Fiat 126-P LPT, czyli polski prototyp amfibii

Trójosiowy, sześciokołowy, nieopancerzony pojazd transportowy z możliwością pływania – pod tym skomplikowanym opisem kryje się Fiat 126-P LPT (lekki pojazd terenowy). Jeden z dwóch egzemplarzy, które przetrwały do dzisiejszych czasów, można było podziwiać podczas niedzielnego pikniku na stadionie Syrenki w warszawskim Wawrze.

W drugiej połowie lat 70. rząd PRL podjął decyzję o stworzeniu lekkiego, pływającego pojazdu terenowego. Miał służyć do ewakuacji rannych, dowozu amunicji oraz wykonywać nietrudne zadania na polu walki.

Prototyp (ok. 15 sztuk) powstał w Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku i – co istotne – został zaprojektowany od podstaw, nie wykorzystywał żadnych, znanych już na świecie, rozwiązań. Wykorzystywał jednie podzespoły Fiata 126p, co miało obniżyć cenę projektu, ale przełożyło się również na bardzo słabe osiągi.

W 1978 roku pierwsze sztuki trafiły do Wojska Polskiego i rozpoczęły się testy. Ich rezultaty były dalekie od oczekiwań. Pojazd zakopywał się w piasku, miał zdecydowanie za słaby silnik oraz nieprzystosowane do jazdy w trudnym terenie, małe koła. Na dalsze badania i kosztowne zmiany w projekcie nie starczyło czasu i pieniędzy. Polska amfibia nigdy nie weszła do masowej produkcji.

Jeden z testowanych pojazdów można podziwiać w Szczecinie w Muzeum Techniki. Ma za sobą bogatą karierę filmową: wystąpił m.in. w serii filmów o "Panu Samochodziku". Drugi znajduje się w prywatnych rękach, jest sprawny i pływa. Można go oglądać na pokazach w całej Polsce.

Zobacz również: Start sezonu Youngtimer Warsaw

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Relacje:

Hot Shots - czyli podsumowanie wyprawy przez Namibię Kia Lotos Race Oschersleben (2017) - jak wygląda rozsądne cenowo ściganie? Samochodem przez pustynię Namib - przygotowania, część 2 Powrót królowej - co wiemy o poliftingowej Klasie S przed jej premierą w Szanghaju Samochodem przez pustynię Namib - przygotowania Nie sprzedajemy samochodów. Sprzedajemy marzenia! "I cóż, że ze Szwecji?" - spojrzenie na nowe Volvo XC60 w wigilię jego polskiej premiery W podróżowaniu najważniejsza jest radość - sylwetka podróżnika, Adama Maciejewskiego Białe Piekło w fińskim Ivalo: wielka moc, kolce i lód Wsiądź za kierownice modeli Škody pokazywanych w Genewie – wirtualny spacer Zlot Koenigseggów w Genewie - relacja z niecodziennego wydarzenia Insignia Grand Sport i Sports Tourer – poznaj wnętrze okrętu flagowego Opla Swincar: łazik na najtrudniejsze bezdroża Nowy Land Rover Discovery (2016) - polska premiera następcy terenowego giganta Warsaw Moto Show 2016 - targi samochodowe po polsku - zdjęcia Ford Driving Skills For Life – wreszcie w Polsce! Nowe opony Firestone Destination Winter - w teorii i w praktyce Škoda Autodrom Poznań otwarty i wypróbowany Odwiedziliśmy start Porsche Parade 2016 Drogowe testy klocków hamulcowych na lodowcu Grossglockner - relacja Tour de France 2016 ze Škodą - fotorelacja z etapu ósmego Walka o zwycięstwo od zaplecza, jak wygląda organizacja dużego przedsięwzięcia sportowego? 15 lat Škody Octavii RS - test na Torze Poznań Salon Samochodowy w Genewie 2016 - nasze zdjęcia [cz.2]

Popularne w tym tygodniu:

T-Roc – pogromca miejskich bulwarów Dla amatorów szybkiej i terenowej jazdy. Dwie nowe, specjalne wersje Škody Kodiaq Frey's Mazda Classic Car Muzeum - podróż w czasie z największym na świecie kolekcjonerem aut japońskiej marki Miejski crossover i 310-konny hot-hatch. Ważne nowości od Seata W podróży z Peugeot 308 - odcinek pierwszy: przegląd Co tak naprawdę pokazała Honda we Frankfurcie? Odczytujemy plany producenta Nowości VW na targach we Frankfurcie O odwadze do bycia innym. Historia John Cooper Works Christian Strube opowiada o planach marki Škoda do roku 2025 Jak jeździ Fabia R5? Wywiad z Pontusem Tidemandem Na żywo - nowości Škody na IAA Frankfurt 2017 Spacer po stoiku Škody na IAA Frankfurt 2017 - galeria zdjęć