10 największych producentów samochodów na świecie - część 2

10 największych producentów samochodów na świecie - część 2

Hyundai Pony MK2 pick up
Hyundai Pony MK2 pick up
Źródło zdjęć: © koreangirlshd.com
Paweł Nadgrodkiewicz
20.08.2014 20:10, aktualizacja: 21.08.2014 19:16

Miesiąc, temu pokrótce opisałem Chiński koncern SAIC. Dzisiaj dalsza część cyklu poświęconego 10 największym producentom samochodów. Szukając informacji odnośnie historii firmy Hyundai na polskojęzycznych stronach internetowych, natrafiłem tylko na model Pony. Język angielski przyniósł dodatkowe informacje o produkcji stali i statkach oraz o tym, że nazwa firmy pochodzi od słowa "nowoczesność".

Koncern Hyundai powstał w 1947 jako przedsiębiorstwo budowlane. Po wojnie, która toczyła się między obiema Koreami w latach 1950-53 władze postanowiły wspomagać takie firmy jak Samsung, Hyundai, LG Group czy Kia. Pomoc polegała na stworzeniu konglomeratów zwanych czebolami, które skupiały wiele przedsiębiorstw działających w różnych obszarach przemysłu (elektronika, budownictwo, przemysł stoczniowy, motoryzacja, chemia i informatyka). Istotne było to, że każdy z czeboli był kontrolowany przez jedną rodzinę. Rząd działał na korzyść konglomeratów, udzielał im korzystnych pożyczek, torował ekspansję za granicę, dotował, a nawet spłacał długi. [photo]44257[/photo]

W 1968 roku na skutek porozumienia z Fordem, w zakładach Hyundaia zaczęto montować Cortinę MK2 oraz Taunusa M20/26.[photo]44259[/photo][photo]44258[/photo] Hyundai Motor Company mając wsparcie ówczesnych władz zamierzał wyjść ze swoimi produktami na rynek globalny. W tym celu zatrudniono 5 najlepszych Brytyjskich inżynierów. W 1975 roku zaprezentowano pierwszy model tej marki. Pony miał nadwozie spod ręki Italdesign, płytę podłogową Forda Cortiny MK3 oraz silniki Mitsubishi.[photo]44260[/photo][photo]44262[/photo]W 1983 roku w Korei zaprzestano montowania samochodów Forda, natomiast Hyundai wykorzystał podzespoły Cortiny MK5 do opracowania nowego modelu klasy średniej - Stellar.

Samochód ten reklamowany był w Wielkiej Brytanii jako koreański następca Forda Cortiny.[photo]44266[/photo][photo]44267[/photo][photo]44268[/photo]

W tym samym czasie zaprezentowano drugą generacją modelu Pony, która dalej miała tylnonapędowe Fordowskie podwozie.[photo]44269[/photo][photo]44270[/photo]Najbardziej przełomowym modelem był przednionapędowy Pony X1 zaprezentowany w 1985 roku. Technicznie był to Mitsubishi Colt/Lancer z nadwoziem Giorgetto Giugiaro.[photo]44271[/photo][photo]44273[/photo]

Ciekawostką jest fakt, że koncepcja bryły nadwozia bardzo przypomina Isuzu Gemini, które również zostało narysowane przez Giugiaro. [photo]44275[/photo][photo]44276[/photo]W 1986 roku w Ulsan rozpoczęto licencyjną produkcję luksusowego samochodu Mitsubishi Debonair pod nazwa Grandeur. W latach dziewięćdziesiątych był to najczęściej wybierany pojazd w kręgach przestępczych w Korei Południowej.[photo]44337[/photo]

W 1990 roku przeprowadzono facelifting kompaktowego Pony. Generacja X2 posiadała już wtrysk paliwa i była sprzedawana również w Polsce. Na naszym rynku samochód ten był znacznie droższy od Skody Favorit wycenionej na 118 mln (dane z roku 1993) i Łady Samary (108 mln). Pony 1.5 kosztował 200 mln czyli tyle co Daihatsu Charade 1.0 i Nissan Micra 1.0.[photo]44277[/photo][photo]44279[/photo]W 1988 w Seulu odbyły się letnie igrzyska olimpijskie podczas których poznaliśmy następcę Stellara. Hyundai po raz kolejny skorzystał z pomocy Giorgetto Giugiaro oraz Japończyków (technika z Mitsubishi Galant). Sonata była wyposażana w silniki od 1.8 (105 KM) do 3.0 (146KM).[photo]44280[/photo][photo]44281[/photo]Uzupełnieniem oferty był kompaktowy sedan Lantra (1990/1991), który korzystał z niektórych podzespołów ówczesnego Lancera.[photo]44283[/photo][photo]44284[/photo] Jednym z ciekawszych modeli ze starej palety Hyundaia jest model Scoupe(1990), kompaktowe coupe na bazie Pony X2 i Lantry[photo]44335[/photo][photo]44336[/photo]W 1991 roku producent z Ulsan zaprezentował swój pierwszy samochód terenowy - Galloper, oparty oczywiście na Mitsubishi Pajero. W Niemczech i Hiszpani model ten sprzedawano również w salonach japońskiej marki.[photo]44338[/photo] Następne lata to dla Hyundaia powolne odcinanie się od Mitsubishi, oraz wprowadzanie kolejnych generacji pokazanych powyżej modeli. Model Pony zastąpiony został przez Accenta (1994), który zbyt dobrze się nie prowadził, miał fatalnie wykonane wnętrze z niewygodną pozycją za kierownicą, ale dzięki dobrze skalkulowanej cenie był najlepiej sprzedającym się Hyundaiem.[photo]44339[/photo]W 1997 roku na rynek wszedł pierwszy samochód małolitrażowy tego producenta. Atos był produkowany w Korei, Indiach, Malezji, Meksyku, Egipcie i Pakistanie.[photo]44340[/photo]Dalsza historia koncernu Hyundai to przede wszystkim przejęcie KIA Motors(1998), oraz znane wszystkim modele Getz, Matrix, i30. W następnej części cyklu znowu pojedziemy do Korei.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)