85 000 kolizji i wypadków mniej dzięki asystentowi pasa ruchu

Czy należysz do osób, które uważają asystenta pasa ruchu za bezużyteczne, nikomu niepotrzebne rozwiązanie? Jeżeli tak, to mamy dla ciebie informację. Są już badania wykazujące jego skuteczność. Szacunki wskazują, że pozwoliły uniknąć przynajmniej 85 000 wypadków.

Opel Line Assist

Opel Line Assist (fot. mat. prasowe)

I to tylko na drogach USA. Tam akurat szczególnie często przyczyną wypadku jest niekontrolowany zjazd z pasa ruchu. Zbadaniem tej kwestii zajęła się organizacja zajmująca się bezpieczeństwem samochodów IIHS, w pewnym sensie odpowiednik naszego europejskiego Euro NCAP. Przeprowadzono dogłębną analizę raportów policji, z której wyciągnięto następujący wniosek – o 11 proc. zmniejszyła się liczba zdarzeń drogowych spowodowanych zjazdem z pasa ruchu. To w przełożeniu na konkretne liczny daje 85 000 zdarzeń mniej i około 55 000 osób, które uniknęły obrażeń. Pod uwagę brano dane na rok 2015.

To pierwsze dowody na to, że asystent pasa ruchu działa i zapobiega wypadkom samochodów osobowych na drogach Stanów Zjednoczonych – powiedziała Jessica Cicchino, wiceprezes IIHS. Podkreśla jednak, że mogłoby być znacznie lepiej, gdyby kierowcy świadomie nie wyłączali tego systemu, a wielu to robi, ponieważ przeszkadza im to w podróży. To dlatego 11 proc. jest wynikiem znacznie gorszym od przewidywanych 50 proc., które zapowiadała kilka lat temu organizacja IIHS. Co ciekawe, takie właśnie wyniki osiągnięto we flotach ciężarówek, gdzie liczba takich zdarzeń spadła prawie o połowę.

Asystent pasa ruchu występuje w samochodach w dwóch wersjach, które można określić mianem pasywnej i aktywnej. W pierwszej jest to system ostrzegający o zbyt mocnym zbliżeniu się na linii wyznaczającej pas ruchu lub najechaniu na nią kołami. Włącza się lampka ostrzegawcza i sygnał dźwiękowy, choć ten drugi nierzadko zastępują wibracje kierownicy.

System aktywny działa dokładnie w ten sam sposób, ale dodatkowo sam przejmuje kontrolę nad pojazdem, delikatnie korygując tor jazdy. Nawet jeżeli kierowca nie trzyma kierownicy, auto przez kilkadziesiąt sekund potrafi samo utrzymać się na pasie ruchu, pod warunkiem, że linie są widoczne, a zakręty nie są zbyt ostre. Wszystko oczywiście zależy od producenta samochodu – jedne systemy korygują tylko raz, inne kilka razy, a jeszcze inne pozwalają na dłuższą jazdę "bez trzymanki".

Kiedy przydaje się asystent pasa ruchu? IIHS zauważa, że szczególnie niebezpiecznymi zdarzeniami są te, gdy kierowca w aucie dostanie ataku jakiejś choroby lub po prostu zaśnie. W normalnych sytuacjach jest to przede wszystkim system pomagający kierowcom, którzy łatwo się dekoncentrują. Jest dobrym rozwiązaniem dla rodziców, którzy często zerkają na swoje pociechy siedzące z tyłu. Choć uważamy za karygodne czytanie i pisanie na smartfonie podczas jazdy, to jednak wiemy doskonale, że jest to praktyka powszechna. W takich sytuacjach asystent pasa ruchu jeszcze szczególnie przydatny i może uratować przed wypadkiem.

Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać?

Do samochodów autonomicznych zbliżamy się wielkimi krokami i gdyby podsumować całość dokonań w dziedzinie systemów bezpieczeństwa, wszystko jest…

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Źródło: IIHS

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Autosan kontra MAN: porównanie autobusów polskiego i niemieckiego producenta Następca Suzuki Jimny będzie prawdziwą terenówką. Bez żadnej konkurencji Problemy ze słynnym trio? Amazon szuka nowego prowadzącego Nawet Aston Martin wie, że nie chcesz DB11 z V8. Nietypowa pozycja w konfiguratorze Mercedes zapłaci za zezłomowanie starego auta Jak powstawała nowa Mazda MX-5? Historia odświeżania legendy Wygląda spektakularnie, jak jeździ? Pierwsze spotkanie z Lexusem LC Audi wprowadza nowe oznaczenia silników. Również ogromne zamieszanie Oto zwycięzca Konkursu Elegancji w Pebble Beach Do widzenia, Californio. Ferrari pokazało Portofino Tak mogłaby wyglądać nowa Alfa Romeo Giulietta. Ale nie będzie Które SUV-y sprzedają się najlepiej w Europie? Zupełnie inne niż w Polsce Lżejsze, mocniejsze, szybsze. Takie jest nowe BMW M5 Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet na oficjalnym filmie, czyli piękno w ruchu Największe spadki na rynku osobówek. Tych aut klienci nie mogą lub nie chcą mieć Car Sharing w Polsce. Jak Warszawa wygląda na tle europejskich stolic? Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet to powrót do przeszłości. Najpiękniejszy samochód roku To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Tak mają wyglądać nowe BMW. Concept Z4 zdradza plany marki Pojazdy autonomiczne bezpieczniejsze od prowadzonych przez człowieka? Naukowcy to wykluczają Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Baojun 560, czyli świetnie sprzedający się SUV, o którym nie słyszałeś. Czy w ogóle byś go kupił? VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Nowość pod maską Hondy. Mały diesel jeszcze bardziej wydajny

Popularne w tym tygodniu:

Bugatti Chiron najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym. Pobił światowy rekord Potwierdzone informacje o kolejnej Mazdzie z silnikiem Wankla. Koncept już w październiku Mitsubishi EVO powraca! W planach elektryfikacja i... Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Brytyjski oddział Alpine musiał zdjąć swoją reklamę. Samochód jechał na niej zbyt szybko Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Land Rover Discovery holuje 110-cio tonowy pociąg Audi R8 z napędem na jedną oś. Jest odrobinę wolniejsze, ale potrafi driftować Polski rynek diesli. Nie przepadamy za nimi, ale kochamy TDI