Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz

Dużo się mówi o prawidłowej pozycji kierowcy, którego stan fizyczny i psychiczny ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Mało kto jednak wspomina o pozycji pasażerów, a to jak oni siedzą w czasie podróży również ma ogromne znaczenie.

Większość kierowców zna zasady prawidłowej pozycji do prowadzenia auta. Lekko ugięte kolana, odpowiednia wysokość i odległość siedziska, wyprostowane plecy i ręce delikatnie ugięte w łokciach. Nie należy zapominać o zagłówku, a także o dopasowaniu lusterek.

Prawidłowa pozycja jest taka ważna, ponieważ zapewnia swobodę ruchów, doskonałą widoczność i zbytnio nie obciąża kręgosłupa. Ale oprócz tego, inżynierowie projektujący poduszki powietrzne ustawili je tak, aby maksymalnie złagodziły skutki kolizji. Jeśli ciało jest ustawione zbyt blisko lub zbyt daleko, grozi to odniesieniem poważnych urazów przez urządzenie, które zostało stworzone do ochrony ciała.

Nie mniej istotne jest ułożenie ciał pasażerów. Nagminną i bardzo niebezpieczną praktyką jest zakładanie nóg na deskę rozdzielczą. Często towarzyszy temu odsunięcie fotela do tyłu i odchylenie oparcia. Nie trudno sobie wyobrazić, jak zachowa się tak ułożone ciało w czasie zderzenia przodem. Poduszka powietrzna zamiast chronić głowę działa na nogi, które cofając się mogą uszkodzić stawy, klatkę piersiową lub kręgosłup. Dodatkowo ciało nie jest odpowiednio przytrzymane pasami, co również może spowodować poważne obrażenia.

Podobnie jest w przypadku pasażerów tylnej kanapy, którzy mają niezapięte pasy i np. nogi założone na oparcia foteli z pierwszej sekcji. Podczas wypadku poduszki wystrzelone z oparć foteli mogą spowodować poważne obrażenia.

Te wszystkie konsekwencje mogą wystąpić w czasie wypadku, ale także przy drobniejszej kolizji, która spowoduje wystrzelenie poduszek powietrznych. Dlatego w czasie każdego wyjazdu, niezależnie od tego czy ma kilometr, czy tysiąc kilometrów, trzeba pilnować wszystkich pasażerów, aby siedzieli w prawidłowej pozycji i mieli dobrze zapięte pasy.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Przejazd kolejowo-drogowy: co musi o nim wiedzieć kierowca? Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? Kontrolka akumulatora oznacza wydatki - co się popsuło? Elektroniczne zabezpieczenia to bubel – metody kradzieży samochodów są nowocześniejsze Smoła na karoserii i felgach – jak ją usunąć? Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Tabliczki do znaków drogowych (typ T) z opisem Sygnalizacja świetlna z opisem Znaki uzupełniające (typ F) z opisem Co należy sprawdzić w samochodzie przed wyjazdem? Znaki ostrzegawcze (Typ A) z opisem Znaki nakazu (typ C) z opisem Znaki informacyjne (typ D) z opisem Znaki kierunku i miejscowości (Typ E) z opisem Nie jesteśmy uczeni jazdy po autostradach. Jak robić to bezpiecznie? Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić?

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe