Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią?

Strefa ruchu i strefa zamieszkania to obszary, na których obowiązują całkiem odmienne przepisy.

fot. Mariusz Zmysłowski

Obie strefy warto skonfrontować dlatego, że wyznaczane są na podobnych obszarach, chociażby osiedlach. Rzecz jasna nie równocześnie.

Zajmijmy się najpierw strefą zamieszkania i tym, co o niej mówi Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z przepisami jest to:

obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazd i wyjazd oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.

Definicja jest dość ogólnikowa, przyjrzyjmy się więc czym są owe "szczególne zasady". Strefy zamieszkania często wyznaczane są na terenach, po których porusza się wielu pieszych. Przepisy obowiązujące w strefie mają ich chronić.

W strefie zamieszkania pojazdy lub zespoły pojazdów nie mogą przekraczać prędkości 20 km/h. Zabroniony jest postój w innym miejscu, niż do tego wyznaczone.

Strefa zamieszkania

Piesi mają pierwszeństwo przed pojazdami. Mogą poruszać się całą szerokością drogi, nie mają obowiązku korzystania z chodnika czy pobocza, poruszania się w kolumnie. Ponadto w strefie tej dzieci do lat 7 nie muszą przebywać pod opieką osoby starszej. Poza strefą zamieszkania mogą korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.

Wjazd do omawianej strefy jest oznaczony charakterystycznym znakiem D-40, zaś wyjazd niemal takim samym, ale przekreślonym znakiem D-41 (odpowiednio "strefa zamieszkania" i "koniec strefy zamieszkania"). Należy mieć na uwadze, że wyjeżdżając ze strefy zamieszkania włączamy się do ruchu. Musimy ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Strefa ruchu

O ile w strefie zamieszkania obowiązują zasady szczególne, o tyle w strefie ruchu ogólne. Innymi słowy, takie same, jak na zwykłych drogach.

Strefa ruchu to po części odpowiedź na oczekiwania zarządców dróg wewnętrznych. Dzięki temu, że dana droga wewnętrzna (zgodnie z przepisami strefa ruchu to obszar obejmujący co najmniej jedną tego typu drogę) przynależy do strefy, mogą na niej bez przeszkód podejmować czynności funkcjonariusze policji drogowej i straży miejskiej. Chociażby poprzez wlepianie mandatów za nieprawidłowe parkowanie.

Obszar strefy wyznaczają znaki D-52 (“strefa ruchu”) oraz D-53 (“koniec strefy ruchu”). W odróżnieniu od strefy zamieszkania, piesi nie są uprzywilejowani. Kierowcy muszą trzymać się przepisów, pamiętać o tym, że chociaż jadą drogą wewnętrzną, to obowiązują ich ograniczenia prędkości. Nie mogą bezkarnie parkować na miejscach dla niepełnosprawnych bądź drogach pożarowych.

Jedną z kluczowych rzeczy związanych ze strefą ruchu jest porządek (przynajmniej teoretyczny) dotyczący pierwszeństwa przejazdu. W strefie ruchu raczej trudno spodziewać się sygnalizacji świetlnej.

Za to w sytuacji, w której nie ma w niej pionowych bądź poziomych znaków związanych z pierwszeństwem obowiązuje tzw. zasada prawej ręki. Warto o tym pamiętać wybierając się na zakupy do marketu. Często parkingi przy centrach handlowych to strefy ruchu, w których pierwszeństwo mają ci kierowcy, którzy wyjeżdżają z uliczek po prawej stronie.

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu Filtr oleju – budowa i zasada działania Jak kupować używane auto z instalacją LPG? - strona prawna Kiedy wojsko może zabrać Ci samochód? Opony zimowe czy całoroczne? Czy warto kupić używany samochód z instalacją gazową? Filtr powietrza – drobiazg, o którym zapominamy Kto może kontrolować kierowców? Intercooler – jego rola i eksploatacja Jak walczyć z chorobą lokomocyjną Wszystko, co chciałeś wiedzieć o oponach bieżnikowanych Czy układ start-stop naprawdę daje oszczędności? Pakiet startowy może być droższy niż myślisz Wibracje samochodu i kierownicy – przyczyny i skutki Napęd rozrządu – jak uniknąć problemów? Sprężyny obniżające zawieszenie – fakty i mity Sprężyny zawieszenia – ich rola i eksploatacja

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem