25 lat temu mieliśmy materiał na przebój. To niewykorzystana szansa polskiego przemysłu

Ćwierć wieku temu, kiedy Fiat Auto Poland władał już wcześniejszą Fabryką Samochodów Małolitrażowych, opracowano trójkołowy motocykl Bosmal. Został on zbudowany na bazie Fiata 126p, a prototyp pojawił się w 1993 roku. Ta dość tania i ciekawa konstrukcja mogła stać się polskim hitem eksportowym.

Fot. Bosmal

O szansach polskiego przemysłu motoryzacyjnego na podbicie świata motoryzacji słyszymy bardzo często, jednak w większości wspomnienia o konstrukcjach rodzimych inżynierów są o wiele lepsze, niż były te maszyny w rzeczywistości.

25 lat temu w polskich zakładach powstała tzw. trajka, czyli trzykołowy pojazd (jedno koło z przodu i dwa z tyłu) będący połączeniem motocykla i samochodu. Trajka Bosmal została zbudowana na bazie Fiata 126p. Pojazd zabierał na pokład maksymalnie troje pasażerów, a jego masa własna to 390 kg.

Za napęd odpowiadał maluchowski silnik o pojemności 650 ccm i mocy 24 km. Oczywiście jednostka była chłodzona powietrzem. Prędkość maksymalna to 90 km/h, a według danych producenta jadąc do 70 km/h trajka zużywała niecałe 5 litrów benzyny na 100 km.

Zawieszenie tylne pochodziło z malucha, a koło przednie zostało zamontowane na teleskopowym motocyklowym widelcu. Hamulce podzielono tak, że klamka na kierownicy działała na tarczę zamontowaną na przednim kole, a z tyłu były bębny połączone z pedałem nożnym.

Prototyp pokazany w 1993 roku ujawnił wady takiego pojazdu. W czasie jazdy doświadczono, że pojazd ma wiele wad motocykla i samochodu, co utrudnia jazdę. Fakt, że podwozie zaprojektowano tak, że robiło trzy ślady sprawiał, że trajka była wrażliwa na koleiny, a przednie koło wpadało w nierówności w środkowej części pasa ruchu. Kierowanie takim pojazdem wymagało przyzwyczajenia, ale w czasie małych prędkości był on bardzo stabilny.

Projekt upadł, ponieważ nie było pieniędzy na jego rozwijanie. Dziś producenci motocykli fabrycznych i customowych ciągle realizują zamówienia na różne trajki, ponieważ klienci chcący się wyróżniać marzą o dużych sprzętach dających namiastkę jazdy motocyklem. Dodatkowo starsi motocykliści cenią stabilność takich pojazdów.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Nie wiemy, czy do tej pory zachowały się jakieś prototypy polskich trajek, a jeśli ktoś posiada informacje na ten temat, to zachęcamy do podzielenia się nimi w komentarzach.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Motocykle:

Polacy pojechali na Kubę ratować zabytkowego Junaka. Przy okazji odbyli podróż życia Skórzana maska dla motocyklisty Sunday Academy Dwa specjalne motocykle BMW na cześć silnika [galeria zdjęć] Honda wyprodukowała 300 milionów motocykli MV Agusty będą sprzedawane w salonach Mercedes-AMG (Lekko) nietrafiona kampania Orlenu Do widzenia Autokult.pl! Tak wygląda nowa Yamaha XJR1300 Yamaha MT-07 Moto Cage z polskim akcentem Gorąca nowość: 300-konne Kawasaki Ninja H2 Shoei NXR - test kasku motocyklowego Honda po zwycięstwo w Dakarze Szkic nowego BMW S1000RR Motocykle na drogach płatnych za darmo? Elektryczne supermoto od KTM wkrótce 19-latek z Poznania zaprojektował inteligentne lusterka motocyklowe Tak może wyglądać turbodoładowane Kawasaki Ninja H2? Nowy VFR800X Crossrunner 2015 Polska marka Sokół reaktywowana Drogowy ABS od BMW dla sportowych motocykli Tajemnicza nowość: Kawasaki Ninja H2 Honda CBF125 2014 - test motocykla Co szykuje Harley na 2015 rok? Jak czytać oznaczenia na oponach motocyklowych?