Japoński hatchback o mocy 1000 KM zdominował zawody driftingowe

Japoński hatchback o mocy 1000 KM zdominował zawody driftingowe

Japoński hatchback o mocy 1000 KM zdominował zawody driftingowe
Źródło zdjęć: © Fot. Toyota
Jakub Tujaka
11.05.2017 12:35, aktualizacja: 01.10.2022 20:09

Toyota Auris z norweskim kierowcą zadziwili fanów driftingu. W drugiej rundzie najbardziej prestiżowej serii Formula Drift team jeżdżący Aurisem wysunął się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej mistrzostw.

Ale to nie wynik na zawodach za oceanem robi na nas wrażenie. Sam pomysł na przebudowanie Toyoty Auris na samochód do driftowania jest niezwykły. Ten hatchack w Polsce jest reklamowany jako oszczędne auto z możliwością wyposażenia go w technologię hybrydową, a w USA eksperci stwierdzili, że dobrym sposobem aby trafić do świadomości klientów jest wystawienie Aurisa do walki z tylnonapędowymi potworami.

Obraz
© Fot. Toyota

Toyota Fredrica Aasbo różni się od seryjnego auta nie tylko tym, że Auris w USA jest znany jako Corolla iM. Ten konkretny pojazd został zmodyfikowany pod kątem driftingu w warsztacie zespołu Papadakis Racing. Fachowcy najbardziej utytułowanego zespołu w historii Formula Drift zamienili oryginalny silnik Aurisa napędzający przednie koła na turbodoładowany motor 2,7 l dostarczający niemal 1000 koni mechanicznych, którego moc przenosi na tylną oś 4-stopniowa manualna skrzynia biegów.

Czy ten samochód ma szansę trafić do Polski? Nie ma na to zbyt wielkiej szansy, jednak w Polsce drifting również zyskuje sporą popularność. Być może niebawem rodzimi przedstawiciele producentów samochodów nabiorą odwagi przy planowaniu kampanii reklamowych popularnych modeli.

Obraz
© Fot. Toyota

Przepisy Formula Drift są na tyle elastyczne, że mogą w serii startować samochody z niemal każdą kombinacją silnika i podwozia – jedynym twardym warunkiem jest napęd na tylne koła. Jednak fakt, że nowy silnik do prototypowego Aurisa pochodzi od Toyoty (bazą dla niego jest silnik dostępny w amerykańskiej odmianie RAV4), sprawia, że zespół Fredrica Aasbo może konkurować także w klasyfikacji producentów.

Kim jest Fredric Aasbo?

Fredric Aasbo jest mistrzem świata Formula Drift z 2015 roku. W ubiegłym roku zajął w klasyfikacji generalnej drugie miejsce. 32-letni kierowca w ciągu ostatniej dekady ponad 100 razy stał na podium w różnych zawodach na 3 kontynentach. W sezonie 2017 Formula Drift wystartuje we wszystkich zawodach. Aasbo pobił też rekord największej liczby zwycięstw w jednym sezonie. Ma swój charakterystyczny styl i jest bardzo lubiany przez fanów. Przez trzy lata z rzędu został okrzyknięty Ulubieńcem Fanów Roku (Fan Favorite of the Year) w latach 2012–2014.

Norweg z pochodzenia, w 2007 i 2008 roku wygrał Nordic Drifting Championship. Na amerykańskiej scenie driftingowej zadebiutował w 2008 roku, a już w 2010 roku zdobył tytuł Formula Drift Rookie of the Year.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/6]

Co to jest Formula Drift?

Formula Drift to najważniejsze profesjonalne mistrzostwa driftingu w Ameryce Północnej. Obecna, 14. edycja składa się z 8 rund – 7 rozgrywanych jest w USA, zaś 1 w Kanadzie. W najwyższej klasie Pro startuje 32 zespołów. Jedna runda składa się z oficjalnych treningów i kwalifikacji pierwszego dnia oraz treningów i głównych zawodów drugiego dnia. Każdy kierowca ma dwie szanse zakwalifikowania się do udziału w przejazdach parami w eliminacjach Top 32. Najlepsi kierowcy przechodzą do eliminacji Top16, czyli głównych rozgrywek weekendu. Każdy duet pokonuje trasę dwa razy – raz jeden samochód jedzie jako pierwszy, raz drugi. Auto na drugiej pozycji ma za zadanie trzymać się jak najbliżej auta prowadzącego, powtarzając jego prędkość, kąty wychylenia i linię przejazdu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)