Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo

Przedstawiciele koncernów samochodowych na dobre rozpoczęli kampanię promującą pojazdy elektryczne. Krok po kroku eliminują oni problemy, z którymi borykają się właściciele takich samochodów, a podstawowym parametrem, który decyduje o sukcesie lub porażce, jest zasięg takiego auta. Bezprzewodowe ładowanie ma wyeliminować to ograniczenia związane z pojemnością akumulatorów.

Matriały prasowe

Samochody elektryczne mają sporą szansę na wyparcie spalinówek, bo są ciche, bezawaryjne i ekologiczne. Natomiast ich użytkowanie jest nieco utrudnione przez ograniczenia akumulatorów. Są one ciężkie, przez co auto zużywa więcej energii, a oprócz tego, auta z niższej pułki cenowej pokonują nie więcej niż 200 kilometrów, a później trzeba je ładować kilka godzin.

Jednak i na to znalazł się sposób. Przedstawiciele Nissana ogłosili, że w 2020 roku udostępnią kierowcą bezprzewodowe ładowarki do samochodów napędzanych prądem. Oznacza to, że nie będzie konieczności ciągłego szukania specjalnego punktu do naładowania auta, a będzie on się ładował w czasie postojów w garażu, na parkingu czy też na jezdni w czasie postoju na czerwonym świetle.

Technologia nazwana WiTricity Drive to ładowarka, która wygląda jak mata. Parkuje się na niej auto, a ona bezprzewodowo zasila akumulatory w energię dzięki odbiornikowi zamontowanemu w podwoziu auta. Odległość pomiędzy urządzeniami nie może być większa niż 40 cm. Moc takiej bezprzewodowej ładowarki będzie wynosić 7,7 kW lub 11 kW. Nie wiadomo jeszcze, ile potrwa naładowanie auta do pełna.
W ciągu roku prace nad tym rozwiązaniem mają być zakończone, a już w 2020 roku ta technologia ma wejść do sprzedaży.

Jednak nie jest to przełomowy pomysł, ponieważ jak informuje Mateusz Figaszewski z firmy Solaris, polski producent autobusów opracował już podobne rozwiązanie i elektryczne autobusy jeżdżące w dwóch niemieckich miastach: Berlinie (4 sztuki) i Brunszwiku (5 sztuk) korzystają z podobnego rozwiązania. Autobusy te są doładowywane w czasie postojów na przystankach, na których pod jezdnią zamontowano ładowarki indukcyjne. Dodatkowo w zajezdniach pojazdy te podłączane są do klasycznych ładowarek. Tak dostarczona energia wystarcza na cały dzień jazdy.

Drugi przykład zastosowania ładowarek bezprzewodowych pochodzi z południowokoreańskiego miasta Gumi, gdzie również jeżdżą elektryczne autobusy producenta Online Electric Vehicle (OLEV), które podobnie jak Solarisy są doładowywane bezprzewodowo za pomocą płyt indukcyjnych.

Także w Genewie autobusy uzupełniają prąd, w czasie gdy zatrzymują się na przystankach, ale tam zastosowano inną metodę. Tam ładowanie realizowane jest pomiędzy dachem autobusu, a wiatą przystankową. Według Szwajcarskich ekspertów, kilkanaście sekund ładowania wystarcza do pokonania odległości pomiędzy przystankami. Obliczono też, że elektryczne autobusy w Genewie pozwoliły zmniejszyć emisję CO2 o 1000 ton.

Te wszystkie rozwiązania są bardzo ciekawe i doświadczenia w nich zebrane na pewno posłużą do rozwoju systemów ładowania samochodów elektrycznych, które w przypadku jazdy w mieście znajdują zastosowanie. Pytanie tylko, czy inżynierowie są w stanie zadbać o trwałość ciągle doładowywanych baterii.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Co wpływa na średnicę zawracania? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Bezpieczna świąteczna podróż Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży?

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe