AdBlue: mocznik do diesla

Ekologia wymusza na producentach samochodów stosowanie coraz nowszych rozwiązań. Jednym z tych, które dopiero konstytuują się w świadomości zwykłych kierowców, jest czynnik AdBlue stosowany w niektórych samochodach z silnikiem Diesla. Co o nim trzeba wiedzieć? Przede wszystkim to, że bez niego auto nie zapali. Ale to dopiero początek.

Wlew AdBlue

Wlew AdBlue (WP.PL)

Ten artykuł ma 2 strony:

Niebieska codzienność

Najbardziej rygorystyczną obecnie normą emisji spalin jest Euro 6. Jej spełnienie nie jest łatwe dla wielu samochodów z silnikiem Diesla. Choć w porównaniu z Euro 5 dopuszczalna wartość emisji CO pozostała bez zmian, to wyraźnemu obniżeniu uległ współczynnik emisji NOx, czyli tlenków azotu, które odpowiedzialne są za powstawanie chorób nowotworowych, a także redukują zdolność krwi do przenoszenia tlenu. Samochody spełniające normę Euro 5 podczas kilometra jazdy mogły emitować 0,18 g NOx. W normie Euro 6 współczynnik ten wynosi już tylko 0,08 g/km. Jednym ze sposobów zmniejszenia emisji tlenków azotu jest stosowanie czynnika AdBlue. W których samochodach trzeba go dolewać?

Takie pytanie postawiliśmy przedstawicielom najważniejszych marek. Poniżej publikujemy zestawienie danych, jakie uzyskaliśmy.

Fiat Crysler Automotive – koncern stosuje tę technologię o następujących modelach:
— Jeep Grand Cherokee V6 3.0 CRD; objętość zbiornika AdBlue to około 30.3 l, średnie zużycie zależne jest od stylu jazdy i warunków eksploatacyjnych, dlatego szacunkowo określa się je na 4 proc. zużycia paliwa.
— Fiat Talento 1.6 Ecojet, objętość zbiornika AdBlue to około 22 l, średnie zużycie zależne jest od stylu jazdy i warunków eksploatacyjnych, choć szacunkowo pełny zbiornik pozwala na przejechanie średnio ok. 10000 km (średnie zużycie płynu to około 2 l/ 1000 km).
— Fiat Ducato silnik 2.3 MulitJet2 180 KM, objętość zbiornika AdBlue to około 14 l, podobnie jak ma to miejsce w Jeepie Grand Cherokee, średnie zużycie zależne jest od stylu jazdy i warunków eksploatacyjnych, dlatego szacunkowo określa się je na 4 proc. zużycia paliwa.

Mazda - czynnik AdBlue był stosowany w modelu CX-7 z silnikiem o pojemności 2,2 l, a jego uzupełnienie było konieczne co 20 tys. km; obecnie nie jest wykorzystywany w żadnym modelu.

Opel - czynnik jest stosowany w Insignii z silnikiem 2,0 CDTI, a także w Zafirze 1,6 CDTI oraz 2,0 CDTI. W przypadku silnika 1,6 CDTI zużycie AdBlue to około 1,2 l/1000 km, a w przypadku silnika 2,0 CDTI 2l/1000 km. Pozwala to na przejechanie odpowiednio 6,5 tys. km i 4 tys. km bez dolewania AdBlue.

Peugeot - wszystkie silniki BlueHDi korzystają z dodatku AdBlue; pojemność zbiornika AdBlue to średnio około 17 l i pozwala na przejechanie ok. 20 000 km przy normatywnym użytkowaniu. Czyli zużycie nieco ponad 1l / 1000 km.

Toyota - czynnik AdBlue stosowany jest w modelach Hilux, Proace oraz Land Cruiser 150, a jego zużycie to około 0,7–0,9 l/100 km.

Renault - AdBlue stosowany jest w Masterze III z silnikiem M9T I w Traficu III z silnikem R9M

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Volkswagen - większe samochody, takie jak Tiguan czy Passat, z silnikami TDI wyposażone są katalizatory SCR. W Polo i Golfie tego systemu na razie się nie stosuje. Zużycie środka AdBlue zależy od indywidualnego sposobu jazdy, od temperatury roboczej systemu i od temperatury otoczenia, w której samochód jest eksploatowany. Średnio jest to ok 2 litrów na 1000 km.

Jeśli chodzi o inne marki, to AdBlue stosowany jest w również niektórych samochodach Audi, Skody, Seata, Mercedesa czy BMW. W związku z obowiązującą normą Euro 6 rozwiązanie to stało się dość powszechne.

Kontrolka AdBlue

Jak to działa?

AdBlue to wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5 proc. Płyn z zasobnika dawkowany jest do katalizatora SCR, który znajduje się w przebiegu układu wydechowego. Tam, pod wpływem wysokiej temperatury, z mocznika wydziela się amoniak, a ten wchodzi w reakcję z tlenkami azotu, które zostają zmienione w lotny azot i parę wodną. Tyle od strony chemii, a jak wygląda to z punktu widzenia zmotoryzowanych?

Kierowca może na bieżąco sprawdzać dystans, jaki jest w stanie przejechać bez uzupełniania pojemnika, a przed skończeniem się mocznika jest o tym fakcie powiadamiany w sposób, który wyklucza jego przeoczenie. Na przykład w przypadku samochodów Peugeota kiedy do skończenia się czynnika pozostaje około 2,4 tys. km, przy każdym uruchomieniu samochodu rozlega się sygnał dźwiękowy, a przed kierownicą zapala się kontrolka, która pokazuje się na chwilę co 30 sekund. Gdy zasięg stopnieje do 600 km, dodatkowo pojawia się kontrolka „service”. Jeśli AdBlue skończy się podczas jazdy, to po wyłączeniu silnika nie będziemy już w stanie go uruchomić.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego? W tych miejscach policja najczęściej sprawdza prędkość Czy warto kupić używanego Volkswagena ze skrzynią DSG? 2.0 dCi – Niezły silnik Renault, choć ma kilka wad Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców Nowy patent w instalacjach LPG przyniesie jeszcze więcej oszczędności Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak dobrze ubezpieczyć się od kradzieży samochodu? Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zatankowanie niewłaściwego paliwa: co robić w razie pomyłki? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Hamowanie silnikiem: jak i kiedy to robić? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Alergik w samochodzie Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów?

Popularne w tym tygodniu:

Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują 5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą Czy można naprawić lampy LED? AdBlue: mocznik do diesla Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego?