Car Sharing w Polsce. Jak Warszawa wygląda na tle europejskich stolic?

Polska jest krajem, w którym transport sharing dopiero się rozwija. To usługa polegająca na dzieleniu się i wypożyczaniu na krótki czas publicznego pojazdu. Błyskawicznie przyjął się w obszarze komunikacji rowerowej, a obecnie prężnie rozszerza się na samochody. Okazuje się, że na tle innych europejskich stolic nie jesteśmy wcale gorsi.

Toyoty z firmy sharingowej Panek

Toyoty z firmy sharingowej Panek (fot. mat. prasowe)

Obecnie w umysłach Polaków następują poważne zmiany w dziedzinie poruszania się pojazdami. Wieloletnie zacofanie w dziedzinie motoryzacji i trudności z zakupem wymarzonego auta przez starsze pokolenia odcisnęło na nas swoje piętno. Nie chcemy tylko używać auta – chcemy je posiadać.

Jednak dynamiczny rozwój w ostatnim dziesięcioleciu przynosi ogromne zmiany. Zdajemy sobie sprawę z realnych kosztów eksploatacji samochodu i coraz chętniej rezygnujemy z własności na rzecz użytkowania. To pokazuje m.in. rosnąca popularność wynajmu długoterminowego, nie tylko przez firmy.

Obecnie na tapecie jest tzw. sharing, czyli kolejny krok w tej ewolucji. Wypożyczanie pojazdu na minuty, dzielenie się nim z innymi użytkownikami staje się coraz popularniejsze. W Europie pojawiło się wiele systemów oferujących współdzielenie rowerów, samochodów czy skuterów (tzw. bike, car czy scooter sharing). Dzięki takiemu systemowi z miast usuwane są rzadko używane samochody, zajmujące niepotrzebnie przestrzeń na parkingach. Celem jest także zmniejszenie korków oraz zanieczyszczenia powietrza w miastach.

Zespół ShopAlike przeanalizował i porównał systemy sharingu pojazdów w europejskich stolicach. Pod lupę wzięto 28 państw członkowskich Unii Europejskiej. Oceniono je pod kątem bike, car i scooter sharingu, liczby dostępnych pojazdów na 10 tys. mieszkańców, a także średniej ceny za pierwszą godzinę jazdy.

Za najbardziej sprzyjający tego typu rozwiązaniom uznano Paryż, który był w czołówce we wszystkich trzech kategoriach. Bardzo dobrze wypadają Bruksela, Berlin, Warszawa, Wiedeń i Amsterdam, które także oferują wszystkie trzy rodzaje transportu.

Najbardziej rozbudowany w Polsce system roweru publicznego Veturilo oferuje gęstą sieć stacji z prawie 5000 rowerów w bardzo przystępnej cenie. Na 10 tys. mieszkańców przypada 28 rowerów. Można je wypożyczać w cenie średnio 1 zł/h. Lepiej jest tylko w Wiedniu i Amsterdamie, rowerowej stolicy świata. Dwukrotnie droższe usługi w tym zakresie mają Dublin i Bruksela. Natomiast w Berlinie cena godziny wypożyczenia roweru to 10 zł, a w Kopenhadze 18 zł.

Bike Sharing w europejskich stolicach
(dzielenie się rowerami)

Miasto

ile rowerów

na 10 tys. mieszkańców?

Średnia cena/1h*
Bruksela 42 2,10 zł
Paryż 105 4,20 zł
Luksemburg 59 4,00 zł
Warszawa 28 1,00 zł
Dublin 27 2,10 zł
Lublana 18 0,00 zł
Kopenhaga 32 18,30 zł
Sztokholm 13 1,00 zł
Helsinki 24 4,20 zł
Amsterdam 11 0,17 zł
*W niektórych systemach wymagana jest dodatkowa opłata rejestracyjna 

Systemy car sharingu i scooter sharingu są dość nowe, ale już dość dobrze rozwinięte w naszej stolicy. Obecnie istnieje kilka systemów udostępniających łącznie ok. 900 samochodów. Powoli rozwija się wypożyczanie skuterów.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

O ile w dziedzinie bike sharingu wypadamy bardzo dobrze zajmując czwarte miejsce w rankingu, o tyle w car sharingu Warszawa zajmuje siódmą pozycję. Na 10 tys. mieszkańców przypada tylko 5 samochodów. Dla porównania w Kopenhadze 10, a w Paryżu 19. Ceny też są raczej europejskie niż polskie. Średnia to 66,30 zł/h. Niewiele drożej niż w Wiedniu, Kopenhadze czy Brukseli i ponad dwukrotnie drożej niż w Paryżu. Absolutnym rekordzistą w kwestii ceny jest Bratysława, oferująca auto za 6,20 zł/h, ale tam car sharing jest bardzo słabo rozwinięty – 1 samochód na 10 tys. mieszkańców.

Car Sharing w europejskich stolicach
(dzielenie się samochodami)

Miasto

ile samochodów

na 10 tys. mieszkańców?

Średnia cena/1h*
Paryż 19 25,90 zł
Wiedeń 7 60,70 zł
Kopenhaga 10 61,70 zł
Bruksela 8 51,40 zł
Berlin 8 70,10 zł
Bratysława 1 6,20 zł
Warszawa 5 66,30 zł
Budapeszt 1 30,30 zł
Rzym 5 79,00 zł
Amsterdam 4 79,00 zł
*W niektórych systemach wymagana jest dodatkowa opłata rejestracyjna 

Ze skuterami Warszawa nie jest gorsza, wręcz przeciwnie. Choć na 10 tys. mieszkańców przypada tylko 0,4 skutera i kosztuje on średnio 41,50 zł/h, to te parametry pozwoliły zając naszej stolicy szóste miejsce w gronie dziewięciu, w których taki system w ogóle istnieje. Wyższe niż Amsterdam, Wiedeń czy Bruksela. Najlepiej wypadł Berlin, który wygrał z Paryżem tylko dlatego, że wypożyczenie jednośladu jest tam ponad dwukrotnie tańsze.

Scooter Sharing w europejskich stolicach
(dzielenie się skuterami)

Miasto

ile skuterów

na 10 tys. mieszkańców?

Średnia cena/1h*
Berlin 3 37,00 zł
Paryż 5 71,40 zł
Lizbona 3 61,70 zł
Rzym 2 63,30 zł
Madryt 1,3 48,00 zł
Warszawa 0,4 41,50 zł
Amsterdam 1 76,50 zł
Wiedeń 0,7 48,40 zł
Bruksela 0,6 63,70 zł
*W niektórych systemach wymagana jest dodatkowa opłata rejestracyjna 

Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu?

Wielu Polaków serwisuje samochody we własnym zakresie, zlecając niektóre czynności warsztatom niezależnym. Myśląc o kilku- czy kilkunastoletnim…

Źródło: shopalike.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet to powrót do przeszłości. Najpiękniejszy samochód roku To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Tak mają wyglądać nowe BMW. Concept Z4 zdradza plany marki Pojazdy autonomiczne bezpieczniejsze od prowadzonych przez człowieka? Naukowcy to wykluczają Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Baojun 560, czyli świetnie sprzedający się SUV, o którym nie słyszałeś. Czy w ogóle byś go kupił? VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Nowość pod maską Hondy. Mały diesel jeszcze bardziej wydajny Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba? Jakie samochody Polacy kupują prywatnie? Bardzo lubimy SUV-y Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord Sang-yup Lee: niezwykła historia Koreańczyka, który musiał zaprojektować Camaro i Bentleya, by dostać się do Hyundaia Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Świnia tworzy tor testowy dla Infiniti. Tak wygląda promocja systemu DAS Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda ABT TT RS-R Roadster: szybszy i dużo tańszy od R8 Spyder Szef Rolls-Royce'a śmieje się z Bentleya, ale sam o czymś zapomniał Smutna historia zniszczonego Mustanga ma szczęśliwe zakończenie. Nino zbuduje nowy samochód Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy McLaren pokazuje jak zbudować 720S z klocków LEGO Coraz mniej aut importowanych do kraju. Czy to przez zablokowanie nowej akcyzy?

Popularne w tym tygodniu:

Maluch na sterydach, czyli szalona konstrukcja z nadwoziem Polskiego Fiata 126p Mazda nie daje za wygraną. Prace nad nowym silnikiem Wankla trwają Bugatti Chiron najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym. Pobił światowy rekord Kiedyś bił wszelkie rekordy. Dzisiaj blask Nissana GT-R słabnie Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Potwierdzone informacje o kolejnej Mazdzie z silnikiem Wankla. Koncept już w październiku Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Mitsubishi EVO powraca! W planach elektryfikacja i... Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Audi R8 z napędem na jedną oś. Jest odrobinę wolniejsze, ale potrafi driftować