Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail

Awaria wtryskiwacza Common Rail nie jest rzadkością we współczesnych dieslach. Naprawy są o tyle bolesne, że zwykle trzeba naprawić je wszystkie, co powiększa kwotę czterokrotnie. Ceny nowych części są niekiedy przerażające, ale jest jeszcze regeneracja.

Ten artykuł ma 2 strony:

Informacje o wtryskiwaczach

Jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu większość układów Common Rail bazowała na wtryskiwaczach elektromagnetycznych, z czego znów większość stanowiły części firmy Bosch. Dziś praktycznie elektromagnetyczne wtryski znikają i zastępują je dużo lepsze, ale i zdecydowanie droższe wtryskiwacze piezoelektryczne. Zaczynam od tego, ponieważ jest to kluczowe jeśli rozmawiamy o cenach i regeneracji.

Rynek wtryskiwaczy

Rynek wtryskiwaczy opanowało jedynie kilka firm. Najpopularniejszą jest Bosch, ale nie brakuje również wtryskiwaczy Denso i Delphi. Inną znaną firmą jest Siemens, który niedawno został przejęty przez koncern Continental i tak obecnie nazywają się ich wtryskiwacze. Poza Siemensem/Continentalem oraz Delphi wszystkie firmy produkują zarówno wtryskiwacze elektromagnetyczne jak i piezoelektryczne. Simens wytwarza tylko piezoelektryczne, natomiast wtryskiwacze piezo Delphi to rzadkość. Poszczególni producenci wtryskiwaczy mają umowy z konkretnymi markami samochodów, a gdy się przyjrzeć, to istnieje nawet wyraźny podział na kontynenty. Firma Denso dostarcza układy wtryskowe dla Japończyków i takich marek jak Toyota, Mitsubishi czy Mazda, natomiast Bosch do zdecydowanej większości aut niemieckich, ale także francuskich. Delphi dogadał się z tzw. tanimi markami jak Renault/Dacia, Ford czy Hyundai/KIA, natomiast Siemens z koncernem PSA.

Ceny wtryskiwaczy

Nie warto się jednak sugerować powyższym podziałem. Układy wtryskowe są bardzo różne nie tylko w obrębie jednej marki, ale nawet modelu. Co więcej, w jednym silniku, nawet o podobnej mocy, może być dwóch dostawców wtryskiwaczy. Dlatego nie ma tu zasady. Można jednak znaleźć zasadę co do cen wtryskiwaczy i podzielić je na tanie i drogie. Do pierwszej grupy należą wtryskiwacze Delphi, których ceny kształtują się na poziomie 900–1200 zł. Niewiele wyższe ceny mają wtryskiwacze Bosch 1100–1300 zł i to niezależnie od konstrukcji wtryskiwacza. Gorzej jest już z firmą Siemens/Continental, która średnio żąda za wtryskiwacz około 1300–1500 zł, ale trzeba pamiętać, że produkuje tylko wtryski piezoelektryczne, które już ze względu na konstrukcję muszą być zdecydowanie droższe. Najdroższe są Denso, które nawet jako elektromagnetyczne kosztują 1700–2000 zł, a piezoelektryczne ponad 2000 zł.

Wtryskiwacze lepsze i gorsze

Warto jeszcze wspomnieć o trwałości. Tu oczywiście też będzie trochę uogólniania, ale każdy mechanik zajmujący się dieslami powie, że najwięcej kłopotów sprawiają wtryskiwacze Delphi. Znaczenie lepsze są już produkty Boscha i Siemensa, a najbardziej chwalone są jednak najdroższe, ale i najtrwalsze Denso. Większość bez trudu wytrzymuje ponad 200 tys. km, ale podobne przebiegi notują również Bosch i Siemens.

W zasadzie wtryskiwacze rzadko się psują, raczej się zużywają, ale często też nie bez powodu. Najbardziej mordercze dla wtrysków jest słabej jakości paliwo. Ich konstrukcja jest tak filigranowa, że nawet najmniejszy brud negatywnie wpływa na trwałość. Najczęstsze objawy uszkodzenia wtryskiwacza lub kilku wtryskiwaczy to nierównomierna praca na niskich obrotach, problemy z rozruchem, pogorszone osiągi silnika i w ostateczności czarny dym z rury wydechowej. Nie każdy objaw musi oznaczać awarię wtryskiwacza, dlatego zanim wpadniemy w panikę, warto udać się do fachowego serwisu zajmującego się silnikami Diesla. Czasami wystarczy wymienić zawór EGR lub uszczelnić układ dolotowy.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ zasilania i paliwo

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu Filtr oleju – budowa i zasada działania Jak kupować używane auto z instalacją LPG? - strona prawna Kiedy wojsko może zabrać Ci samochód? Opony zimowe czy całoroczne? Czy warto kupić używany samochód z instalacją gazową? Filtr powietrza – drobiazg, o którym zapominamy Kto może kontrolować kierowców? Intercooler – jego rola i eksploatacja Jak walczyć z chorobą lokomocyjną Wszystko, co chciałeś wiedzieć o oponach bieżnikowanych Czy układ start-stop naprawdę daje oszczędności? Pakiet startowy może być droższy niż myślisz Wibracje samochodu i kierownicy – przyczyny i skutki

Popularne w tym tygodniu:

Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady