Mercedes-Benz Future Truck 2025 - chłodna przyszłość
Mercedes przedstawił swoją wizję przyszłości ciężarówek. Chociaż jest to śmiały projekt, jego założenia nie są niczym nowym.
Ciężarówka przyszłości Mercedesa ma przede wszystkim odciążyć kierowcę. Nie będzie całkowicie autonomicznym pojazdem i ostatnie słowo zawsze będzie należało do osoby, która siedzi za kółkiem. Jednak kiedy kierowca sobie tego zażyczy, ciągnik Mercedesa będzie w stanie samodzielnie przemieszczać się autostradą.
Panel LED-ów z przodu zmienia kolor w zależności od trybu. Światła świecą na biało, kiedy za sterami zasiada kierowca. Natomiast kolor niebieski oznacza, że to systemy elektroniczne zarządzają ruchem pojazdu.
Ciągnik ten sterowany jest na podstawie informacji uzyskiwanych z radaru skanującego wszystko, co dzieje się przed ciężarówką. Ma on narzucone dwa zasięgi: 250 i 70 metrów. Współpracuje on ze stereoskopową kamerą, która odpowiada za precyzyjne skanowanie w promieniu 100 m w zakresie 45 stopni w poziomie i 27 stopni w pionie. System ten pozwala rozróżniać drogi jedno- i wielopasmowe, obiekty, które się po nich poruszają oraz na nich stoją.
Mercedes-Benz Future Truck 2025 | World Premiere
Ciężarówka reaguje także na inne, mniej standardowe bodźce. Przykładem może być usuwanie się na bok, gdy z tyłu nadciąga pojazd uprzywilejowany.
Ciągnik Future Truck 2025 wyposażony w Highway Pilota pozwala kierowcy na zajęcie się w trakcie jazdy innymi czynnościami. W celu popraw wygody, po włączeniu autopilota fotel odwraca się od kierownicy o 45 stopni.
Kiedy zobaczymy to auto na drodze? Tego lata została ona przetestowana na autostradzie A14 w Niemczech przy prędkościach dochodzących do 80 km/h. Jednak w Europie wciąż nie wolno poruszać się takim pojazdom po drogach publicznych. Prędzej spotkamy takie ciężarówki w USA. Prawo w niektórych stanach pozwala bowiem już dziś poruszać się takim pojazdom po drogach publicznych. Na razie jednak nawet dla producentów jest na to za wcześnie poza wyjątkami, jakimi jest prowadzenie badań.