Forza Italia 2017 – wyjątkowy świat włoskiej motoryzacji

Zlot klubu Forza Italia to święto wszystkich fanów włoskiej motoryzacji i kultury tego kraju. W tym roku odbył się na terenie pięknego pałacu w Smoszewie, powstałym na początku XX w. W jego ogrodzie zgromadzono ponad 300 włoskich aut, większość stanowiły oczywiście Alfy Romeo – od klasycznej Giulii GT Junior do najnowszą 4C.

Forza Italia 2017 - Alfa Romeo Giulia GT Junior

Forza Italia 2017 - Alfa Romeo Giulia GT Junior (Sebastian Tomaszewski)

Trudno znaleźć w Polsce podobną imprezę o tak rodzinnym i miłym charakterze. Nie ma tam odpicowanych samochodów z ekstremalnie obniżonym zawieszeniem i kinem domowym wewnątrz. Wszystkie auta były doprowadzone do fabrycznego stanu, a na zlot przyjeżdżały całe rodziny ze swoimi zwierzętami. Ta impreza to przykład, jak motoryzacja potrafi łączyć ludzi.

Lancia Klub Polska

Pałac Smoszewskich powstał na początku XX w., na wschód od starszego dworu z XVIII w. Został wzniesiony w stylu eklektycznym dla senatora Aleksandra Heimana-Jareckiego. Usytuowany jest przy samej Wiśle na wysokiej skarpie, z której rozpościera się widok na otulinę Kampinoskiego Parku Narodowego. Co ciekawe, w latach 1939–1945 r. mieściło się w nim sanatorium dla niemieckich lotników, a po wojnie dom dziecka.

Alfa Romeo Spider Nuova i Ferrari Dino 246 GT

Obiekt otacza ponad 7-hektarowy park, w którym zgromadzili się uczestnicy imprezy i goście (wstęp na teren pałacu tylko dla włoskich aut). Pomimo gorszej pogody i przelotnego deszczu, fani włoskiej motoryzacji nie zawiedli i tłumnie przyjechali na coroczny zlot. Nawet po godzinie 15 brakowało miejsc na dużym parkingu, czego się nie spodziewałem, jadąc tam w tak pochmurny dzień. Pogoda zdecydowanie nie była włoska, ale atmosfera już jak najbardziej.

Fiat 500

Na wejściu przywitała nas muzyka prosto z Półwyspu Apenińskiego i stojące Alfy Romeo Stelvio oraz Giulietta przygotowane do jazd próbnych. Od razu wszedłem do pałacu, który okazał się niemniej interesujący niż pojazdy na zewnątrz. Dla chętnych była przygotowana foto budka z różnymi włoskimi akcesoriami, które mogliśmy przybrać. Co ważne, można było się wybrać na jeden z wykładów i prezentacji m.in. posłuchać opowieści Macieja Trzebiatowskiego o rajdzie Liege-Rzym-Liege. Było czuć włoski klimat. Nawet właściciele ubierali się zgodnie dekadą, z której pochodził ich pojazd.

Lamborghini Espada 400 GT

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Najliczniejszą grupą na zlocie byli oczywiście alfiści, bo przybyło ich ponad 150 załóg. Posiadali bardzo zróżnicowane modele, jak GTV6 czy 500-konną Giulię Quadrifoglio Verde. Liczne grupy stanowili także właściciele lancii i fiatów. Tegoroczna edycja przyciągnęła ponad 230 załóg, co jest historycznym rekordem. Na mnie największe wrażenie zrobiła Alfa GT Junior z 1975 r. kupiona od niemieckiego weterynarza, Ferrari Dino 246 GT i rzadkie Lamborghini Espada 400 GT.

W międzyczasie dla zarejestrowanych załóg odbył się rajd turystyczny. Trasa wytyczona była m.in. w okolicach wyjątkowej w skali Europy Twierdzy Modlin, wybudowanej z rozkazu Napoleona. Jednak ja czekałem na konkurs elegancji, w której ochotnicy prezentowali swoje auta i opowiadali o nich (polecamy obejrzeć nasze wideo). W tym roku wygrał go Fiat 850 Sport w idealnym stanie. Jest przygotowany do rajdów, ma kubełkowe fotele i klatkę bezpieczeństwa. Oprócz klasycznych włoskich piękności, pojawił się też… rower Alfy Romeo (to fantazja fana marki).

Sam posiadam włoski samochód i dobrze wiem, że właściciele mają szczególną więź z nimi. Miło było porozmawiać z uczestnikami zlotu, większość bardzo emocjonalnie opowiadała o swoich "przyjaciołach" na czterech kołach. Wiele z tych aut było marzeniami, które udało się zrealizować. Na zlocie pojawiały się całe rodziny, świetnie się bawiąc i miło spędzając czas.

Abarth Grande Punto Evo i pies

To zlot nie tylko dla miłośników włoskich aut, ale także dla tych, którzy lubią kulturę tego kraju. Życzę inicjatywie Forza Italia, by za rok było jeszcze więcej załóg i nie mniej atrakcji. Długo czekałem na to spotkanie i się nie zawiodłem.

Abarth 500
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Relacje:

Szybcy i starzy - w Anglii wyścigi zabytków przyciągają tłumy Sprawdzian gran turismo: Lexus LC500h na Przełęczy Splügen Audi R8 nie powstaje w zwykłej fabryce. Poznajcie tajemnice wyjątkowej manufaktury Samochód autonomiczny à la Hyundai: pierwsza jazda Ioniqiem bez kierowcy Santa Fe & Tucson - porównanie wideo Nowe XC60 w regatach na ulicach Gdyni: urządzamy nasz własny Volvo Sailing Day! Żywioł, walka i wyścig z czasem. Volvo Gdynia Sailing Days i nasza misja w nowym XC60 Wodny świat - ucieczka od rzeczywistości na pokładzie Hyundaia Tucsona Tucson do zadań specjalnych - pomogliśmy w starcie zespołowi Hyundai WRC Hyundaiem przez Antarktydę: jak wnuk Shackletona przeszedł do historii Jak wygrywa się w Goodwood - kulisy festiwalu okiem zespołu Arrinera Racing Audi Q5 po Szwajcarii: kolejka, snycerstwo i Rivendell Audi Q5 po Szwajcarii: wrotami Alp, śladami Bonda i na lodowiec Ford GT na 24 h Le Mans - jak wygląda praca zespołu od zaplecza? Audi Q5 po Szwajcarii: jak we Włoszech Orlen 74. Rajd Polski 2017: Walka do samego końca - relacja Audi Q5 po Szwajcarii: w górach Audi Q5 po Szwajcarii: Jezioro Bodeńskie i czekolada Po powrocie z 24 h Le Mans 2017 - 9 powodów, dla których musisz pojechać za rok 24 h Le Mans 2017 - kto jest kim i z kim walczy oraz co robimy na miejscu Cztery rzeczy, które wiemy po premierze Hyundaia Kony w Seulu Z Mikko Hirvonenem w cztery oczy o rajdach, Mini i… amerykańskich klasykach Samochód w kadrze Statek kosmiczny na drogę

Popularne w tym tygodniu:

T-Roc – pogromca miejskich bulwarów Dla amatorów szybkiej i terenowej jazdy. Dwie nowe, specjalne wersje Škody Kodiaq Miejski crossover i 310-konny hot-hatch. Ważne nowości od Seata W podróży z Peugeot 308 - odcinek pierwszy: przegląd Co tak naprawdę pokazała Honda we Frankfurcie? Odczytujemy plany producenta Nowości VW na targach we Frankfurcie O odwadze do bycia innym. Historia John Cooper Works Christian Strube opowiada o planach marki Škoda do roku 2025 Jak jeździ Fabia R5? Wywiad z Pontusem Tidemandem Na żywo - nowości Škody na IAA Frankfurt 2017 Spacer po stoiku Škody na IAA Frankfurt 2017 - galeria zdjęć Zobacz nowości Škody na targach samochodowych we Frankfurcie