Przejazd kolejowo-drogowy: co musi o nim wiedzieć kierowca?

Wypadki, które mają na nich miejsca, należą do szczególnie tragicznych, a świadomość kierowców wciąż okazuje się niewystarczająca. Jak oznakowane są przejazdy kolejowo-drogowe i jak powinien zachować się na nich kierowca?

PAP/Leszek Szymański

Zgodnie z policyjnymi danymi w 2016 roku w Polsce miały miejsce 73 wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych. W skali wszystkich zdarzeń, do jakich doszło w ubiegłym roku, to stosunkowo niewiele. Wypadki na przejazdach kolejowych są jednak szczególnie tragiczne. Choć w przywołanym roku 2016 stanowiły one tylko 0,2 proc. zdarzeń drogowych, to zginęło w nich aż 0,9 proc. wszystkich ofiar. Przejazdy kolejowo-drogowe szczególnie niebezpieczne są latem, gdy wielu zmotoryzowanych pojawia się w nowych, nieznanych sobie miejscach, w drodze na wymarzony urlop czy wracając do domu. Z jakimi przejazdami spotykamy się na drogach i jak należy się na nich zachować?

Rodzaje przejazdów

Rozporządzenie ministra transportu z 1996 roku wyróżnia pięć kategorii publicznych przejazdów kolejowo-drogowych:

typu A – przejazd z rogatkami lub bez nich, na którym ruch kierowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników kolejowych,

typu B – przejazd z samoczynną sygnalizacją świetlną lub półrogatkami,

typu C – przejazd z samoczynną sygnalizacją świetlną lub uruchamiany przez pracowników kolei,

typu D – przejazd bez rogatek, półrogatek czy samoczynnej sygnalizacji świetlnej.

Obecnie przejazdy kategorii A stanowią około 20 proc. wszystkich, kategorii B około 10 proc., kategorii C około 12 proc., a kategorii D około 55 proc. Resztę stanowią przejazdy niepubliczne.

Oznakowanie

Przejazdy kolejowo-drogowe typu A i B poprzedzone są znakiem A-9 (przejazd kolejowy z zaporami), czyli żółtym trójkątem z symbolem płotu. Przed przejazdami typu C i D stosuje się znak A-10 (przejazd kolejowy bez zapór), czyli żółty trójkąt z symbolem lokomotywy. Dodatkowo przejazdy typu C i D poprzedza krzyż św. Andrzeja. Jeśli czerwono-białemu znakowi „X” towarzyszy dolna belka w kształcie odwróconego „V”, mamy do czynienia z przejazdem wielotorowym.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

O odległości od przejazdu kolejowo-drogowego informują nas biało-czerwone słupki G-1. Pierwszy z nich ma trzy paski, drugi dwa, a ostatni, znajdujący się najbliżej torów, jeden pasek. Odległość umieszczenia słupków od torowiska zależy od prędkości, z jaką można poruszać się po danej drodze. Jeśli po drodze można jechać z prędkością większą niż 60 km/h, pierwszy słupek znajduje się 150–300 metrów od torów, drugi 100–200 m, a trzeci 50–100 m. Jeśli po drodze można jeździć z prędkością niższą od 60 km/h, będzie to odpowiednio: 50–100 m, 35–75 m oraz 20–35 m.

Jeżeli przed przejazdem umieszczony jest znak „stop”, należy zatrzymać się i ruszyć dopiero wtedy, gdy mamy pewność, że nie zbliża się pociąg.

Błędy kierowców

Wśród najczęstszych wykroczeń popełnianych przez kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych policja wymienia:

naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,

zatrzymanie pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu,

wjeżdżanie na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,

wyprzedzanie pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,

omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przed przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu,

niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych (w tym „stop”, „sygnał czerwony pulsujący”).

Błąd czy brawura na przejeździe kolejowym mogą skończyć się tragicznie. Pamiętajmy o tym, że samochód jadący 100 km/h hamuje na odcinku 40 m. Poruszający się z podobną prędkością pociąg do zatrzymania potrzebuje kilometra.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? Kontrolka akumulatora oznacza wydatki - co się popsuło? Elektroniczne zabezpieczenia to bubel – metody kradzieży samochodów są nowocześniejsze Smoła na karoserii i felgach – jak ją usunąć? Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Tabliczki do znaków drogowych (typ T) z opisem Sygnalizacja świetlna z opisem Znaki uzupełniające (typ F) z opisem Co należy sprawdzić w samochodzie przed wyjazdem? Znaki ostrzegawcze (Typ A) z opisem Znaki nakazu (typ C) z opisem Znaki informacyjne (typ D) z opisem Znaki kierunku i miejscowości (Typ E) z opisem Nie jesteśmy uczeni jazdy po autostradach. Jak robić to bezpiecznie? Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017) Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Znaki zakazu (typ B) z opisem

Popularne w tym tygodniu:

Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Jak oszczędzać paliwo z głową? Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG?