpowiednio ustawiony zagłówek chroni bowiem kręgi szyjne przed uszkodzeniem lub złamaniem. W przypadku uderzenia głowa nie powinna mieć możliwości szarpnięcia do tyłu. Odpowiednie ustawienie jest wtedy, gdy szczyt zagłówka jest równo z czubkiem głowy albo nawet nieco wyżej.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

fot. Adam Kowalczyk

Kolejną istotną kwestią jest wychylenie zagłówka w kierunku głowy, jeżeli jest on dzielony (tak jak jest na przykład w Peugeocie 508 czy Renault Lagunie). Nie jest to zrobione po to, aby ładnie wyglądało. Jego wychylenie w razie wypadku powoduje utratę energii kinetycznej przy jego składaniu. Niby to drobnostka, a może nas uratować.

Ustawienie wysokości pasa bezpieczeństwa

Często zupełnie zapominamy o tym aspekcie lub po prostu nie wiemy, jakie jest jego prawidłowe ustawienie. Jest na to jednak recepta. Pas bezpieczeństwa powinien być ustawiony tak, aby przebiegał przez obojczyk. Nie może iść przy samym karku, ponieważ przy jakiejkolwiek kolizji pas zadziała jak żyłka. Z boku znajduje się tętnica doprowadzająca tlen do mózgu, a nie chcielibyśmy przecież dopuścić do jej przecięcia. Jeśli pas będzie za nisko, podczas kolizji najnormalniej w świecie zsunie się z ramienia i nie spełni swojej funkcji.

fot. Adam Kowalczyk

Prawdopodobnie 90% kierowców zapytanych o to, czy wie, jak prawidłowo ustawić fotel, odpowie twierdząco. Jednak dopiero po weryfikacji okazuje się, że wiedza na ten temat jest znikoma. Nie ignorujmy tej kwestii, ponieważ od tego zależy nie tylko to, czy odpowiednio zareagujemy na drodze. Prawidłowa pozycja za kierownicą może uratować nam życie.

Źródło: materiały własne

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Żarówki samochodowe od wczoraj do dziś Jak wyjechać samochodem ze śniegu [poradnik] Kabriolety - czym różnią się od innych aut? Nowoczesne rozwiązania dla ochrony pieszego Mycie lakieru matowego - pielęgnacja i czyszczenie Szpachlowanie i szlifowanie - jak poprawić powierzchnię? Jak wymienić świece zapłonowe? [poradnik] Jak działa sprzęgło cierne? [poradnik] Jak wymienić akumulator w samochodzie? [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Znaki zakazu (typ B) z opisem Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem