Micra kreuje: jak powabne krągłości i wyraziste linie nadwozia zainspirowały słowackiego projektanta do stworzenia okularów przeciwsłonecznych

Przebojowy, wyrazisty i przyprawiony odrobiną humoru styl nowego Nissana Micry został w błyskotliwy sposób zinterpretowany przez działającego w Szwajcarii designera słowackiego pochodzenia, Tomasa Krala.

Jego przykuwające uwagę okulary przeciwsłoneczne "Feat" to kolejny dowód na to, jak projekt nowej generacji miejskiego bestsellera Nissana inspiruje kreatywnych twórców z naszej części Europy do tworzenia pięknych, wyróżniających się przedmiotów. Po lampie Pendant węgierskiego duetu Position Collective, kolekcji ubrań polskiego projektanta Przemka Gibaszewskiego i szezlongu zaprojektowanego przez wykształconego także w Krakowie Martina Žampacha, Micra do grona swoich naśladowców może zaliczyć teraz także okulary przeciwsłoneczne autorstwa Tomasa Krala.

Pochodzący ze Słowacji 38-letni designer Kral jest obecnie jednym z najbardziej uznanych twórców wzornictwa przemysłowego w Szwajcarii. Mieszka w Lozannie, gdzie ukończył prestiżową uczelnię Ecal, na której teraz wykłada, równocześnie prowadząc pracownię sygnowaną własnym nazwiskiem. To właśnie twórcy tacy jak Kral pozwalają nam wierzyć, że designerzy to tacy artyści naszych czasów: w swojej karierze Słowak wystawiał już prace w najbardziej prestiżowych galeriach Londynu, Paryża czy Berlina, a z jego usług korzystali klienci między innymi z Hiszpanii, Singapuru, Włoch czy Turcji. Pracując głównie ze szkłem, korkiem i ceramiką lubi tworzyć nowoczesne przedmioty dnia codziennego, które wprowadzają weń trochę poetyki i dobrego samopoczucia.

W swojej pracy nadal poszukuje on nowych wyzwań i inspiracji. "Widząc nową Micrę natychmiast postanowiłem, że stworzę bardzo funkcjonalny i użyteczny przedmiot" – opowiada. "Taki, z którego można będzie korzystać zwłaszcza w samej Micrze, ale zachowa swoją przydatność także poza nią. Chciałem zaprojektować dodatek, który poprzez swój kształt i kolor będzie przypominał o miejskim Nissanie nawet wtedy, gdy użytkownik nie siedzi za jego kierownicą. Przedmiot ten miał być atrybutem świeżego i subtelnego stylu właściciela nowej Micry, stanowiąc element bezprecedensowej, rozpoznawalnej mody. Naturalnie pomyślałem więc o okularach przeciwsłonecznych."

Pomysł świetny, ale zadanie trudne: do tej pory ten uznany projektant nie miał do czynienia z tworzeniem okularów. Wyzwanie to było dla niego bezprecedensowym zresztą nie tylko z tego powodu. "Okulary to przedmiot, którego nigdy wcześniej nie projektowałem," wyznaje Kral, kontynuując: "a który musi być wizualnie wyrazisty. Jednocześnie bardzo ważne są także aspekty techniczne i ergonomiczne, bo okulary przeciwsłoneczne muszą być przecież wygodne w noszeniu. To trochę tak jak z kabiną samochodu. Wszystko powinno być na swoim miejscu, w zasięgu ręki i zapewniać komfort."

W pewnym sensie design to w końcu zawsze ta sama filozofia, nieważne czy dotyczy samochodu, czy okularów przeciwsłonecznych. Dlatego jako designer o tak wielkiej klasie, Kral potrafi docenić styl nowej Micry: "Bardzo podoba mi się to, jak stylistyka nowego Nissana ewoluowała od poprzedniej generacji. Micra jest bardzo dynamicznym, sportowym i eleganckim samochodem. Szczegół, który podoba mi się najbardziej, to długa, dynamiczna linia biegnąca przez całe nadwozie, od przodu aż do bagażnika. W inteligentny i subtelny sposób wpisane zostały w nią klamki przednich drzwi. Znajduje ona swoje odzwierciedlenie w energicznie nakreślonej linii zewnętrznej strony moich okularów."

Ten detal jest jednym z wielu z polotem wpasowanych cytatów z projektu Nissana w okulary Krala. Choć założenia okularów dawały mu praktycznie nieograniczoną swobodę w zakresie kreatywności, tworzenie przedmiotu inspirowanego innym, już istniejącym przykładem wzornictwa przemysłowego było dla niego czymś zupełnie nowym – przygodą, którą wspomina z wielką satysfakcją: "Narysowałem okulary przeciwsłoneczne, w których okrągły kształt szkieł nawiązuje — z zachowaniem pewnej klasy i elegancji — do uniwersalnej koncepcji samochodu i sportowej jazdy. Wyobraziłem sobie okulary, które moim zdaniem z powodzeniem pasowałby zarówno kobiecie, jak i mężczyźnie. Konkretny kolor to kwestia indywidualnego wyboru użytkownika, ale cała paleta jest inspirowana dostępnymi kolorami nadwozia nowej Micry. Są w niej zarówno odważniejsze i jaskrawsze kolory, jak i bardziej neutralne i eleganckie."

Projektant opowiada, w jaki sposób jego praca odnosi się bezpośrednio do wysokiej jakości projektu Micry: "Okulary są inspirowane okrągłymi i kolistymi kształtami dominującymi we wnętrzu nowego Nissana. Klapki nawiewów, kierownica, przyciski, kontury każdego funkcjonalnego elementu w kabinie, a zwłaszcza dwa okrągłe zegary deski rozdzielczej połączone jedną linią były głównym źródłem mojej inspiracji przy projektowaniu okularów Feat. Z kolei po wewnętrznej stronie okularów odnajdujemy więcej zaokrąglonych kształtów i krawędzi o bardziej komfortowym dla użytkownika układzie. Podobnie jest we wnętrzu Micry, w którym komfort i dopracowana ergonomia zwiększają przyjemność z jazdy.

Projektant zwraca przy tym uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię: "To nie są okulary przeznaczone wyłącznie do samochodu. Przeciwnie, posiadacz nowej Micry może je założyć o każdej porze dnia — w czasie spaceru po mieście, odpoczywając na przydomowym tarasie, na wycieczce w górach albo na plaży. To element codzienności, który jednak składa się na wyjątkowy styl właściciela Micry." Czyżby Kral odnalazł sposób, jak cieszyć się stylem swojego samochodu także wtedy, gdy się nim nie jedzie? Mody nikt nie potrafi przewidzieć, ale my widzimy potencjał na bestseller godny rynkowego hitu — Micry!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Jaguar XE SV Project 8 (2017) - zapowiedź Autobahn Stormer Ciekawostka z ogłoszenia – mały sedan z wielkim silnikiem Volkswagen Golf GTI First Decade – ponad 400-konna hybryda na Worthersee Micra kreuje: niesamowite szezlong i lampa projektu czeskiego artysty, inspirowane sylwetką kompaktowego Nissana UE chce nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych Tak umiera legenda. Zaczęła się rozbiórka toru FSO na Żeraniu Floty odwracają się od diesli? Niezupełnie, ale jest trend BMW M2 z sercem M4, które okazało się zbyt mocne Dodge Challenger - ależ to brzmi! Porsche wyprodukowało milion egzemplarzy modelu 911 Tydzień w motorsporcie #23 Koniec ze skórami w Bentleyu? Firma stawia na produkty dla wegan Renault Captur po face liftingu - co się zmieniło? Zobacz jak Rosjanie zmodyfikowali Mercedesa GLE Coupé Czy polska policja może używać kolczatki? Nowe BMW Serii 8 zostanie pokazane na konkursie elegancji Micra kreuje: Przemek Gibaszewski zaprojektował kolekcję ubrań inspirowanych nowym modelem Nissana Japoński hatchback o mocy 1000 KM zdominował zawody driftingowe Wideorejestrator Navitel: to urządzenie przyda się w każdym samochodzie Legenda powraca - Hummer H1 znów będzie w sprzedaży Masz te kultowe maszyny Nissana? Nie będziesz się martwił o części Volkswagen nie wprowadzi do produkcji 10-biegowego DSG Piękny Talbot-Lago zostanie sprzedany na aukcji

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Porsche 911 GT2 RS zaprezentowane na E3 wraz z grą Forza Motorsport 7 Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Nowy Mercedes Klasy A: wszystko co wiemy o nowej generacji Jakie wnętrza lubią Polacy?