20 lat prekursora hybryd

Producenci samochodów zdają sobie sprawę z tego, że czas klasycznych samochodów spalinowych jest już policzony. Wśród specjalistów nie ma jednogłośnej opinii na temat tego, co ostatecznie je zastąpi, ale w nieodległej perspektywie będzie to prawdopodobnie hybryda. Prekursorem tego rozwiązania jest Toyota, która swój model o takim napędzie zaprezentowała 20 lat temu.

mat. pras.

Ten artykuł ma 4 strony:

XW10, czyli pierwszy

Kiedy w 1995 roku podczas tokijskiego salonu samochodowego gwiazdą stoiska Toyoty był koncepcyjny samochód napędzany motorem spalinowym i silnikiem elektrycznym. Debiutujący samochód potraktowano raczej jako ciekawostkę, manifestację możliwości inżynierów. Szybko jednak okazało się, że za tym pomysłem stoi przemyślana strategia. 10 grudnia 1997 roku do sprzedaży trafiła Toyota Prius - pierwszy na świecie samochód osobowy z hybrydową jednostką napędową, wykorzystującą silnik benzynowy.

Auto stworzono, opierając się na amerykańskiej wersji modelu Yaris, a podczas projektowania nadwozia pierwszorzędne znaczenie miała kwestia jak najniższego oporu powietrza. Ostatecznie współczynnik Cx wyniósł 0,29, co nawet dziś jest bardzo dobrym wynikiem.

Toyota Prius I gen.

Japończycy od razu zdecydowali się na spalinowy silnik pracujący w cyklu Atkinsona. Jednostki tego typu mają gorsze osiągi niż silniki pracujące w trybie Ottona, ale za to w praktyce okazują się bardziej trwałe. Na układ hybrydowy pierwszego Priusa składał się benzynowy motor o pojemności 1,5 l i mocy 58 KM oraz silnik elektryczny o mocy 40 KM. Wyzwaniem dla inżynierów było takie zaprojektowanie zespołu napędowego, by zmieścił się on pod maską samochodu, który nie grzeszył przecież nadmiernymi rozmiarami. Niklowo-wodorkowy akumulator umiejscowiono za tylnymi siedzeniami.

Samochód sprzedawany był tylko w Japonii, ale wiadomo, że w ramach indywidualnego importu model ten pojawił się w Australii czy Nowej Zelandii. W 2000 roku Prius doczekał się modernizacji. Nowe auto oficjalnie miało wejść na zagraniczne rynki, toteż należało je dostosować do wymagań potencjalnych odbiorców. W tym przypadku Amerykanów. By sprostać ich potrzebom, samochód trzeba było zmodyfikować.

Moc silnika spalinowego zwiększono do 72 KM, a elektrycznego do 44 KM. Zgodnie z przyzwyczajeniami zmotoryzowanych z USA samochód został standardowo wyposażony w klimatyzację. Władze USA uznały Priusa za model o ultraniskiej emisji, dzięki czemu jego właściciele rocznie mogli zaoszczędzić 2 tys. dolarów na podatkach.

Produkcja Priusa pierwszej generacji zakończyła się w 2003 roku. Koszty opracowania tego modelu były tak duże, że Toyota ponosiła stratę na każdym sprzedanym modelu.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

Człowiek, który pokonał Ferrari – historia marki Stanguellini Krótka historia najsłynniejszego czołgu Porsche - VK 45.01 Tiger (P) S-21 i inne polskie silniki Tatra, czyli czechosłowacka fantazja i luksus Fiat 126p - dawniej marzenie, dziś model kultowy Sukces w trzech aktach: opowieść o tym jak Octavia stała się najpopularniejszym modelem w 122-letniej historii Škody BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Toyota przypomina o swoim prawdziwym rajdowym debiucie Krótka historia turbodoładowania Mercedes 500 E / E 500 [1990-1995] - Porsche było przed AMG Historia rozwoju mocy w motorsporcie Historia turbodoładowania w motorsporcie Jak ewoluowała flota Škody przez ostatnich 13 lat wspierania Tour de France Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - podstawowa linia modelowa [część 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Station Wagon [część 3] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 18] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Prado [część 2] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 17] Starcie tytanów w dziwnym sezonie 2006 - Sébastien Loeb kontra Marcus Grönholm - historia motorsportu Marka Škoda wczoraj, dziś i jutro Lunar Roving Vehicle - historia pojazdu księżycowego