Wspaniały dźwięk silnika i ciekawa historia. Sukces Mazdy 787B

Dźwięku tego silnika nie da się pomylić z niczym innym. Miał być awaryjną udręką, okazał się kluczem do zwycięstwa.

Mazda 787B

Mazda 787B (Materiały prasowe)

Od 1991 roku 24-godzinny wyścig Le Mans wygrał tylko jeden japoński samochód. Była nim Mazda 787B. To wyjątkowe auto swego czasu narobiło sporo szumu w świecie motorsportu. Skąd wziął się jej sukces? Większość zasług spada tu na silnik.

Przeczytaj pełną historię Mazdy 787B:

Mazda 787B (1991) [historia motorsportu]

W tym roku minęło 20 lat od pierwszego i jedynego jak dotąd zwycięstwa japońskiego samochodu w 24 Heures du Mans. Z okazji 20-lecia znowu można było…

Samochód przygotowała należąca do Mazdy firma Mazdaspeed. Japoński producent jako jeden z nielicznych na świecie wierzył w silniki z wirującym tłokiem więc taka jednostka trafiła do 787B. Nazywała się nazwano R26B i miała cztery tłoki. Każdy z nich miał objętość 654 cm³, co powinno sumarycznie dawać 2616cm3. Jednak w silnikach typu Wankla liczy się to zupełnie inaczej. Objętość skokowa jednego cylindra jest równa podwojonej zmianie objętości komory spalania. A więc w rzeczywistości mówimy tutaj o 5,2-litrowym motorze.

Zbudowany przez Mazdaspeed silnik osiągał moc 710 KM przy 9000 obr./min. Nie był to jednak szczyt jego możliwości. Inżynierowie musieli spełnić ograniczenia narzucone przez regulamin. Gdyby nie one moglibyśmy mówić 900 KM przy 11 000 obr./min. Dodatkowym atutem auta jest jego waga – zaledwie 830 kg. Dzięki takiej kombinacji auto miało niesamowite osiągi. Podczas Le Mans w 1991 r. jego prędkość maksymalna wyniosła 344 km/h.

Największym zaskoczeniem związanym z 787B była jej niezawodność. Silniki Wankla uważa się za skore do awarii. W dodatku są paliwożerne i drogie w eksploatacji. Tymczasem R26B sprawdziła się na wyścigu wyśmienicie. Wyścigówka bez problemów przejechała 5000 km. Nie było nawet mowy o mniejszych awariach.

Właśnie dzięki bezawaryjności Mazda wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans. Auta konkurencji nie miały szans. Serie awarii samochodów Porsche, Mercedesa i Peugeota otworzyły Japończykom drogę do zwycięstwa. Była to pierwsza i jedyna wygrana japońskiego auta w tym wyścigu.

Zobacz również: Mazda MX-5 2.0 SkyActiv-G - dźwięk wydechu

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Po godzinach:

Redakcyjna dyskusja o pięknie Mercedesa-Maybacha 6 Cabriolet. Czy jest piękniejsze auto koncepcyjne? Pierwsze wrażenia przed testem Range Rovera Sport Supercharged Ciekawostka z ogłoszenia: Tarpan S237 - gatunek na wyginięciu Takie samochody są produkowane w Polsce – Star z nowoczesnym silnikiem o mocy 224 KM Jak kierowcy w różnych krajach reagują na karetki pogotowia Amalgam stworzyło 350 modeli Ferrari na 70. rocznicę marki Kamery w amerykańskich kaktusach Lamborghini Aventador Super Veloce na Nürburgring Nordschleife Okrążenie toru Nürburgring w wykonaniu Sébastiena Loeba Fernando Alonso za sterami McLarena MP4-4 Ayrtona Senny [wideo] Pojedynek na wydechy: BMW M4 Hamann vs Akrapovič [wideo] Piłkarz rozbił Nissana GT-R przy 170 km/h o betonowy słup i wyszedł z tego cało! [wideo] Aston Martin DB10 kontra Jaguar C-X75 w najnowszym Bondzie Harry Metcalfe przemierza Saharę w Ferrari Testarossie [wideo] Audi R8 V10 rodzi RS3 Sportback. Dosłownie [wideo] Niebezpieczny wypadek Haydena Paddona w Rajdzie Argentyny Polskie, klimatyczne wideo z klasycznym Porsche Kołpaki, stalówki i plastiki na 10 sportowych samochodach z podstawowym wyposażeniem [galeria zdjęć] Futbolista utopił swojego Bentleya Continentala GT Porsche 911 GT3 aktywuje mózg pilota prawie jak odrzutowy myśliwiec Audi A7 Sportback przedziera się przez piaszczyste wydmy [wideo] Nowy Batmobil przedstawiony na wideo! Polskie drogi bez cenzury - 28. część kompilacji wypadków i kolizji [wideo] Wyprzedzanie do ostatniej chwili [wideo]