Orlen 74. Rajd Polski 2017: Walka do samego końca - relacja

Wszechogarniająca wilgoć, trudne warunki na trasie i walka o zwycięstwo do samego końca – tak zostanie zapamiętany tegoroczny Rajd Polski. Wszystko to okraszone uszkodzeniami aut, tłumami kibiców i widowiskowymi, wymagającymi dla zawodników i maszyn trasami.

Ten artykuł ma 3 strony:

Orlen 74. Rajd Polski (2017) - wyniki

Już czwartkowe oficjalne otwarcie rajdu zwiastowało dalszy rozwój wypadków. Burza nad Mikołajkami skutecznie pokrzyżowała plany organizatorom i kurtuazyjną ceremonię trzeba było odwołać. Pod znakiem zapytania stało nawet rozegranie Super OS-u na Mikołajki Arena, ale na szczęście pogoda okazała się litościwa i ku uciesze licznie zgromadzonych kibiców próbę udało się wystartować. W tym roku w jeździe równoległej bezkonkurencyjny był Elfyn Evans (Ford Fiesta WRC), który wygrał wszystkie trzy rozgrywane w tym miejscu OS-y.

Drugiego dnia już nikt nie wierzył, że pogoda się poprawi. Padający przez cały dzień deszcz wystawił na ciężką próbę zarówno kibiców jak i uczestników. Woda, w połączeniu z szutrowymi trasami rajdu, utworzyła błotną maź, która była dosłownie wszędzie. Ślisko, ciemno i pracujące na pełnym biegu wycieraczki – trudno w takich warunkach jechać swoje, ale niektórym udawało się to nad wyraz dobrze.

Thierry Neuville wychodzi na prowadzenie

Już na drugim odcinku specjalnym liderem został Belg Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC), ale tuż za jego plecami byli Jari Matti Latvala (Toyota Yaris WRC) i mistrz świata Sébastien Ogier (Ford Fiesta WRC). Taka sytuacja nie trwała długo, bo już na następnym zarówno Fin jak i Francuz byli przed Neuvillem, którego wyprzedził też Tänak. Taka sytuacja utrzymała się przez chwilę, a w górę klasyfikacji piął się tylko widowiskowo pokonujący mazurskie szutry Tänak.

Jari Matti Latvala - w tym miejscu by liderem rajdu

Dopiero na OS5 na drugie miejsce (za Latvalą) wysunął się Neuville, który wygrał tę próbę. Wydawało się, że Belg może kontynuować dobrą passę, ale plany pokrzyżowali mu kibice, których zachowanie doprowadziło do odwołania OS6 (Chmielewo).

Fińska szkoła jazdy rajdowej

Jari Matti Latvala prowadził aż do ósmego odcinka specjalnego, kiedy to prowadzenie przejął Estończyk, ku uciesze licznie zgromadzonych swoich kibiców. Ich radość okupiona hektolitrami wypitych wysokoprocentowych trunków nie trwała jednak długo, bo już na następnym odcinku specjalnym na prowadzeniu zmienił go Neuville. Różnice między czołówką były minimalne, więc o klasyfikacji na koniec dnia decydował odcinek na Mikołajki Arena.

Walka dwóch Citroenów C3 WRC na Super OS Mikołajki Arena

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Prowadzenie ostatecznie utrzymał Neuville. Warto tutaj pochwalić jednak kierowców zespołu M-Sport i Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team, którzy jechali dość spektakularnie i skutecznie zamieszali w wynikach tej krótkiej, ale widowiskowej próby.

Odcinek Pozezdrze — rozdanie kart w stawce

Sobota to skuteczne otwarcie Latvali, który wygrał pierwszą próbę. Karty rozegrały się jednak na długim i licznie obleganym przez kibiców OS12 (Pozezdrze). Mistrz świata Sébastien Ogier rozbił Fiestę WRC i dotarł do mety ze stratą 33,3 sekundy do lidera etapu. Ford miał rozbity przód, ale także uszkodzone tylne koło. Do samego końca nie było wiadomo, czy Francuz odjedzie z mety etapu. Widać było walkę, a momentami nawet wściekłość na siebie i auto. Walka o Forda Fiestę trwała długo, ale ostatecznie, mocno uszkodzonym autem, dotarł na następnym odcinek specjalny. Problemy miał również liderujący Neuville, który zanotował sporą stratę i spadł w klasyfikacji generalnej. W tym momencie na miejscu lidera był Tänak, drugi Neuville, trzeci Latvala. Ta trójka miała już dość sporą przewagę nad pozostałymi.

Sebastien Ogier na tym rajdzie nie miał szczęścia. Równa jazda w końcówce rajdu zapewniła mu trzecie miejsce

Kolejne odcinki to koncertowa jazda zawodników Hyundaia, a Neuville ponownie został liderem po OS14 (z minimalną przewagą 1,3 sekundy nad Estończykiem). Belg stopniowo powiększał przewagę, ale znów okazało się, że po raz drugi przejeżdżany odcinek Pozezdrze (OS16) wywrócił klasyfikację generalną. Neuville potężnie uszkodził lewy tył Hyundaia. Nie tylko karoserię, ale także oponę. Autem z uszkodzonym kołem dojechał do mety na dwunastym miejscu, ze stratą 22,9 sekundy do zwycięzcy etapu. W parku serwisowym widziałem zniszczonego i20 Coupe WRC i rozerwaną oponę. Patrząc po jej stanie to i tak był świetny wynik na tym etapie.

Thierry Neuville na odcinku Pozezdrze - tutaj jeszcze jest liderem, a auto bez uszkodzeń.

Największym pechowcem okazał się jednak Jari Matti Latvala, którego Yaris WRC nie wytrzymał trudów rajdu. Rozsypała się skrzynia biegów i Fin musiał zatrzymać się na trasie etapu. Od tej pory w walce o wygraną liczyli się Tänak i Neuville, choć do końca nie było wiadomo w jakim stanie jest Hyundai i czy będzie nim można nawiązać równorzędną walkę.

Neuville i Tänak walczą o zwycięstwo

Okazało się, że auto jest w zaskakującej formie i do końca dnia trudno było odpowiedzieć na pytanie, który z nich będzie liderem przed ostatnim dniem rywalizacji. Koncertowa jazda Neuvilla pozwoliła zmniejszyć straty. Całkiem udane występy zaliczali także Ogier i kierowcy Citroen C3 WRC, którzy w pojedynczych próbach potrafili być całkiem wysoko (m.in. trzecie miejsce Lefebvre na OS18, czy dwa piąte miejsca Mikkelsena i jego trzecie miejsce na Super OS Mikołajki Arena).

Neuville ponownie prowadził od OS17, ale różnica była tak niewielka, że nawet krótki odcinek rozgrywany równolegle mógł namieszać w prowadzeniu. Silnymi nerwami wykazał się jednak Neuville, który utrzymał prowadzenie przed niedzielnymi odcinkami specjalnymi.

Neuville na Super OS Mikołajki Arena i rozbity Hyundai i20 Coupe WRC

Niedziela zwiastowała emocje związane z walką o zwycięstwo. Do rywalizacji wrócił też Latvala, który chciał powalczyć o punkty na dodatkowo punktowanym odcinku Power Stage. Na emocje długo nie czekaliśmy, bo już na pierwszym odcinku Tänak był szybszy od Neuvilla o blisko 5 sekund i wyszedł na minimalne prowadzenie. Jechał bardzo ryzykownie, walcząc o wszystko. W tym momencie zastanawialiśmy się, czy zdoła utrzymać się w drodze przy tak szaleńczej jeździe.

Estoński dramat

Te obawy okazały się prorocze, bo na OS21 Estończyk wypadł z trasy potężnie rozbijając przód Fiesty WRC. Jak przewrotnie napisał jeden z dziennikarzy – „Maska Fiesty Tänaka przypominała pół maski Fiesty Tänaka”. Było w tym sporo racji. Neuville nie dał się podpuścić i jechał swoim, bardzo szybkim tempem. Szybki znów okazał się Yaris Latvali, dobre wyniki notowali także Paddon w Hyundaiu i20 Coupe WRC i trzeci na tym etapie Lefebvre w Citroenie C3 WRC.

Latvala na Power Stage - pewnie jedzie po jedyne punkty w  tym rajdzie

Kończący rajd OS23 to walka o dodatkowe punkty w klasyfikacji generalnej. Najbardziej ze wszystkich chcieli je zdobyć Latvala i Ogier. Ostatecznie wygrał Fin, drugi był Francuz, a punkowane podium uzupełnił Andreas Mikkelsen. Tuż za nim dojechał jego kolega z teamu Lefebvre (obaj w Citroenie C3 WRC).

Neuville!

Rajd wygrał w pełni zasłużenie Neuville, który najlepiej poradził sobie z przeszkodami i świetnie jechał nawet uszkodzonym samochodem. Potrafił utrzymać do końca nerwy na wodzy. Dobry występ zanotował zespół Hyundaia, bo Paddon był drugi, a Dani Sordo czwarty. Na podium rajdu dość niespodziewanie wszedł Sébastien Ogier, który nie wygrał żadnej próby, ale trzecie miejsce pozwoliło utrzymać mu prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Na kolejnych miejscach Stéphane Lefebvre (Citroen C3 WRC), Teemu Suninen (Fiesta WRC) i Mads Østberg (Fiesta WRC).

Paddon na ostatnim odcinku specjalnym

Wyniki Rajdu Polski (2017)

Poz. Załoga Samochód Czas
1. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC 2h40m46,1s
2. Hayden Paddon / Seb Marshall Hyundai i20 Coupe WRC +1m23,9s
3. Sebastien Ogier / Julien Ingrassia Ford Fiesta WRC +2m20,8s
4.  Dani Sordo / Marc Marti Hyundai i20 Coupe WRC +2m47,4s
5. Stephane Lefebvre / Gabin Moreau Citroen C3 WRC +3m11,8s
6. Teemu Suninen / Mikko Markkula Ford Fiesta WRC +3m16,8s
7. Mads Ostberg / Ola Floene Ford Fiesta WRC +3m39,6s
8.  Elfyn Evans / Daniel Barritt Ford Fiesta WRC  +4m39,1s
9. Andreas Mikkelsen / Anders Jaeger Citroen C3 WRC +4m43,5s
10. Juho Hänninen / Kaj Lindström Toyota Yaris WRC +4m53,7s

 

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Relacje:

Hyundaiem przez Antarktydę: jak wnuk Shackletona przeszedł do historii Audi Q5 po Szwajcarii: w górach Audi Q5 po Szwajcarii: Jezioro Bodeńskie i czekolada Po powrocie z 24 h Le Mans 2017 - 9 powodów, dla których musisz pojechać za rok 24 h Le Mans 2017 - kto jest kim i z kim walczy oraz co robimy na miejscu Cztery rzeczy, które wiemy po premierze Hyundaia Kony w Seulu Z Mikko Hirvonenem w cztery oczy o rajdach, Mini i… amerykańskich klasykach Samochód w kadrze Statek kosmiczny na drogę Concorso D'Eleganza Villa D'Este 2017 - galeria zdjęć Trzeba mieć fantazję i pieniądze, synku! Mercedes Klasy G w czterech odsłonach: Rolls-Royce wśród terenówek Auto Nostalgia i Warsaw Old Timer Show - czy jest miejsce dla dwóch takich imprez? Hot Shots - czyli podsumowanie wyprawy przez Namibię Fiat 126-P LPT, czyli polski prototyp amfibii Kia Lotos Race Oschersleben (2017) - jak wygląda rozsądne cenowo ściganie? Samochodem przez pustynię Namib - przygotowania, część 2 Powrót królowej - co wiemy o poliftingowej Klasie S przed jej premierą w Szanghaju Samochodem przez pustynię Namib - przygotowania Nie sprzedajemy samochodów. Sprzedajemy marzenia! "I cóż, że ze Szwecji?" - spojrzenie na nowe Volvo XC60 w wigilię jego polskiej premiery W podróżowaniu najważniejsza jest radość - sylwetka podróżnika, Adama Maciejewskiego Białe Piekło w fińskim Ivalo: wielka moc, kolce i lód Wsiądź za kierownice modeli Škody pokazywanych w Genewie – wirtualny spacer

Popularne w tym tygodniu:

T-Roc – pogromca miejskich bulwarów Dla amatorów szybkiej i terenowej jazdy. Dwie nowe, specjalne wersje Škody Kodiaq Miejski crossover i 310-konny hot-hatch. Ważne nowości od Seata W podróży z Peugeot 308 - odcinek pierwszy: przegląd Co tak naprawdę pokazała Honda we Frankfurcie? Odczytujemy plany producenta Frey's Mazda Classic Car Muzeum - podróż w czasie z największym na świecie kolekcjonerem aut japońskiej marki Nowości VW na targach we Frankfurcie O odwadze do bycia innym. Historia John Cooper Works Christian Strube opowiada o planach marki Škoda do roku 2025 Jak jeździ Fabia R5? Wywiad z Pontusem Tidemandem Na żywo - nowości Škody na IAA Frankfurt 2017 Spacer po stoiku Škody na IAA Frankfurt 2017 - galeria zdjęć