Tesla Model S po 400 000 km jako taksówka. Naprawa droga, ale tylko jedna!

Coraz częściej zastanawiamy się nad samochodami z napędem hybrydowym lub elektrycznym, ale gdzieś z tyłu głowy siedzą myśli o trwałości i potencjalnie wysokich kosztach utrzymania. Pewien taksówkarz przekonał się, że pojazdy zasilane prądem są nadzwyczaj niezawodne, bo po przejechaniu 400 000 km w swojej Tesli Model S wymienił tylko jedną część.

Tesla Model S

Tesla Model S (fot. mat. prasowe)

Poza regularnym serwisem samochodu Ari Nyyssösestä wymienił we własnym zakresie tylko akumulator, który zwyczajnie się zużył. Natomiast w ramach 8-letniej gwarancji wymieniony został także silnik. Przypominam, że gwarancja nie jest ograniczona limitem przebiegu, co było jednym z argumentów przemawiających za zakupem tego auta. Przydała się, ponieważ były drobne problemy z akumulatorem, ale go naprawiono.

Od nowości przejechał Teslą S ponad 400 000 km, a wymieniony silnik elektryczny nie wykazuje oznak zużycia. Jak twierdzi sam Elon Musk, jeden z ojców najsłynniejszej firmy produkującej samochody elektryczne, jednostki tego typu powinny bez trudu przejechać milion mil. Teoretycznie ich trwałość jest obliczona na 100 000 godzin pracy. Jeżeli zaś przyjmiemy, że średnia prędkość to tylko 30 km/h, to daje nam 3 000 000 km przebiegu.

Na razie taksówkarz z Finlandii nie jest jeszcze nawet na półmetku, ale jeżeli nie sprzeda swojego samochodu, najpewniej usłyszymy o nim jeszcze nie raz. Zauważa jednak pewien problem. Tesli wciąż przybywa w jego kraju, a punktów ładowania brakuje już teraz.

Tesla Model S

Pozostaje pytanie: jak droga była wspomniana wymiana akumulatorów? Nie mógł być to wydatek kilku tysięcy złotych. Tak na dobrą sprawę, koszt wymiany baterii w Tesli jest lekko owiany tajemnicą, a w Polsce nie ma importera czy serwisu, który by się tym zajmował by móc się tego dowiedzieć. Jedyna oficjalna cena jaką się podaje to 190 dolarów amerykańskich za 1 kW. Jeżeli zalożymy, że Tesla Model S ma baterię 75 kW, to łącznie wychodzi 14 250 dolarów i zgadza się to z tym, co piszą na forach amerykańscy użytkownicy (podają ceny 12 000 – 14 000 dolarów). W przeliczeniu na złotówki to około 50 000 zł.

Czy to wysoka cena posiadania Tesli? Jeżeli przyjmiemy kwotę 50 000 zł, to nawet uwzględniając fakt, że poruszamy się drogim w naprawach dieslem, trudno sobie wyobrazić, by po takim przebiegu wydać tyle pieniędzy na naprawy. Jest to jednak całkiem realne, ale rozciągnięte w czasie. Dobre diesle przejeżdżają 400 000 km bez większych ingerencji ze strony mechanika, a potem nierzadko trzeba wymieniać kolejne części. W przypadku Tesli jest to ogromny, ale jednorazowy wydatek co 400 000 km. Potem możemy jeździć dalej, a diesle będą wymagały kolejnych inwestycji.

Nieco inaczej niż w autach elektrycznych wygląda sprawa żywotności i wymiany baterii samochodów hybrydowych. Są one mniejsze i tym samym tańsze. Wymiana akumulatora dla popularnego modelu hybrydowego to koszt rzędu 8000–10 000 zł. Ich żywotność na razie jest bliżej nieokreślona, ale wiemy, że wiele Toyot Prius przejechało bez problemu 250 000 km. Jeżeli porównamy to z potencjalnymi kosztami napraw diesla, to rzeczywiście może się opłacać.

Używane samochody hybrydowe — co warto wiedzieć przed zakupem?

Odległa niegdyś przyszłość stała się rzeczywistością. Jeszcze nie każdy wyobraża sobie zakup nowego samochodu hybrydowego w salonie, a…

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Najpopularniejsze crossovery segmentu B w Europie. Dominują Francuzi Będą ostrzejsze Toyoty. Premiera już w przyszłym miesiącu Obowiązkowe wyposażenie samochodu od 2018 roku Uwaga na kontrole - dziś europejska akcja "Prędkość" 85 000 kolizji i wypadków mniej dzięki asystentowi pasa ruchu Autosan kontra MAN: porównanie autobusów polskiego i niemieckiego producenta Następca Suzuki Jimny będzie prawdziwą terenówką. Bez żadnej konkurencji Problemy ze słynnym trio? Amazon szuka nowego prowadzącego Nawet Aston Martin wie, że nie chcesz DB11 z V8. Nietypowa pozycja w konfiguratorze Mercedes zapłaci za zezłomowanie starego auta Jak powstawała nowa Mazda MX-5? Historia odświeżania legendy Wygląda spektakularnie, jak jeździ? Pierwsze spotkanie z Lexusem LC Audi wprowadza nowe oznaczenia silników. Również ogromne zamieszanie Oto zwycięzca Konkursu Elegancji w Pebble Beach Do widzenia, Californio. Ferrari pokazało Portofino Tak mogłaby wyglądać nowa Alfa Romeo Giulietta. Ale nie będzie Które SUV-y sprzedają się najlepiej w Europie? Zupełnie inne niż w Polsce Lżejsze, mocniejsze, szybsze. Takie jest nowe BMW M5 Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet na oficjalnym filmie, czyli piękno w ruchu Największe spadki na rynku osobówek. Tych aut klienci nie mogą lub nie chcą mieć Car Sharing w Polsce. Jak Warszawa wygląda na tle europejskich stolic? Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet to powrót do przeszłości. Najpiękniejszy samochód roku To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Tak mają wyglądać nowe BMW. Concept Z4 zdradza plany marki

Popularne w tym tygodniu:

Bugatti Chiron najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym. Pobił światowy rekord Potwierdzone informacje o kolejnej Mazdzie z silnikiem Wankla. Koncept już w październiku Mitsubishi EVO powraca! W planach elektryfikacja i... Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Brytyjski oddział Alpine musiał zdjąć swoją reklamę. Samochód jechał na niej zbyt szybko Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Land Rover Discovery holuje 110-cio tonowy pociąg Audi R8 z napędem na jedną oś. Jest odrobinę wolniejsze, ale potrafi driftować Polski rynek diesli. Nie przepadamy za nimi, ale kochamy TDI