Shoei NXR - test kasku motocyklowego

Mówią, że kask jest wizytówką motocyklisty. Bez wątpienia, odpowiednio dobrany hełm, świadczy o dbałości o bezpieczeństwo - w momencie wypadku może on uratować życie kierowcy jednośladu. Na początku sezonu do naszej redakcji trafił kask Shoei NXR. Przez cały sezon miałam okazję sprawdzać, jak deklarowane przez producenta właściwości, sprawdzają się w rzeczywistości. Oto wrażenia po 30 tys. km.

fot. Mariusz Zmysłowski

Testowy NXR trafił w moje ręce na początku maja. Shoei przekazał mi kask w biało-niebieskim pudełku, z nadrukowaną nazwą firmy. Wewnątrz, oprócz hełmu producent zapewnia też materiałowy worek na kask, pinlock — wkładkę zapobiegającą parowaniu wizjera, deflektor na nos oraz podbródek, a także zaślepki akustyczne. Do tego otrzymujemy instrukcję użytkowania oraz kartę gwarancyjną.

To, co pierwsze zwróciło moją uwagę to oczywiście malowanie. Wcześniej nie wiedziałam jaki kask został dla mnie wybrany, więc zaskoczenie było tym bardziej większe. Malowanie Inception TC-1 nie spodobało mi się z pierwszą chwilą i wciąż uważam, że w gamie NXR są ciekawsze. Napis “no limits” przywodzi mi na myśl bardzo infantylne skojarzenia. Na szczęście, ta kwestia jest jedynie rzeczą gustu. Przejdźmy zatem do właściwości hełmu. Kwestią, którą można ocenić obiektywnie jest jakość malowania, która jest naprawdę zaskakująco dobra. Po kilku kontaktach z podłożem, wynikających m.in. z tego, że kask po prostu spadł z motocykla, farba nie odprysnęła, nie pojawiły się również bardzo widoczne zadrapania.

Nakładanie jakiegokolwiek nowego kasku nie należy do najprzyjemniejszych rzeczy. Kask tak bardzo przylega do głowy, że ciężko jest wziąć większy oddech. Całe szczęście, to pierwsze wrażenie bardzo szybko mija. Testowy NXR przylegał wzorowo, a pierwsza przymiarka nie była nawet taka nie do zniesienia, ponieważ miękka wyściółka redukowała możliwości otarcia o skórę. Do zapinania kasku NXR służy nam zapięcie DD, które jest ulubionym zapięciem większości motocyklistów. W testowym egzemplarzu nie pojawiły się jakiekolwiek problemy z działaniem zapięcia. Kask zapina się łatwo, szybko, a poza tym DD nie uwiera w szyję, ponieważ paski otoczone zostały miękkim materiałem. Ponadto, NXR został wyposażony w specjalne kanały, które pozwalają na włożenie okularów korekcyjnych. Masa kasku to 1309 g — to niewiele, wydaje się on bardzo lekki.

Zapięcie typu DD

Wewnątrz kasku Shoei zafundował system E.Q.R.S. szczególnie istotny podczas wypadku motocyklowego. W momencie sytuacji zagrożenia życia, ratownicy medyczni nie muszą ściągać całego kasku z głowy motocyklisty, narażając go na uszkodzenia kręgosłupa. Wewnątrz kasku Shoei zapewnił dwa czerwone uchwyty, które pozwalają na wyciągnięcie głowy wraz z wyściółką kasku.Pomysł bardzo dobry (NXR nie jest pierwszym kaskiem Shoei, w którym zastosowano to rozwiązanie), jednak wciąż mam wątpliwości co wiedzy służb medycznych w tym temacie. Podczas mojego wypadku w kasku GT-Air, wyposażonym w system E.Q.R.S. nikt nie pomyślał nawet, że można nawet w ten sposób zdjąć kask. Może Shoei przeszkoliłby ratowników, by popełniali jak najmniej błędów w tym temacie?

Po założeniu kask jest naprawdę wygodny. Miękka wyściółka jest przyjemna dla twarzy, nic nie ciśnie ani nie uwiera. Ponadto przy gwałtownym poruszaniu głową, kask nie przesuwa się na głowie. Po sezonie użytkowania, wnętrze nieco się rozeszło, jednak wciąż dobrze przylega do głowy.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

To, co irytuje w kasku NXR to opornie otwierający się wizjer CWR-1. Na początku myślałam, że to wynika z nowości hełmu, jednak po sezonie użytkowania niewiele w tej kwestii się zmieniło. Jest to szczególnie uciążliwe, kiedy chcemy bardzo szybko otworzyć szybkę. "Szarpanie się" z wizjerem bardzo dekoncentruje, co może wpłynąć na poziom bezpieczeństwa motocyklisty na drodze. Pole widzenia, jakie oferuje wizjer jest poprawne nawet podczas jazdy na torze. Do zestawu dołączany jest pinlock, którego montaż jest dziecinnie prosty. Właściwości nie są gorsze, pinlock świetnie zapobiega parowaniu szybki.

Do dyspozycji kierowcy są cztery kanały wlotu powietrza: jeden na wysokości szczęki, jeden na wysokości czoła oraz dwa nawiewy na bokach kasku. Ponadto, w NXR jest też sześć otworów wylotowych z tyłu kasku. Nie można zarzucić wiele systemowi wentylacji w kasku. Podczas jazdy turystycznej każdy wlot gwarantuje oczekiwany dopływ powietrza. Troszkę gorzej jest podczas jazdy na torze, kiedy przyjmujemy pozycję złożoną i chowamy się za owiewką. Wówczas o przyjemnym powiewie powietrza możemy zapomnieć.

Shoei NXR to bardzo cichy kask. W porównaniu do GT-Air, ubiegłorocznej turystycznej nowości marki, NXR nie powoduje bólu głowy po przejechaniu 400 km jednego dnia. Problemem nie są też prędkości powyżej 140 km/h. Wszystko to dzięki dobremu wytłumieniu m.in. dzięki obecności miękkich wkładek na uszy wewnątrz kasku.

NXR dostępny jest w rozmiarach od XXS do XXL. Jego cena to 2399 zł, co uważam za kwotę adekwatną do jakości oferowanego produktu. NXR jest kaskiem niewielkich rozmiarów, jest lekki, a także bardzo cichy. Pewnie wybrałabym inne malowanie, bo gama grafik tego modelu jest naprawdę duża i można znaleźć w niej wiele bardziej interesujących malowań.

Shoei NXR — galeria zdjęć

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Motocykle:

Honda po zwycięstwo w Dakarze Szkic nowego BMW S1000RR Motocykle na drogach płatnych za darmo? Elektryczne supermoto od KTM wkrótce 19-latek z Poznania zaprojektował inteligentne lusterka motocyklowe Tak może wyglądać turbodoładowane Kawasaki Ninja H2? Nowy VFR800X Crossrunner 2015 Polska marka Sokół reaktywowana Drogowy ABS od BMW dla sportowych motocykli Tajemnicza nowość: Kawasaki Ninja H2 Honda CBF125 2014 - test motocykla Co szykuje Harley na 2015 rok? Jak czytać oznaczenia na oponach motocyklowych? 125 ccm na kat. B - zaczęła się walka o klienta Nowy na rynku turystyków: BMW S1000XR Ekolodzy chcą wysokich kar dla motocyklistów Bardzo elitarny motocykl: Confederate Hellcat Speedster Google testuje autonomiczny motocykl Suzuki GSX-S 1000 uchwycony przedpremierowo Legendarny “szerszeń” Hondy wraca? Nowe, plastelinowe Ducati Scrambler Projektantka mody ma pobić rekord prędkości na Kawasaki Polski Lekki Motocykl Elektryczny podbija świat Nagie Ducati Panigale jeszcze w tym roku?