Autosan kontra MAN: porównanie autobusów polskiego i niemieckiego producenta
Głośna sprawa przetargu na autobusy dla polskiego wojska zwróciła uwagę na markę Autosan. Jak radzi sobie firma, która jeszcze niedawno stała na krawędzi upadku?
Ze względu na dwudziestominutowe spóźnienie w złożeniu oferty wojsko nie mogło wziąć pod uwagę oferty Autosanu na 18 autobusów do przewozu żołnierzy. W przetargu zwyciężył niemiecki MAN, który był jedynym oferentem. Porównajmy więc najciekawsze pozycje "cywilnej" oferty obydwu producentów. Zaczniemy od pojazdów międzymiastowych.
Autosan Eurolider 9
Polski autobus o długości 9 metrów został stworzony z myślą o regionalnych liniach pasażerskich czy też firmach oferujących przewozy wycieczek. Pojazd napędzany jest silnikiem o mocy 277 KM, spełniającym normę emisji spalin Euro 6. Współpracuje z nim manualna skrzynia biegów z elektromagnetycznym retarderem. Hamulce wyposażone są w system EBS/ECS, zapewniający większą stabilność.
Komfort podróżowania Europliderem 9 podnosi klimatyzacja i ogrzewanie oparte na obiegu wodnym połączonym z układem chłodzenia silnika oraz nagrzewnicami. Pojemność przestrzeni bagażowej to 2 metry sześcienne. Autobus - w zależności od konfiguracji - oferuje od 33 do 39 miejsc siedzących i od 18 do 20 miejsc stojących.
MAN Lion's Intercity
Najmniejszym modelem autobusu międzymiastowego firmy MAN jest Lion's Intercity. Pojazd mierzy 12,28 m długości, jest więc wyraźnie większy od przedstawionego wcześniej Autosana. Silnik pojazdu rozwija moc 286 KM i może współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną lub jednym z dwóch automatów - o czterech albo sześciu przełożeniach. Autobus MAN-a oferuje 55 miejsc siedzących i aż 5,4 metra sześciennego przestrzeni na bagaże.
W przypadku produktu MAN-a możliwe jest wyposażenie pojazdu w system, który zapobiega kolizjom lub łagodzi ich skutki. Takiej opcji nie przewiduje polski producent.
Autosan Sancity 10 FL
Dziesięciometrowy, niskopodłogowy autobus polskiej marki przeznaczony jest do obsługi ruchu miejskiego i podmiejskiego. Sercem pojazdu jest silnik Diesla o mocy 278 KM, spełniający normę Euro 6. Autobus wyposażono w automatyczną skrzynię biegów z retarderem hydraulicznym.
W zależności od wybranej opcji autobus może mieć od 15 do 26 miejsc siedzących i od 53 do 81 stojących. Pojazd można dodatkowo wyposażyć w szereg udogodnień, w tym w sieć Wi-Fi.
MAN Lion's City M
Mierzący 10,5 metra autobus dysponuje maksymalnie 30 miejscami siedzącymi i 61 stojącymi. Pojazd występuje w dwóch opcjach silnikowych - z jednostką o mocy 250 KM lub 290 KM. Motor może współpracować z cztero- lub sześciobiegową, automatyczną przekładnią.
Autosan Sancity 12LF CNG
Ciekawą propozycją Autosanu jest większy spośród oferowanych miejskich autobusów w wersji z napędem na CNG. To propozycja skierowana przede wszystkim do tych samorządów, które szczególnie dbają o jakość powietrza, a przy okazji mają sieć do tankowania tego paliwa.
Autobus o długości 12 metrów napędzany jest silnikiem o mocy 320 KM. Jednostka napędowa współpracuje z automatyczna skrzynią biegów i spełnia normę emisji Euro 6. Na dachu pojazdu umieszczono cztery kompozytowe butle na sprężony gaz.
Liczba miejsc siedzących waha się od 25 do 39, a ogółem, wraz ze stojącymi, od 92 do 94. Autobus wyposażony jest w pomost dla osób niepełnosprawnych i klimatyzację. Opcjonalnie może również oferować sieć Wi-Fi.
MAN Lion's City
Niemieckim odpowiednikiem polskiego autobusu jest model Lion's City. Pojazd również mierzy 12 metrów długości i dysponuje 37 miejscami siedzącymi oraz 58 stojącymi. Autobus w wersji CNG napędzany jest silnikiem o mocy 272 KM lub 310 KM. Butle na gaz, posobnie jak w przypadku Autosanu, znajdują się na dachu, a autobus wyposażony jest w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
Podsumowanie
Produkty Autosanu mogą być konkurencyjne dla części oferty firmy MAN. Niektóre podzespoły w pojazdach polskiego producenta pochodzą od renomowanych dostawców, takich jak niemiecki ZF, a silniki oferują rozsądny stosunek mocy do masy pojazdów. Portfolio niemieckiego potentata jest jednak znacznie szersze niż w przypadku polskiej marki.
W kategorii miejskich autobusów Autosan oferuje pojazdy o długości 9, 10 oraz 12 metrów. Ostatni z nich może być zasilany CNG. W przypadku MAN-a możliwości są znacznie szersze. Oferta rozpoczyna się 10,5-metrowym pojazdem, a kończy przegubowcem o długości 18,7 m. Większy jest również wybór napędów. W MAN-ie, oprócz silnika wysokoprężnego czy na CNG, można wybrać hybrydę.
Przewaga Niemców wyraźnie rysuje się również w przypadku autobusów międzymiastowych. Autosan oferuje w tym segmencie tylko dwa modele o długości 9 lub 10 metrów. MAN celuje w potrzeby firm oferujących dalsze przejazdy. Najkrótszy międzymiastowy autobus niemieckiej firmy ma 12 metrów długości, a pozostałe modele 13,2 m oraz 13,8 m. Wśród opcji można wybrać tu system zapobiegania kolizjom, czego nie oferuje Autosan.
Producent z Podkarpacia nie może skutecznie startować w takiej liczbie przetargów, jak więksi rywale (np. MAN). Polska firma po prostu nie posiada tak szerokiego wachlarza produktów, by spełnić oczekiwania każdego zamawiającego.