Z dzieckiem w foteliku po Europie. Zobacz, jakie są wymagania w innych krajach

Ponad 90 proc. polskich kierowców przewozi dzieci w urządzeniach zabezpieczających. Mimo to cały czas nie robimy tego w sposób należycie zabezpieczający małego pasażera. Jeszcze mniej wiemy jak, bezpiecznie i zgodnie z przepisami, przewozić dzieci poza granicami Polski.

Dziecko należy przewozić w dostosowanym do niego foteliku

Dziecko należy przewozić w dostosowanym do niego foteliku (Shutterstock/Maria Sbytova)

Rodzice przykładają coraz większą wagę do tego, aby ich pociechy w czasie podróży samochodem były bezpieczne. Świadczy o tym wskaźnik stosowania fotelików bezpieczeństwa czy specjalnych siedzisk i podstawek w samochodach osobowych, który obecnie wynosi w Polsce już ponad 90 proc.

Kłopot jednak w tym, że nie zawsze fotelik bezpieczeństwa spełnia swoją rolę i w należyty sposób chroni małego pasażera. Ten niepokojący stan rzeczy pokazują wyniki działań realizowanych na stacjach Lotos przez Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach kampanii "Mistrzowie w pasach".

Jak się bowiem okazuje tylko 32 proc. dzieci jest przewożonych bez błędów rzutujących na ich bezpieczeństwo. Najczęściej powstałe niedopatrzenia wiążą się z montażem fotelika, prawidłowym doborem go do wzrostu i wagi dziecka oraz jakością samego elementu. W ostatnim przypadku chodzi przede wszystkim o foteliki z drugiej albo trzeciej ręki, czyli niekiedy mocno zużyte.

Przypomnijmy, że polskie przepisy regulujące kwestie przewozu dzieci w samochodach zostały w 2015 r. dostosowane do wymagań Unii Europejskiej. W porównaniu do wcześniej obowiązujących regulacji zniknęło kryterium wieku dziecka, a pozostała jedynie kwestia wzrostu. W samochodzie osobowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa, dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu, przewozimy w foteliku lub innym urządzeniu przytrzymującym, zgodnym z masą i wzrostem dziecka oraz właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ.

Dozwolone jest jednak przewożenie na tylnym siedzeniu dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost nie jest możliwe zapewnienie fotelika lub innego urządzenia przytrzymującego.

Można również na tylnym siedzeniu samochodu przewozić trzecie dziecko w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywane za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku, gdy dwoje pozostałych dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego.

Natomiast dziecko, które ma mniej niż 150 cm wzrostu, na przednim siedzeniu może jechać wyłącznie w foteliku lub innym urządzeniu przytrzymującym. W tym przypadku zabronione jest, aby młody pasażer podróżował tyłem do kierunku jazdy w przypadku, gdy aktywna jest poduszka powietrzna dla pasażera. Ponadto wprowadzono bezwzględny zakaz przewożenia dziecka poniżej 3 lat w pojeździe, który nie ma pasów bezpieczeństwa i fotelika.

Nadal obowiązują wyłączenia związane z zasadami przewożenia dzieci dla pojazdów policji, straży miejskiej, straży granicznej, taksówek czy specjalistycznego środka transportu sanitarnego. Wprowadzono też zapis o zwolnieniu dziecka mającego właściwe zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do przewożenia w foteliku, z obowiązku przewożenia go w takim foteliku.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Przepisy dokładnie regulują, w jakich warunkach należy przewozić dzieci

Okazuje się, że regulacje dotyczące przewozu dzieci w samochodach osobowych nie są wcale w Europie jednolite. Najlepiej więc zamontujmy odpowiedni fotelik na tylnej kanapie i w nim przewoźmy naszą pociechę, z pewnością nie złamiemy wtedy żadnego przepisu. Starsze dzieci, dla których nie ma już fotelików, tak jak w Polsce powinny podróżować na specjalnym podwyższeniu.

W każdym kraju UE przyjęto też zasadę, iż w przypadku przewożenia dziecka w foteliku zamontowanym na przednim siedzeniu, tyłem do kierunku jazdy, poduszka powietrzna dla pasażera musi być wyłączona.

Oto, jak szczegółowo prezentują się przepisy dotyczące przewozu dzieci w innych krajach europejskich:

Austria
Zakaz przewożenia dzieci (o wzroście do 150 cm i wieku do 14 lat) na przednim fotelu samochodu bez specjalnego systemu zabezpieczającego (fotelików, siedzisk) lub pasów bezpieczeństwa dostosowanych do ich wzrostu. Dzieci powyżej 14 roku życia i wzroście poniżej 150cm, mogą korzystać ze standardowych trzypunktowych pasów, jeżeli pasy nie przebiegają po szyi dziecka.

Belgia
Przewóz dzieci poniżej 3 lat na przednim siedzeniu pojazdu jest dozwolony pod warunkiem, że fotelik dziecka posiada świadectwo homologacji zezwalające na jego zamocowanie w tym miejscu. Z tyłu wymagany jest fotelik przystosowany do wymiarów i wagi dziecka. Obowiązuje zakaz przewozu dzieci od lat 3 do 12 na przednim i tylnym siedzeniu pojazdu o ile nie jest wyposażone w specjalny system zabezpieczający lub pasy przystosowane do wymiarów dziecka. W wypadku przewożenia dziecka z przodu, należy dezaktywować poduszkę powietrzną, o ile pojazd jest w nią wyposażony

Białoruś
Jak podaje na swojej stronie ambasada Białorusi w Polsce, zgodnie z przepisami ruchu drogowego obowiązującymi w tym kraju, przy przewozie dzieci poniżej 12 roku życia na tylnym siedzeniu samochodu polecane jest stosowanie dziecięcego foteliku samochodowego. Pełnoletni pasażer siedzący na tylnym siedzeniu pojazdu samochodowego, może trzymać na kolanach jedno dziecko w wieku do 12 lat pod warunkiem, że ten pasażer jest przypięty pasem bezpieczeństwa.

Chorwacja
Dzieci w wieku od 2 do 5 lat muszą podróżować w odpowiednich fotelikach. Starsze dzieci muszą podróżować z wykorzystaniem urządzeń zabezpieczających dostosowanych do ich wzrostu i wagi oraz spełniających wymogi konstrukcyjne UE. Dzieci do 12 roku życia nie mogą podróżować z przodu, za wyjątkiem dzieci do lat 2, przewożonych w odpowiednich fotelikach, tyłem do kierunku jazdy i przy wyłączonej poduszce powietrznej pasażera.

Czechy
Dzieci o wadze poniżej 36 kg i wzroście poniżej 150 cm muszą być przewożone w fotelikach bezpieczeństwa lub innych urządzeniach dostosowanych do wzrostu i wagi dziecka.

Dania
Dzieci poniżej 3 lat należy przewozić w foteliku przystosowanym do jego rozmiarów. Dzieci w wieku od 3 do 6 lat mogą korzystać z tzw. "uprzęży" lub specjalnych pasów bezpieczeństwa i podwyższonego siedziska.

Estonia
Na przednim siedzeniu dzieci do lat 3 muszą być przewożone w specjalnych fotelikach mocowanych tyłem do kierunku jazdy (w przypadku pasażerów w wieku do 12 lat – przodem). Również z tylu dziecko powinno być przewożone w foteliku.

Finlandia
Dzieci o wzroście poniżej 135 cm muszą podróżować z wykorzystaniem fotelików lub innych odpowiednich urządzeń. Odpowiednie zabezpieczenie pasażerów mających do 15 lat należy do zakresu odpowiedzialności kierowcy.

Francja
Dzieci do lat 10 muszą podróżować w fotelikach lub odpowiednich urządzeniach zabezpieczających, dostosowanych do ich wieku i wagi dziecka. Nie mogą jechać na przednim fotelu, chyba że pojazd nie ma z tyłu miejsc siedzących, tylne fotele nie są wyposażone w pasy bezpieczeństwa lub wszystkie miejsca z tyłu zajmują już inne dzieci. Dzieci poniżej 10 roku życia mogą być przewożone z przodu w fotelikach tyłem do kierunku jazdy, przy wyłączonej poduszce powietrznej pasażera.

Hiszpania
Dziecko o wzroście poniżej 136 centymetrów nie może siedzieć na przednim fotelu, chyba że posiada odpowiednie do tego celu urządzenie z homologacją oraz nie ma możliwości, by usiadło z tyłu. Dzieci poniżej 3 roku życia i zawsze muszą podróżować na tylnym fotelu w odpowiednim foteliku posiadającym homologację. Każda osoba powyżej trzeciego roku życia o wzroście poniżej 150 cm musi korzystać z systemów mocowania dopasowanych do jej rozmiaru i wagi.

Holandia
Zakaz przewozu dzieci do lat 12 i wzroście poniżej 150 cm na przednim siedzeniu, o ile nie jest ono wyposażone w fotelik przystosowany do rozmiarów dziecka. Dzieci do 3 lat mogą być przewożone tylko w fotelikach na tylnym siedzeniu,

Litwa
Dzieci do 3 roku życia muszą być przewożone w specjalnych fotelikach na tylnych siedzeniach samochodu, a dzieci w wieku od 3 do 12 lat mogą podróżować na przednim siedzeniu samochodu pod warunkiem używania specjalnych fotelików lub podwyższeń.

Łotwa
Dzieci w wieku poniżej 10 lat o wzroście poniżej 150 cm muszą być przewożone w specjalnym foteliku lub zabezpieczone pasem bezpieczeństwa przystosowanym do ich wymiaru.

Niemcy
Dzieci o wzroście poniżej 150 cm powinny być przewożone w specjalnym foteliku lub innym urządzeniu zabezpieczającym bądź też zabezpieczone pasem bezpieczeństwa przystosowanym do ich rozmiarów. Dziecko do 3 roku życia nie może być przewożone w samochodzie, który nie ma pasów bezpieczeństwa

Norwegia
Dzieci do lat 4 muszą być przewożone w odpowiednim urządzeniu zabezpieczającym przystosowanym do ich wielkości. Powyżej 4 lat mogą być przewożone w specjalnym foteliku lub korzystać z pasów bezpieczeństwa przystosowanych do ich rozmiarów.

Portugalia
Dzieci do 12 roku życia i 150 cm wzrostu nie mogą podróżować na przednich fotelach. Muszą podróżować z tyłu, z wykorzystaniem urządzeń zabezpieczających dostosowanych do ich wzrostu i wagi. Wyjątki: samochody dwumiejscowe lub bez pasów bezpieczeństwa z tyłu.

Rumunia
Zakaz przewozu dzieci do lat 12 na przednim siedzeniu.

Serbia i Czarnogóra
Zakaz przewozu na przednich siedzeniach dzieci do lat 12.

Słowacja
Dzieci do lat 12 oraz wzroście poniżej 150 cm muszą być przewożone w specjalnym foteliku lub zabezpieczone pasem bezpieczeństwa przystosowanym do ich rozmiarów.

Słowenia
Zakaz przewozu dzieci do lat 12 na przednim siedzeniu. Z tyłu muszą one podróżować w fotelikach odpowiednich do ich rozmiarów.

Szwajcaria
Zakaz przewożenie dzieci do lat 7 na przednim siedzeniu samochodu bez specjalnego fotelika. Dzieci w wieku 7–12 lat podróżujące autem powinny być zabezpieczone pasami przystosowanymi do ich wzrostu, bądź też odpowiednio dostosowanym urządzeniu bezpieczeństwa.

Szwecja
Dzieci do 15 roku życia i wzroście poniżej 135 cm muszą podróżować z wykorzystaniem odpowiednich urządzeń zabezpieczających dostosowanych do ich wzrostu i wagi. Jedynym wyjątkiem jest jazda na tylnym siedzeniu taksówki, jeżeli odpowiednie urządzenie zabezpieczające nie jest dostępne.

Węgry
Dzieci w wieku do 3 lat muszą podróżować z wykorzystaniem urządzeń zabezpieczających dostosowanych do ich wzrostu i wagi. Dzieci powyżej lat 3 i do 135 cm wzrostu podróżują na tylnym siedzeniu przy zastosowaniu standardowych pasów bezpieczeństwa przystosowanych odpowiednio do wzrostu i wagi.

Wielka Brytania
Dzieci do lat 3, z przodu i z tyłu, muszą podróżować z wykorzystaniem odpowiednich urządzeń zabezpieczających dostosowanych do ich wzrostu i wagi. Dzieci powyżej 3 roku życia, a poniżej 12 lat i do 135 cm wzrostu mogą podróżować na przednim fotelu w specjalnym foteliku lub z pasami bezpieczeństwa dopasowanymi do rozmiarów dziecka. Dzieci od 12 lat i wyższe niż 135 cm powinny używać pasów dostosowanych do ich rozmiarów.

Włochy
Mali pasażerowie o wadze do 36 kg i wzroście di 150 cm muszą być przewożone w urządzeniach zabezpieczających – fotelikach lub podwyższeniach i pasach. Małe dzieci, poniżej 18 kg, muszą być przewożone w fotelikach, a do 10 kg w foteliku odwróconym przeciwnie do kierunku jazdy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Trójkąt ostrzegawczy - wszystko co należy o nim wiedzieć Błędy podczas kontroli samochodu prowadzą do złej interpretacji wyników Stawianie samochodów na sprzedaż na publicznych parkingach. Czy to dozwolona praktyka? Drobiazgi, które warto mieć w samochodzie. Zwróć na nie uwagę przy zakupie Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Na to zwróć uwagę, gdy wypożyczasz auto. Nie daj się oszukać Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć? Ile kosztuje przerobienie Audi na 500KM? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Kupujesz używane części - co z gwarancją? Automatyczna skrzynia to ryzyko, ale i komfort Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Co potrafi oszukać policyjny alkomat?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia