Smoła na karoserii i felgach – jak ją usunąć?

Latem drogowcy bardzo często remontują nawierzchnie, zwłaszcza po okresie zimowym prowadzone są poważniejsze prace. Mamy wówczas do czynienia z wszechobecną smołą, która chętnie przyczepia się do felg i karoserii. Jak ją usunąć nie wyrządzając sobie żadnej szkody?

fot. Darek Delmanowicz / PAP

Lepiej zapobiegać niż usuwać

Najlepiej w ogóle nie mieć ze smołą do czynienia, choć ta substancja nie jest aż tak groźna dla lakieru jak się wydaje. Najlepszą metodą zapobiegania jest wybieranie dróg, na których asfalt jest już twardy i nie był niedawno remontowany. Nie zawsze jest to możliwe, więc poruszając się po takiej nawierzchni stosujcie się do ograniczeń prędkości. Czasami wręcz absurdalnych – np. 40 km/h – choć wbrew pozorom, przyczepność na miękkiej szosie może być bardzo słaba.

Zachowanie umiaru pozwoli wam przede wszystkim uniknąć całej masy smolistych plam, tak na nadwoziu jak i felgach. Najczęściej smoła osadza się w okolicy kół oraz na masce i przednim zderzaku, co świadczy o bezpośrednim związku jej ilości z prędkością jazdy.

Im wcześniej tym lepiej

Plamy ze smoły najlepiej usuwać stosunkowo często, zanim nagromadzi się tego bardzo dużo. Świeża smoła lekko schodzi z nadwozia, ale nawet utwardzona nie jest dużym problemem, więc nie trzeba robić tego codziennie. Warto mieć w bagażniku butelkę ze środkiem chemicznym do tego przeznaczonym oraz miękką szmatkę do osuszania. Pamiętajcie, by po użyciu preparatu odczekać 1–3 minut aż smoła po prostu się rozpuści. Czasami jednak wystarczy sama szmatka nawilżona wodą, choć łatwiej jest wozić preparat.

Usuwanie utwardzonej smoły

Jeżeli smoła jest na lakierze czy felgach dłuższy czas, staje się bardzo twarda i nieco trudniej ją usunąć. Tu również z pomocą przychodzą chemiczne preparaty. Trzeba te plamy solidnie spryskać i odczekać nieco dłużej, nawet do 5 minut. Do momentu, aż gołym okiem będzie widać, że smoła się rozpuszcza i płynie po nadwoziu. Wówczas warto najpierw zmyć rozpuszczoną smołę wodą, a następnie osuszyć powierzchnię szmatką. Jeżeli nie uda się za pierwszym razem, należy powtarzać czynność do skutku.

Są także domowe sposoby, na przykład użycie nafty do lamp. Tyle tylko, że nie jest to ani dużo tańsze ani też wygodnie. Naftę trzeba nanieść na powierzchnię szmatką lub pędzelkiem, raczej nie zalecamy wożenia jej w bagażniku, ponieważ jest to substancja łatwopalna, a też trudniej ją kupić. Osobiście nie stosowałbym tej substancji z obawy o uszkodzenie lakieru.

Jeżeli pojedyncze plamy nie zostaną usunięte, można użyć czegoś z miękkiego plastiku, na przykład skrobaczki do szyb i delikatnie próbować zerwać kawałki smoły. Gdy będziecie robić to ostrożnie, nie ma szans na uszkodzenie lakieru. Jeżeli macie wystarczająco mocne paznokcie, to też jest to dobre, wręcz podręczne narzędzie, tyle tylko, że potem smołę trzeba będzie usuwać z własnych rąk.

Glinka jest dobra, ale nie tyle do usuwania samej smoły, co plam po już usuniętej. Czasami gromadzi się ona na przykład w mało widocznych rysach czy odpryskach – wtedy glinka jest niezastąpiona. Polecamy ją jednak głównie do smoły zalegającej na nadwoziu bardzo długi czas. Jest to doskonałe narzędzie do usuwania czegoś, co naprawdę trudno usunąć, a smoła zazwyczaj nie jest aż takim problemem.

Co z felgami?

Jeżeli chodzi o usuwanie smoły z felg aluminiowych, to polecamy tę samą metodę co do lakieru karoserii, choć tu może być to trudniejsze. Jeżeli nie pomoże chemia i szmatka, użyjcie glinki. Ja osobiście dopiero po zastosowaniu pasty lekkościernej usunąłem plamy po smole. Nie radzimy pryskać preparatami na tarcze hamulcowe, które mogą przez to korodować.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję

Samochody są coraz częściej wyposażane w obręcze kół ze stopów lekkich, nierzadko o dużej średnicy. Mają wzory, które doskonale eksponują to, co…

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Tabliczki do znaków drogowych (typ T) z opisem Sygnalizacja świetlna z opisem Znaki uzupełniające (typ F) z opisem Co należy sprawdzić w samochodzie przed wyjazdem? Znaki ostrzegawcze (Typ A) z opisem Znaki nakazu (typ C) z opisem Znaki informacyjne (typ D) z opisem Znaki kierunku i miejscowości (Typ E) z opisem Nie jesteśmy uczeni jazdy po autostradach. Jak robić to bezpiecznie? Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017) Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Znaki zakazu (typ B) z opisem Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki

Popularne w tym tygodniu:

Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Jak oszczędzać paliwo z głową? Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG?