Dlaczego należy zredukować bieg przed przyspieszeniem

Czy to z lenistwa, czy z powodu niewłaściwych przyzwyczajeń nawet doświadczeni kierowcy często popełniają podstawowe błędy. Jednym z nich jest Próba przyspieszenie i wciskanie gazu do podłogi bez redukcji biegu. Nie tylko jest to nieefektywne, ale też szkodliwe dla silnika.

Shutterstock/Piotr Rymarczyk

Już podczas kursu na prawo jazdy kierowcy są uczeni, że przed wyprzedzaniem należy zredukować bieg. Jest to tłumaczone przede wszystkim kwestiami bezpieczeństwa. Niższy bieg to wyższe obroty silnika, a co za tym idzie większa moc i moment obrotowy. To natomiast przekłada się na lepsze przyspieszenie i szybsze wykonanie manewru. Jednak w momencie, gdy jest dobra widoczność i nic nie jedzie z naprzeciwka nie brakuje kierowców, którzy z lenistwa lub mylnego przekonania, że tak jest lepiej, wciskają pedał gazu do podłogi bez zmiany biegu.

Pierwszą kwestią techniczną jest to, że na niskich obrotach silnik jest dużo mniej wydajny. Oznacza to, przyspieszanie nie tylko zajmie więcej czasu, ale też będą większe straty energii, czyli powstanie więcej ciepła. To przekłada się na nagrzewanie całego silnika, ale też, co gorsze, wnętrza cylindrów. To natomiast powoduje problem z czasem zapłonu i nierównym spalaniem mieszanki, które powodują szybsze zużycie się silnika m.in. przez nieodpowiednie rozłożenie ciśnienia na tłok, który może w tej sytuacji mocniej naciskać na wnętrze cylindra.

Te problemy występują praktycznie w każdym rodzaju silnika, natomiast mocne wciskanie gazu przy wysokim biegu jest jeszcze gorsze w przypadku turbodoładowanych jednostek, które w ostatnim czasie dominują u większości producentów. W ich przypadku takie zachowanie zwiększa ryzyko wystąpienia przedwczesnego zapalenia się mieszanki w cylindrze. To w efekcie może spowodować duże zniszczenia w silniku – uszkodzić świece, a nawet doprowadzić do pękania tłoków.

Zjawisko to zostało przebadane przez dwie japońskie firmy – Toyotę i Denso. Stwierdzono, że w komorze spalania zbierają się palne drobinki tworzone z oleju i paliwa, które nie spalają się całkowicie i nie zostają usunięte ze spalinami, tylko się żarzą, a przy kolejnym sprężaniu zapalają mieszankę jeszcze przed zadziałaniem świecy. Jaki to ma związek z przyspieszaniem? Badanie pokazało, że im wyższa prędkość obrotowa silnika, tym mniejsza szansa na przedwczesny zapłon.

Jak widać, powodów, aby nie wciskać gazu do podłogi na wysokim biegu, jest kilka – od kwestii bezpieczeństwa, po szybsze zużywanie się silnika. Dlatego warto pamiętać lekcje z kursu na prawo jazdy i zredukować bieg przed wyprzedzaniem.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Tabliczki do znaków drogowych (typ T) z opisem Sygnalizacja świetlna z opisem Znaki uzupełniające (typ F) z opisem Co należy sprawdzić w samochodzie przed wyjazdem? Znaki ostrzegawcze (Typ A) z opisem Znaki nakazu (typ C) z opisem Znaki informacyjne (typ D) z opisem Znaki kierunku i miejscowości (Typ E) z opisem Nie jesteśmy uczeni jazdy po autostradach. Jak robić to bezpiecznie? Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017) Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Znaki zakazu (typ B) z opisem Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać

Popularne w tym tygodniu:

Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Jak oszczędzać paliwo z głową? Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG?