Lżejsze, mocniejsze, szybsze. Takie jest nowe BMW M5

Stylistycznie jest to raczej ewolucja, ale technicznie mówimy tutaj o rewolucji. Nowe M5 to zmiany, które dla wielu mogą okazać się nie do zaakceptowania.

Zacznijmy od tego, co zirytowało niejednego purystę. BMW w swojej najnowszej, sportowej limuzynie zastosowało napęd na cztery koła. To trochę tak, jakby we flagowym kubełku KFC kurczaki nagle zastąpiono wyrobami z soi. Inżynierowie z Monachium zadbali jednak, żeby fani driftowania dostali to, czego oczekują.

BMW M5

Kierowca będzie mógł wybierać między trzema trybami jazdy. Dwa z nich, 4WD i 4WD Sport będą przekazywać moc na każde z kół. Ostatni – 2WD – tylko na koła tylne. A będzie co przekazywać, bo 4,4-litrowe, podwójnie doładowane V8 (znane z poprzedniego modelu) zostało podkręcone i generuje teraz 600 koni mechanicznych. Moment obrotowy wzrósł do 750 Nm. Obie wartości są niższe niż w przypadku konkurencji spod znaku Gwiazdy. Wszyscy jednak wiemy, że prawdziwa bitwa rozegra się na torze, nie na papierze.

BMW M5

Drugą kontrowersyjną zmianą jest rezygnacja zarówno ze skrzyni dwusprzęgłowej, jak i manualnej (w F10 była dostępna tylko na rynku amerykańskim). Zgodnie z deklaracją Petera Quintusa, wiceprezesa BMW, firma chce skupić się na używaniu tradycyjnych przekładni automatycznych. Według niego są one szybsze od człowieka i bardziej trwałe niż DCT. Ja mu wierzę. W przypadku tego modelu zdecydowano się na ośmiostopniową skrzynię Steptronic.

BMW M5 (wnętrze)

Najbardziej cieszy, że nowe M5 jest mimo wszystko lżejsze od poprzednika. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu aluminiowej maski i dachu wykonanego z lekkiego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. W samochodzie znalazły się też hamulce lżejsze o 23 kilogramy niż w standardowej serii 5.

BMW M5

Zobacz również: Goodyear - konferencja

OK, ale to jest szybkie BMW, więc każdego interesują zupełnie inne cyferki. 3,4 sekundy do 100 km/h, 11,5 sekundy do 200 km/h. Coś, co jeszcze niedawno było zarezerwowane tylko dla supersamochodów, można mieć w wygodnym sedanie z dużym bagażnikiem. Niespotykane. Podobnie jak poprzednio, prędkość jest ograniczona do 250 km/h, ale ogranicznik można zdjąć. Wtedy M5 popędzi 305 km/h.

Odnoszę wrażenie, że BMW stworzyło samochód, który ma jasny cel: być piekielnie szybkim i przy tym bardzo cywilizowanym. Absolutnie wszystko w nim zdaje się być podyktowane urwaniu tej ostatniej sekundy na torze. A gdy już uda się ją urwać, nowe M5 ma pozwolić na spokojny powrót do domu. Ma złagodnieć i nie chcieć nikomu zrobić krzywdy.

BMW M5

Na zdjęciach widzicie specjalną wersję nowego M5 nazwaną First Edition. Będzie limitowana do 400 sztuk na całym świecie, a jej wyróżnikiem jest ten kolor: mroźna, ciemna czerwień. Pierwsze egzemplarze samochodu pojawią się u klientów na wiosnę przyszłego roku, a polska cena nie jest jeszcze znana.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet na oficjalnym filmie, czyli piękno w ruchu Największe spadki na rynku osobówek. Tych aut klienci nie mogą lub nie chcą mieć Car Sharing w Polsce. Jak Warszawa wygląda na tle europejskich stolic? Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet to powrót do przeszłości. Najpiękniejszy samochód roku To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Tak mają wyglądać nowe BMW. Concept Z4 zdradza plany marki Pojazdy autonomiczne bezpieczniejsze od prowadzonych przez człowieka? Naukowcy to wykluczają Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Baojun 560, czyli świetnie sprzedający się SUV, o którym nie słyszałeś. Czy w ogóle byś go kupił? VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Nowość pod maską Hondy. Mały diesel jeszcze bardziej wydajny Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba? Jakie samochody Polacy kupują prywatnie? Bardzo lubimy SUV-y Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord Sang-yup Lee: niezwykła historia Koreańczyka, który musiał zaprojektować Camaro i Bentleya, by dostać się do Hyundaia Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Świnia tworzy tor testowy dla Infiniti. Tak wygląda promocja systemu DAS Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda ABT TT RS-R Roadster: szybszy i dużo tańszy od R8 Spyder Szef Rolls-Royce'a śmieje się z Bentleya, ale sam o czymś zapomniał Smutna historia zniszczonego Mustanga ma szczęśliwe zakończenie. Nino zbuduje nowy samochód

Popularne w tym tygodniu:

Maluch na sterydach, czyli szalona konstrukcja z nadwoziem Polskiego Fiata 126p Mazda nie daje za wygraną. Prace nad nowym silnikiem Wankla trwają Bugatti Chiron najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym. Pobił światowy rekord Kiedyś bił wszelkie rekordy. Dzisiaj blask Nissana GT-R słabnie Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Potwierdzone informacje o kolejnej Mazdzie z silnikiem Wankla. Koncept już w październiku Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Mitsubishi EVO powraca! W planach elektryfikacja i... Mała dziewczynka i 700-konne BMW. Tak się rodzi miłość do samochodów Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari