Drobiazgi, które warto mieć w samochodzie. Zwróć na nie uwagę przy zakupie

Kupując samochód, niezależnie od tego czy jest nowy, czy kilkuletni, nie zawsze zwracamy uwagę na drobne rzeczy, które w codziennej eksploatacji mogą ułatwiać korzystanie z niego bardziej niż drogie dodatki jak automatyczna klimatyzacja czy tempomat. Bazując na doświadczeniach z setkami aut testowych, postanowiliśmy podzielić się z wami sugestiami dotyczącymi tego, na co zwracać uwagę przy wyborze lub konfiguracji samochodu.

Fiat Tipo SW

Fiat Tipo SW (fot. Marcin Łobodziński)

Mogłoby się wydawać, że to tylko drobiazgi, ale w praktyce przydają się bardziej niż kosztujące nawet kilka tysięcy złotych elementy wyposażenia, z których nie zawsze korzystamy. Ułatwiają codzienną eksploatację samochodu, a jeżeli ich nie ma, auto staje się mniej praktyczne, czyli mniej wygodne. Nie wszystko znajdziecie na liście wyposażenia, ponieważ niektóre z tych rzeczy to po prostu elementy konstrukcyjne.

W erze smartfonów…

…prawie niezbędne staje się gniazdo USB. Ma ono dwa podstawowe przeznaczenia – ładowanie urządzenia i komunikacja z samochodem. Jak pewnie sami zauważyliście, obecnie bateria w smartfonach ledwo wystarcza na dzień, gdy z nich normalnie korzystacie. W podróży przydaje się więc ładowanie.

Gniazgo USB powoli staje się standarem

Niestety nie każde, nawet nowe auto, ma w standardzie port USB. Niektóre go mają, ale z tak słabym zasilaniem, że trudno nawet utrzymać stan baterii, a co dopiero naładować. Warto podczas oglądania interesującego was samochodu – nowego w salonie czy też używanego – podłączyć smartfon na kilkanaście minut z włączoną transmisją danych i jakąś aplikacją by sprawdzić, czy się naładuje.

Obecnie producenci zaczynają oferować gniazda szybkiego ładowania (niebieski kolor) lub ładowarki indukcyjne. Pamiętajcie, że te drugie nie są kompatybilne ze wszystkimi smartfonami. W samochodach z wyższej półki można dokupić gniazdo 230V, które przydaje się na przykład do ładowania laptopa.

Drugą funkcją gniazda USB jest połączenie z samochodem, na przykład z zestawem multimedialnym. To nowy standard, który za kilka lat prawdopodobnie się upowszechni, choć już teraz w praktycznie każdym nowym samochodzie można korzystać z aplikacji umożliwiających przesłanie obrazu ze smartfona (np. nawigacji) na ekran multimediów. Jednak pamiętajcie, że port USB to nie wszystko.

Gniazdo to nie wszystko. Powinno być jeszcze miejsce na smartfon

Jest jeszcze łączność bezprzewodowa bluetooth – jedyna, która działa podczas rozmowy telefonicznej. Dzięki temu można także korzystać z przesyłania plików muzycznych. Pomimo, że ze względów bezpieczeństwa bluetooth jest ważnym elementem wyposażenia, wielu producentów nie oferuje go w standardzie.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Ostatnim tematem z zakresu smartfon-samochód jest schowek na to urządzenie. Wbrew pozorom, nie w każdym samochodzie jest gdzie odłożyć telefon, a przecież każdy chce go mieć pod ręką. Niekiedy jedynym miejscem, w które można go wcisnąć, jest to przeznaczone na kubki czy butelki, albo głęboka kieszeń w drzwiach.

Uchwyty na kubki i lampki

Skoro już wspomnieliśmy o miejscach na kubki (cup holdery), to w zapomnienie odeszła ich oryginalna postać, czyli wysuwane z deski rozdzielczej czy podłokietników uchwyty. Te ostatnie można jeszcze spotkać w podłokietnikach z tyłu. Obecnie są to wyprofilowane odpowiednio wgłębienia w tunelu środkowym, choć jak pokazuje praktyka, nie zawsze odpowiednio i nie zawsze we właściwym miejscu.

Konsolę środkową pomiędzy przednimi fotelami można dobrze wykorzystać, m.in. na przydatne schowki i cup holdery

Jeżeli podróżujecie dużo samochodem, to korzystanie ze źle zaprojektowanych cup holderów może być męczące. Nierzadko spotyka się zbyt małe otwory, w które ledwie mieści się średniej wielkości kubek z kawą. Niektóre znajdują się w takim miejscu, że włożenie w nie napoju utrudnia korzystanie z innych elementów – np. schowka na smarfton, podłokietnika czy nawet drążka zmiany biegów. W niektórych autach umieszcza się je z tyłu, co jest szczególnie niewygodne.

Trudno też korzystać z samochodu, który nie jest odpowiednio oświetlony wewnątrz. O ile lampka z tyłu przydaje się głównie osobom przewożącym dzieci (odpięcie, zapięcie pasów po zmroku), o tyle oświetlenie bagażnika przyda się każdemu. I wbrew pozorom jego brak, to jeden z największych mankamentów z zakresu drobiazgów. Zwłaszcza zimną, gdy ciemno jest już o godzinie 16, a zakupy robi się później. Nawet oświetlenie parkingów przy supermarketach nie zastąpi jednej, prostej lampki w bagażniku.

Oświetlenie i haczyk na zakupy powinny być normą w bagażniku współczesnego auta. Niestety wciąż nie jest.

Skoro już jesteśmy w tym obszarze, warto wspomnieć o haczykach na tzw. siatki. Drobiazg? To fakt, ale ich brak powoduje, że często wygodniej przewieźć torbę z zakupami w kabinie, stawiając ją pomiędzy przednim fotelem a kanapą z tyłu, niż w miejscu na to przeznaczonym, czyli w bagażniku. Szczególnie wtedy, gdy siatka jest wypełniona, a do przejechania mamy kilka kilometrów. Zbieranie zakupów po całym bagażniku nie jest tym, co chciałoby się robić. Zwłaszcza, gdy nie ma odpowiedniego oświetlenia.

Komfort czy bezpieczeństwo?

Dziś zakup nowego auta z manualnie regulowanymi lusterkami jest trudny, bo "elektryka" to już standard, podobnie jak elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby z przodu. Jednak kupując samochód 2- lub 3-letni nie jest to takie oczywiste. I wydawać by się mogło, że elektryka to tak naprawdę zbędne luksusy, z których można zrezygnować. Nie do końca.

Dawniej takimi gałkami regulowaliśmy lusterka manualnie. Obecnie elektryka jest prawie standardem.

Manualna regulacja lusterek czy szyb jest w porządku, jeżeli mówimy o stronie kierowcy. Jednak spróbujcie bezpiecznie przestawić lusterko po prawej stronie, jadąc samotnie. Więcej, spróbujcie je ustawić za pierwszym razem. Zatem elektryka to nie tylko komfort, ale także bezpieczeństwo. Szyby otwieramy rzadko, a po stronie pasażera zazwyczaj wyłącznie na postoju. Jednak lusterka warto mieć ”w prądzie”.

Innym drobiazgiem, który wbrew pozorom ma wpływ na bezpieczeństwo, jest podłokietnik. Czy to nie za daleko wysunięta teoria? Jeżeli przejdziemy do praktyki, to okazuje się, że nie.

Podłokietnik może pełnić kilka funkcji. Jest nie tylko elementem komfortowym, ale z głębokim schowkiem również funkcjonalnym. Może mieć też wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Choć wiadomo, że kierowca powinien prowadzić auto z rękoma na kierownicy w ustawieniu „za piętnaście trzecia”, to oczywiste jest, że nie każdy to robi. Przyjemniej jest złapać kierownicę niżej i podeprzeć łokcie – jeden na boczku drzwi, drugi na podłokietniku. A co jeżeli tego drugiego nie ma? Kładzie się dłoń na kolana, nierzadko na drążek zmiany biegu i w praktyce ręka jest dalej od kierownicy, niż gdyby spoczywała na podłokietniku, nawet bez jej trzymania. W razie sytuacji awaryjnej szybciej obejmiemy więc kontrolę nad pojazdem.

Coś dla rodziców

O wartości oświetlenia kabiny w tylnej części przekona się każdy rodzic, który kupi auto bez tego elementu. Jednak brak wyłącznika poduszki powietrznej z przodu to także coś, co można uznać za mankament. Nie zawsze możliwe jest zapięcie fotelika z tyłu, a umieszczając fotelik z przodu, musimy dezaktywować poduszkę powietrzną. Nie jest ona dostosowana do wzrostu małego pasażera i jego umieszczenia. Jeżeli montujemy fotelik tyłem do kierunku jazdy z przodu auta, używanie poduszki powietrznej jest wręcz zabronione prawem.

Wyłącznik poduszki powietrznej z przodu powinien być brany pod uwagę przez rodziców małych dzieci. Tutaj genialne rozwiązanie z pokrętłem w schowku, zamiast "stacyjki" widocznej dopiero po otwarciu drzwi pasażera.

Dodam jeszcze, lekko odbiegając od tematu głównego, że nie w każdym samochodzie jest wygodnie przewozić dzieci w fotelikach. Warto o tym pamiętać, wybierając się do salonu czy przymierzając do zakupu auta używanego. Zapnijcie fotelik, posadźcie dziecko i sprawdźcie, ile miejsca jest na fotelu przed nim.

Rodzinne auto? Okazuje się, że nie do końca. Choć dorosła osoba mieści się bez problemu na tylnej kanapie, to po zapięciu fotelika pozostaje pytanie: co zrobić z nogami dziecka?

Koło zapasowe to już luksus?

Może to za dużo powiedziane, ale z pewnością standardem staje się to, że jest płatną opcją. Jeszcze kilka lat temu trudno było sobie wyobrazić auto bez koła zapasowego, a jego brak odnotowywało się jako wadę. Obecnie standardowe koło zapasowe staje się zaletą, a nie jak dawniej normą.

Koło zapasowe nie jest już standardem. W wielu autach to płatna opcja, a w niektórych w ogóle nieoferowane.

Zamawiając samochód w salonie, zwróćcie na ten fakt uwagę. Zawsze najlepiej mieć pełnowymiarowy zapas, ale z drugiej strony zabiera on więcej miejsca w bagażniku. Rozsądnym kompromisem jest koło dojazdowe.

Jakie wyposażenie rzeczywiście poprawi komfort w twoim aucie?

Nowoczesne samochody obfitują w liczne elementy wyposażenia, a modele klasy premium wręcz ociekają dodatkami. Wiele z nich tworzy się głównie na…

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Na to zwróć uwagę, gdy wypożyczasz auto. Nie daj się oszukać Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć? Ile kosztuje przerobienie Audi na 500KM? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Kupujesz używane części - co z gwarancją? Automatyczna skrzynia to ryzyko, ale i komfort Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić? Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG?

Popularne w tym tygodniu:

Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Ile trzeba dopłacić za klimatyzację? W niektórych markach nawet 8000 zł! Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?