Wygrały plebiscyt Car Of The Year. Sprawdziliśmy, jak sprawują się po latach

Kiedyś wygrały Car Of The Year, dzisiaj mają już po kilkanaście lat i setki tysięcy pokonanych kilometrów. Sprawdzamy, czy po latach można im zaufać.

Alfa Romeo 156 GTA
Alfa Romeo 156 GTA
Źródło zdjęć: © fot.materiały prasowe
Sebastian Tomaszewski

21.07.2017 | aktual.: 14.10.2022 14:27

Renault Megane Scenic I (1997-2003)

Renault Megane Scenic
Renault Megane Scenic© fot.materiały prasowe

Renault miało już doświadczenie z klasą vanów, jako pierwsza marka w Europie przetarła szlaki w tej klasie rewolucyjnym modelem Espace. Jednak po jakimś czasie pojawiła się potrzeba stworzenia czegoś mniejszego i tańszego, modelu dla mniej licznej rodziny, który nie straciłby zalet swojego większego brata. Tak powstało Renault Megane Scenic, który 20 lat temu zapoczątkował nową klasę kompaktowych miniwanów.

Nadwozie wygląda jak Megane na sterydach, ale nawet dziś może się podobać. Renault zadbało o wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. W roku 1999 model przeszedł lifting, w którym zmieniono m.in. kształt tylnych i przednich świateł oraz atrapę chłodnicy. Jednak największe wrażenie robił we wnętrzu. Jak na tamte czasy i swoje gabaryty, był niezwykle przestronny oraz oferował sprytne rozwiązania we wnętrzu. Można było składać i wyjmować tylny rząd siedzeń, dzięki czemu z kompaktowego Renault robiła się mała bagażówka. Nie brakowało tu schowków, miał je dosłownie wszędzie: na podszybiu, pod podłogą, pod siedzeniem. Jakość użytych materiałów i spasowania może dzisiaj rozczarowywać.

Wnętrze Renault Megane Scenic
Wnętrze Renault Megane Scenic© fot.prasowe

Megane Scenic I generacji nie zapewni bezproblemowej eksploatacji, ale większość usterek można usunąć relatywnie niskim kosztem. Czasem szwankuje alternator albo pompa paliwa, pojawiają się wycieki na chłodnicy. Po przekroczeniu 200 tys. zużywa się tylna belka, zużyciu ulegają dyferencjale skrzyń biegów. Aby zmniejszyć ryzyko wpadki, warto wybrać wersje po liftingu z prostymi silnikami benzynowymi – szesnastozaworowe 1.6 (107 KM), 2.0 (139 KM) lub 1.8 (116 KM).

Ceny używanych egzemplarzy kształtują się od 2 do 10 tys. zł.

Ceny części: Renault Megane Scenic I

  • Amortyzator przedni - 200 zł
  • Wahacz przedni - 170 zł
  • Klocki hamulcowe przednie - 70 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie - 230 zł
  • Reflektor przedni - 40 zł

Alfa Romeo 156 (1997-2006)

Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156© fot. materiały prasowe

Krótko mówiąc, Alfa Romeo 156 zawsze powodowała ogromne emocje. Nikt nie był wobec niej obojętny. Przez przeciwników wyśmiewana za awaryjność, przez fanów marki kochana za wspaniałe prowadzenie i stylistykę, która 20 lat od premiery w ogóle się nie zestarzała. To samochód z charakterem, ma swoje humory, jednak wszystko zależy od wyboru konkretnej wersji. Wymaga zwyczajnie większej troski.

Nadwozie zostało ocynkowane, więc bezwypadkowe egzemplarze się mają dużego problemu z korozją. Gorzej ze spasowaniem materiałów we wnętrzu, zdarzają się skrzypienia foteli i różne dźwięki we wnętrzu niewiadomego pochodzenia. Ponadto jest dość ciasno, a bagażnik w wersji kombi ma tylko 360 l. Najwięcej problemów sprawia elektryka i zawieszenie. Usterki układu elektrycznego, czyli podświetlenia zegarów lub pojawiająca się kontrolka poduszki powietrznej. Na szczęście usterki usuwa się niskim kosztem. Prawdziwą zmorą jest zawieszenie. W polskich warunkach jego trwałość jest niska. Zwykle wymaga naprawy tuż po 50 tys. Gdy wszystko jest sprawne, daje wrażenie jazdy sportowym coupe. Zapomina się o tym, że to jednak auto klasy D.

Wnętrze Alfa Romeo 156
Wnętrze Alfa Romeo 156© fot.prasowe

Do takiego producenta, jak Alfa Romeo pasują silniki benzynowe. Niestety, borykały się różnymi problemami m.in. z osadzaniem się nagaru na zaworach czy z awariami wariatora zmiennych faz rozrządu. Polecić można tylko 3,2 litrowe V6 (250 KM). Warto poszukać zadbanego diesla 1.9 JTD (105 -150 KM) – nie stwarza problemów.

Alfa Romeo 156 przetrwała próbę czasu i zasługuje na miano auta roku. Ma w sobie coś uroczego i uzależniającego. Można się w niej zakochać bez pamięci.

Ceny używanych egzemplarzy: od 2 tys. do 40 tys. za sportową wersję GTA.

Ceny części: Alfa Romeo 156

  • Amortyzator przedni - 230 zł
  • Wahacz przedni - 150 zł
  • Klocki hamulcowe przednie - 150 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie - 200 zł
  • Reflektor przedni - 150 zł

Ford Focus MK1 (1998-2004)

Ford Focus MK1
Ford Focus MK1© fot. materiały prasowe

Gdy wchodził na rynek w 1998 r, robił ogromne wrażenie. Zastąpił nieudanego Escorta, który rdzewiał szybciej, niż przyspieszał do setki. Świeża stylistyka, nowoczesne jednostki napędowe, świetne właściwości jezdne. W porównaniu z Volkswagenem Gol IV generacji, Focus wyglądał na auto o epokę młodsze. Czy przetrwał próbę czasu?

Kompaktowy Focus, jak większość Fordów z tego okresu, boryka się z korozją nadwozia (głównie na drzwiach, masce i tylnej klapie). Dobre zawieszenie wielowahaczowe dawało dużo radości jako nowe, ale teraz może narażać użytkownika na dodatkowe koszty związane z jego obsługą. Analogicznie jak w przypadku Alfy Romeo 156, zawieszenie było zbyt delikatne na polskie drogi. Newralgicznym punktem Forda Focusa I generacji jest układ kierowniczy, w którym siada wspomaganie.

Nie ma co sobie zawracać głowy najsłabszą jednostką benzynową 1.4 (75 KM), ponieważ jest zwyczajnie za słaba i spala więcej w normalnych warunkach, niż świetny silnik Yamahy 1.6 (100 KM). 1.8 (115 KM) i 2.0 (130, 175 i 215 KM) też są godne polecenia.

Wnętrze Ford Focus MK1
Wnętrze Ford Focus MK1© fot.prasowe

W ofercie były dwa diesle. 1.8 TDDI (75, 95 KM) - to udana i dopracowana konstrukcja, pozbawiona kosztownych rozwiązań spotykanych we współczesnych dieslach. Użytkownicy przestrzegają przed awarią sterownika pompy wtryskowej. Drugi to nowoczesny i bardziej awaryjny 1.8 TDCI (100. 115 KM).

Ceny rozpoczynają się od 2,5 tys. do 180 tys. za unikatową wersję RS (powstało jedynie 4501 sztuk).

Ceny części: Ford Focus MK1

  • Amortyzator przedni - 130 zł
  • Wahacz przedni - 100 zł
  • Klocki hamulcowe przednie - 100 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie - 200 zł
  • Reflektor przedni - 200 zł

Toyota Yaris (1999-2001)

Toyota Yaris I
Toyota Yaris I© fot.materiały prasowe

Po 19 latach od premiery można śmiało stwierdzić, że Toyota Yaris I generacji w pełni zasługiwała na miano auta roku. Dzisiaj mały japończyk na rynku wtórnym jest poszukiwanym autem, ładny egzemplarz sprzedaje się od ręki i kosztuje więcej od porównywalnych konkurentów z Niemiec lub Francji, czyli VW Polo i Renault Clio.

Na rynku dostępna już jest III generacja modelu, więc Yaris zdążył się już opatrzyć. Jednak wciąż może się podobać, a jego niewielkie nadwozie jest wręcz stworzone do miasta. W Toyocie nie znajdziemy wyszukanych materiałów we wnętrzu, ale możemy liczyć na dobre spasowanie.

Toyota Yaris I
Toyota Yaris I© fot.prasowe

Teraz awaryjność, a w zasadzie jej brak. Auto jest dopracowane. Psują się drobiazgi, a bezwypadkowe egzemplarze są często w rodzinach od nowości. Radzimy jedynie zwrócić uwagę na zgrzytające biegi i pękające obudowy alternatorów. Każdy silnik benzynowy jest godny polecenia. Diesel 1.4 (75 KM) nie jest zły, ale najczęściej był wybierany do flot, więc znalezienie zadbanego egzemplarza może być utrudnione. Prywatni użytkownicy nie wybierali tej wersji, ponieważ do użytkowania po mieście lepiej nadawała się jednostka benzynowa.

Na Toyotę Yaris I generacji trzeba przygotować od ok. 4 tys. do 15 tys. za wersję TS.

Ceny części: Toyota Yaris I

  • Amortyzator przedni - 320 zł
  • Wahacz przedni - 290 zł
  • Klocki hamulcowe przednie - 120 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie - 220 zł
  • Reflektor przedni - 300 zł

Alfa Romeo 147 (2000-2010)

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147© fot.materiały prasowe

Kolejna Alfa Romeo w zestawieniu. Po rewolucyjnym modelu 156, który nie zapisał się dobrze w historii marki, przyszedł czas na stworzenie konkurenta dla VW Golfa i Opla Astry.

Auto w chwili debiutu, podobnie jak Alfa Romeo156, wniosło trochę świeżości do swojej klasy. Nadwozie jest ładnie narysowane, a takie detale jak klamka schowana w tylnym słupku, charakterystyczny grill czy piękne „łezkowate” lusterka dają właścicielowi poczucie jeżdżenia wyjątkowym samochodem. Rasowe wnętrze ze świetnie trzymającymi fotelami, dobrze leżąca trójramienna kierownica i zegarami osadzonymi w głębokich tubach powodują, że mamy do czynienia z autem o większych aspiracjach, niż dowóz dzieci do przedszkola. Świetne właściwości jezdne i dobre osiągi bez względu na wybraną jednostkę napędową powodowały, że auto było chętnie kupowane.

Wnętrze Alfa Romeo 147
Wnętrze Alfa Romeo 147© fot.prasowe

A jak sytuacja wygląda dziś? Alfa Romeo 147 nie bryluje w rankingach bezawaryjności i ma swoje bolączki. Zawieszenie na naszych drogach szybko się poddaje i wymaga zwykle remontu po ok. 50 tys. kilometrów, czasami dochodzi do uszkodzeń synchronizatorów w skrzyni biegów albo wycieków oleju ze skrzyni biegów. Spokoju nie da nam elektronika. Szybko przepalają się żarówki, problemy z centralnym zamkiem czy zapalaniem się różnych kontrolek bez powodu.

Jednostki benzynowe można polecić warunkowo. Silniki wykonane w technologii TwinSpark to nowoczesna konstrukcja, często jednak dochodzi do uszkodzenia elementu sterującego zmiennymi fazami rozrządu (tzw. wariator) oraz przedwczesnego zerwania paska rozrządu. Silniki lubią olej oraz nie nadają się do współpracy z LPG. Bezpieczniejszym wyborem będą diesel 1.9 JTD (100-170 KM).

Ceny od 3 tys. do 80 tys. za model GTA.

Ceny części: Alfa Romeo 147

  • Amortyzator przedni - 240 zł
  • Wahacz przedni - 150 zł
  • Klocki hamulcowe przednie - 150 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie - 200 zł
  • Reflektor przedni - 200 zł
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)