Pożegnanie z Viperem

Bez pokazu sztucznych ogni, hucznego przyjęcia i oficjalnych przemów. 16 sierpnia 2017 r. z linii montażowej zjechał ostatni Dodge Viper, a 31 sierpnia zamknięto jego fabrykę. Samochód, który miał być nowym wcieleniem amerykańskiego snu, nie stał się rynkowym hitem mimo imponujących parametrów.

Dodge Viper SR

Dodge Viper SR (mat. pras.)

Ten artykuł ma 3 strony:

Historia Vipera rozpoczęła się w 1989 r., kiedy ówczesny szef Chryslera Bob Lutz zasugerował dyrektorowi departamentu projektów firmy stworzenie nowej interpretacji legendarnej Cobry. Od początku jasne było, że ma powstać samochód nietuzinkowy. Taki, który zawładnie wyobraźnią miłośników motoryzacji i stanie się kultowym pojazdem dla tych, którzy za kierownicą poszukują przypływów adrenaliny, a jednocześnie potrafią zgodzić się na regularne odpływy kapitału.

Viper SR

Przejście od glinianego konceptu do seryjnie produkowanego samochodu zajęło firmie Dodge tylko trzy lata. Viper ZB z 1989 r. przykuwał uwagę. Charakteryzował się atrakcyjną, spójną stylistyką, a pod maską gościł ośmiolitrowy, aluminiowy silnik V10, rozwijający 406 KM i zapewniający 630 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nie mniejsze wrażenie samochód robił tym, czego nie miał. Na drzwiach Vipera nie sposób było znaleźć zewnętrznej klamki, brakowało też bocznych szyb i dachu. Cenę określono na 56 tys. dol.

Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości oraz szerokim oponom Viper był w stanie piekielnie szybko pokonywać łuki. Nie przełożyło się to jednak na kulturę prowadzenia samochodu i możliwości na torze. Sportowy Dodge nie był łatwy do opanowania. Brak ABS-u, nawet za dopłatą, a także elektroniki, która kontrolowałaby poczynania silnika i układu przeniesienia napędu, sprawiały, że tylko bardzo doświadczony kierowca był w stanie wycisnąć z Vipera wszystko, co dała mu fabryka. W niewprawnych dłoniach auto stawało się dość niebezpieczne.

Poznaj historię Dodge'a Vipera

Viper pierwszej generacji przyspieszał do 60 mil na godzinę, czyli do 97 km/h, w 4,6 s, ćwierć mili pokonywał w 12 s, a maksymalnie rozpędzał się do 266 km/h. Na początku lat 90. takie parametry robiły wrażenie. Nie mniejsze wywierało spalanie. Bezkompromisowy Dodge w praktyce zużywał 25–30 l/100 km podczas poruszania się po mieście i około 17 l/100 km poza nim.

Dodge Viper SR

Lifting, jaki Dodge Viper przeszedł w 1996 r., odchudził samochód, a także wzmocnił go i ucywilizował. W zawieszeniu zastąpiono niektóre stalowe elementy aluminiowymi, moc silnika wzrosła do 456 KM, a co najważniejsze, pojawiła się odmiana z dachem i szybami. Model w wersji coupe (GTS) otrzymał dach z dwoma garbami, umożliwiającymi zajęcie foteli w kaskach. W związku ze zmianą przepisów w USA samochód otrzymał również dwie poduszki powietrzne. Pojawiła się też klimatyzacja.

W efekcie samochód stał się szybszy. Sprint do "setki" zajmował mu 4 s, a maksymalna prędkość wynosiła 298 km/h. Jednocześnie dzięki poprawkom w zawieszeniu i zwiększeniu sztywności auto chętniej słuchało poleceń kierowcy.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

Kombi, pickup i cabrio w jednym aucie - w Mercedesie wymyślono to ponad 20 lat temu 45 lat Syreny 105 Toyota 222D – rajdówka, która nigdy nie stanęła na starcie Rowery z silnikiem? Polacy robili je już dawno temu 20 lat prekursora hybryd Człowiek, który pokonał Ferrari – historia marki Stanguellini Krótka historia najsłynniejszego czołgu Porsche - VK 45.01 Tiger (P) S-21 i inne polskie silniki Tatra, czyli czechosłowacka fantazja i luksus Fiat 126p - dawniej marzenie, dziś model kultowy Sukces w trzech aktach: opowieść o tym jak Octavia stała się najpopularniejszym modelem w 122-letniej historii Škody BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Toyota przypomina o swoim prawdziwym rajdowym debiucie Krótka historia turbodoładowania Mercedes 500 E / E 500 [1990-1995] - Porsche było przed AMG Historia rozwoju mocy w motorsporcie Historia turbodoładowania w motorsporcie Jak ewoluowała flota Škody przez ostatnich 13 lat wspierania Tour de France Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - podstawowa linia modelowa [część 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Station Wagon [część 3] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 18]

Popularne w tym tygodniu:

Polski samochód o krok od rajdowej kariery. Nieznana historia Oberka