Błędy podczas kontroli samochodu prowadzą do złej interpretacji wyników

Drobne błędy lub niewiedza podczas samodzielnej kontroli auta mogą prowadzić do nieprawidłowego odczytu lub interpretacji wyników. Nawet na stacji diagnostycznej. Pozornie proste czynności można wykonać źle lub przyczynić się do ich błędnego przeprowadzenia.

Kontrola samochodu

Kontrola samochodu (fot. Shutterstock / Syda Productions)

Kontrola oleju w silniku - pamiętaj o postoju

Kontrola poziomu oleju silnikowego jest jedną z prostszych, często zapominanych czynności. Wystarczy wyjąć bagnet, wytrzeć, włożyć na miejsce, wyjąć ponownie i odczytać wynik. Niestety podczas tej banalnej czynności można też popełnić dwa kluczowe błędy.

Jednym z nich jest zostawienie auta na pochyłości. Są modele z silnikami o takim kształcie i pojemności miski olejowej, że niewielka nierówność powierzchni zaburzy wynik. Jeżeli jest to dla was kłopotliwe, proponujemy duże parkingi pod supermarketami i stacje benzynowe. Tam teren jest wypoziomowany.

Kontrola poziomu oleju

Jednak pamiętajcie o tym, żeby nie popełnić innego błędu. Nie sprawdzajcie oleju tuż po wyłączeniu silnika. Trzeba odczekać minimum 10 minut, najlepiej 15–20 minut. Nie róbcie tego również wtedy, gdy silnik jest całkowicie zimny, ponieważ oleju będzie nieco więcej i łatwo o nieprawidłową interpretację wyniku.

Elektroniczna kontrola oleju – czy warto jej zaufać?

Kontrola oleju bez otwierania maski jest możliwa. Co więcej, to rozwiązanie staje się powszechne. Czy kontrolowanie tak istotnego parametru jak poziom…

Kontrola poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów – silnik pracujący czy nie?

Automatyczna skrzynia biegów

Nico inaczej wygląda kwestia sprawdzania poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jeżeli w ogóle jest taka możliwość – wiele konstrukcji ma bagnety – zalecamy to robić od czasu do czasu, by nie tylko zweryfikować jego ilość, ale także stan. Łatwo ocenić kolor – musi być czerwony i czysty. Jeżeli jest inaczej, wówczas trzeba zlecić jego wymianę.

Co do samego sprawdzenia, to zajrzyjcie do instrukcji obsługi samochodu. Mechanicy są przekonani, że kontrola oleju powinna się odbywać wyłącznie przy pracującym motorze. To błąd. W niektórych autach sprawdza się poziom przy wyłączonym silniku, choć wynik może być bardzo podobny. Nie mniej jednak, warto zrobić to w sposób prawidłowy.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Jak dobierać olej do automatycznych skrzyń biegów? [poradnik]

Użytkownicy kupujący nowe samochody coraz częściej wybierają auta wyposażone w automatyczne skrzynie biegów, mimo krążących jeszcze opinii o ich…

Ciśnienie w oponach sprawdzaj na zimno

Kontrola ciśnienia w oponach

Wartości referencyjne ciśnienia opon są podawane przez producentów dla ogumienia zimnego, przynajmniej nie gorącego. Opona nie musi być całkowicie zimna, ale po przerwaniu jazdy warto odczekać kilkanaście minut. Ciśnienie tuż po zatrzymaniu się może być wyższe o 0,2 do 0,4 bara, zależnie od sposoby jazdy. Długotrwała podróż autostradą znacząco nagrzewa opony. Warto również pamiętać, by nie kontrolować ciśnienia na kołach skręconych i na nierównym podłożu.

Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa?

Tak jak już pisaliśmy, od 1 listopada wejdzie w życie przepis o obowiązkowym wyposażeniu każdego nowego samochodu w czujniki ciśnienia powietrza w…

Kontrola akumulatora – najlepiej z rana

Również i tu trzeba być ostrożnym. Sprawdzając napięcie akumulatora można wstępnie określić jego sprawność. Wartością pożądaną jest 12,5 V. Jednak nawet słaby akumulator może tyle pokazać po wzbudzeniu go. Dlatego warto dokonać pomiaru z rana, po nocnym postoju, gdy jeszcze nie pracował. Jeżeli w takich warunkach miernik wykaże 12,5 V to można być zadowolonym.

Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie

Samochody stają się coraz bardziej skomplikowane, a akumulatory nie wytrzymują już tak długiego okresu eksploatacji jak kiedyś. Dziś obsługa…

Poziom płynu hamulcowego może świadczyć o zużyciu klocków

Niski poziom płynu hamulcowego nie musi oznaczać jego wycieku. Często spada on do minimum z powodu mocnego zużycia okładzin klocków hamulcowych. Co prawda zalecamy jego uzupełnienie, ale jednocześnie warto skontrolować stan klocków. Samo dolewanie skończy się tylko tym, że w którymś momencie spadnie skuteczność hamulców.

W serwisach też dochodzi do błędów

Regulacja ustawienia świateł

Poza czynnościami, które robicie sami, niekiedy błędy popełniają mechanicy, szczególnie na stacjach kontroli pojazdów podczas okresowego przeglądu. Przykład? Ustawienie świateł czy kontrola amortyzatorów. Inne wyniki będą w przypadku auta obciążonego, a inne bez ładunku. Diagnosta nie musi wiedzieć i nie ma prawa sprawdzać czy w bagażniku samochodu nie ma kilkuset kilogramów ładunku. Sami powinniście o to zadbać.

Błędne wyniki może pokazać także przyrząd do badania skuteczności układu hamulcowego podczas okresowego przeglądu. Jeżeli samochód jeździ okazjonalnie, na krótkich dystansach i jest eksploatowany w sposób łagodny, to zaciski hamulcowe mogą się zapiekać. Podczas badania okaże się, że jedno koło hamuje zdecydowanie gorzej.

Wyważanie kół

Wystarczy jednak wykonać kilka mocnych hamowań przy wyższej prędkości by rozruszać zaciski. Niekiedy potrzebna jest interwencja mechanika, a nawet regeneracja. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze hamulce są niesprawne. Czasami należy je pobudzić do działania.

Złą, ale nierzadko spotykaną praktyką jest wyważanie brudnych kół w serwisach wulkanizacyjnych. Co prawda nie muszą być one krystalicznie czyste przed włożeniem na wyważarkę, ale powinno się usunąć przyklejone błoto oraz całkowicie oczyścić bieżnik opony z kamieni i innych śmieci.

Niewyważenie kół cz.1 — rodzaje i przyczyny występowania

Wyważenie kół pojazdu to kwestia we współczesnej motoryzacji dość prosta, ale dotykająca każdego kierowcę i każdy pojazd. Nawet nowy samochód i…

Niewyważenie kół cz.2 — więcej o procesie wyważania

W poprzednim artykule wyjaśniałem, czym jest niewyważenie kół, jaki ma wpływ na jazdę oraz na stan pojazdu, którym się poruszamy. Pora na coś z…

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Stawianie samochodów na sprzedaż na publicznych parkingach. Czy to dozwolona praktyka? Drobiazgi, które warto mieć w samochodzie. Zwróć na nie uwagę przy zakupie Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Na to zwróć uwagę, gdy wypożyczasz auto. Nie daj się oszukać Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć? Ile kosztuje przerobienie Audi na 500KM? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Kupujesz używane części - co z gwarancją? Automatyczna skrzynia to ryzyko, ale i komfort Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia