Do tej pory pisaliśmy o dwóch Audi R8 podkręconych przez XXX Performance. Za każdym razem auta miały pod maskami widlaste „dziesiątki”. Dzisiejszy bohater ma mniejszy silnik, ale czy słabszy niż 650-konni poprzednicy?
Jedno i drugie przerobione Audi były wizualnie popsute – oba natychmiast kojarzyły się z tanim tuningiem typowym dla lat 90., gdzie samochód z silnikiem o mocy 60 KM miał spojlerów jakby startował w zawodach DTM. Szczególnie drugi, poszerzony wóz XXX Performance właśnie tak wyglądał.
„Małe” R8 to zupełnie inna historia. Małe tylko pod tym względem, że ma mniejszy silnik, bo w pozostałych rozwiązaniach Audi R8 jest zawsze takie samo. Jednostka napędowa w liczbach bezwzględnych do małych oczywiście nie należy, jest po prostu mniejsza od V-dziesiątki.
Silnik to 8-cylindrowy widlasty motor o objętości skokowej 4,2 l. Wolnossąca konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa miała normalnie moc 420 KM (to wersja sprzed modernizacji) przy dość wysokich, bo wynoszących 7900 obr./min.
To, że do tej pory auto miało jednostkę napędową bez doładowania, nie oznacza, że tak ma pozostać. XXX Performance przy współpracy z Chiptrick zbudowały wersję turbo. Chiptrick dostarczył cały układ doładowujący włącznie z intercoolerami. XXX Performance zamontowało całość i zmieniło pompy paliwa i wtryskiwacze na dostosowane do większych obciążeń.
Współpraca dwóch zakładów przy motorze zaowocowała jego wzrostem mocy do imponujących 707 KM, a maksymalnego momentu obrotowego do aż 809 Nm. Ma to swoje odzwierciedlenie w osiągach stuningowanego Audi.
Teraz niemieckie coupé setkę „robi” w 3,60 s, natomiast 200 km/h osiąga po 10,60 s. Tuner informuje też, że 300 km/h na liczniku pojawia się po 26,40 s. Co ciekawe Audi nie jest wyjątkowo szybkie na prostej, ponieważ elektroniczny kaganiec ogranicza jego prędkość do „zaledwie” 313 km/h.
XXX Performance tym razem darowało sobie daleko idące przeróbki nadwozia. Zastosowano tylko 20-calowe koła z obręczami Oxigin 14 Oxrock o szerokości 8,5” (przód) i 11,0” (tył). Przednie opony mają dokładnie taką samą szerokość jak w aucie seryjnym – 235 mm, a tylne są tylko o 10 mm szersze – mają 295 mm.
Dane techniczne
[u]Silnik i napęd:[/u]
• Typ: V8, 90o
• Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 4163 cm3
• Doładowanie: 2 turbosprężarki
• Moc maksymalna: 707 KM
• Objętościowy wskaźnik mocy: 169,83 KM/l (seryjny – 100,89 KM/l)
• Maksymalny moment obrotowy: 809 Nm
• Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
• Typ napędu: na wszystkie koła quattro
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
• Koła przednie: 8,5 x 20”
• Koła tylne: 11,0 x 20”
• Opony przednie: 235/30 R 20
• Opony tylne: 295/25 R 20
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Masa własna: 1635 kg
• Stosunek masy do mocy: 2,31 kg/KM (seryjny – 3,89 kg/KM)
• Długość: 4440 mm
• Szerokość: 1904 mm
• Rozstaw osi: 2650 mm
[u]Osiągi:[/u]
• Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,60 s
• Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,60 s
• Przyspieszenie 0-300 km/h: 26,40 s
• Prędkość maksymalna: ograniczona do 313 km/h