OC na raty: ile trzeba dopłacić?

Rozłożenie składki OC na raty nie jest najlepszym pomysłem. W efekcie za ubezpieczenie zapłacimy więcej, a dodatkowo ryzykujemy otrzymaniem wysokiej kary.

wp.pl

Ile za raty?

Choć wzrost cen OC w ostatnich miesiącach znacznie wyhamował, to dziś za ubezpieczenie samochodu zapłacimy o blisko 50 proc. więcej niż na początku roku 2016. Taki stan rzeczy skłania wielu zmotoryzowanych do korzystania z możliwości rozłożenia składki na raty. Ile kosztuje taka możliwość? Na to pytanie odpowiada porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl. W kalkulacji założono, że czterdziestoletni kierowca z Warszawy, mający zniżkę na OC w wysokości 50 proc., chce ubezpieczyć Opla Corsę z benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 l z 2011 roku.

Każda ze sprawdzonych przez Ubeę firm pozwalających na rozłożenie płatności na raty obciąża właściciela samochodu dodatkowymi kosztami związanymi z taką formą płatności. Jeśli ubezpieczający rozbije składkę na dwie raty, to w towarzystwach Benefia, Gothaer i Uniqua zapłaci o 10 proc. więcej niż w przypadku jednorazowej wpłaty, w Link4 wyda o 15 proc. więcej, a w Generali o 20 proc. więcej.

Część towarzystw ubezpieczeniowych oferuje także możliwość uregulowania należności za OC w czterech ratach. W takim przypadku należy jednak liczyć się z jeszcze wyższymi kosztami. W przypadku towarzystwa Uniqua jest to dodatkowe 15 proc. wartości polisy OC, w MTU24 28 proc., a w Link4 aż 30 proc.

Co na to prawo?

Perspektywa zapłacenia przy zawarciu umowy tylko części należności jest dla niektórych zmotoryzowanych kusząca. Trzeba jednak pamiętać o tym, by w odpowiednim czasie uregulować resztę składki. Co jeśli o tym zapomnimy? — Zgodnie z przepisami nieuregulowanie kolejnej raty należności za OC nie powoduje przerwania okresu obowiązywania ubezpieczenia. Ochrona jest mimo to ważna do końca okresu zawartego na umowie OC – mówi Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Nie oznacza to jednak, że bez konsekwencji można opłacać tylko pierwszą ratę składki. Zakład ubezpieczeń w takiej sytuacji pisemnie zwróci się do właściciela samochodu o uregulowanie należności, a w razie potrzeby wejdzie na drogę prawną. Pozostaje również kwestia automatycznego przedłużania się umowy OC.

— Umowa nie przedłuża się, jeśli na naszym koncie są zaległości w opłacie składki. Przedłużenie umowy ubezpieczenia OC na kolejny rok nie następuje także wówczas, gdy kupujemy auto używane i wraz z nim przechodzi na nas ubezpieczenie OC zawarte przez sprzedawcę pojazdu – dodaje Marcin Tarczyński z PIU.

Jeśli więc zdecydujemy się na OC płatne w ratach i zapomnimy o zapłacie jednej z nich, ubezpieczenie automatycznie nie przedłuży się na kolejny rok, a auto pozostanie bez OC. Jeśli ten fakt wychwyci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, właściciela samochodu czekać będzie surowa kara. Jej wysokość jest rewaloryzowana co roku. Obecnie za brak OC przez maksymalnie 3 dni właściciel samochodu musi zapłacić 800 zł kary. Jeśli okres bez ubezpieczenia trwał od 4 do 14 dni, kara wyniesie 2000 zł, a jeśli auto pozostanie bez OC przez więcej niż 14 dni, kara wyniesie 4000 zł.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Przejazd kolejowo-drogowy: co musi o nim wiedzieć kierowca? Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? Kontrolka akumulatora oznacza wydatki - co się popsuło? Elektroniczne zabezpieczenia to bubel – metody kradzieży samochodów są nowocześniejsze Smoła na karoserii i felgach – jak ją usunąć? Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Tabliczki do znaków drogowych (typ T) z opisem Sygnalizacja świetlna z opisem Znaki uzupełniające (typ F) z opisem Co należy sprawdzić w samochodzie przed wyjazdem? Znaki ostrzegawcze (Typ A) z opisem Znaki nakazu (typ C) z opisem Znaki informacyjne (typ D) z opisem Znaki kierunku i miejscowości (Typ E) z opisem Nie jesteśmy uczeni jazdy po autostradach. Jak robić to bezpiecznie? Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Czy mity o LPG są uzasadnione?

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe