Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady

Leasing to jedna z najprostszych i najtańszych form finansowania zakupu, a konkretnie użytkowania samochodu w firmie, choć może z niego korzystać także prywatna osoba. Co to jest leasing, co można w niego wziąć i jak wygląda eksploatacja auta we wciąż popularnym leasingu operacyjnym?

fot. Mitsubishi

Leasing operacyjny to prosta forma finansowania, w której to instytucja finansowa kupuje samochód wskazany przez klienta, płaci za niego i jest jego właścicielem, a jednocześnie użycza swojemu klientowi odpłatnie. Za każdy miesiąc użytkowania wystawia fakturę. Dla leasingodawcy ryzyko związane z niespłaceniem zobowiązania nie istnieje, ponieważ samochód należy do niego, a nie do klienta, który zwykle wpłacił kapitał początkowy rzędu kilkunastu procent. Tym samym może przyznać preferencyjne warunki. Najczęściej klient finalnie płaci około 104–105 proc. wartości nowego auta.

Po zakończeniu leasingu klient może wykupić samochód do dalszego użytku za ustaloną wcześniej kwotę lub zrezygnować z tego i pozostawić auto firmie leasingowej. Auto może przejść w majątek firmy lub w posiadanie prywatne. Zaletą przejęcia auta po leasingu jest niska cena wykupu - zdecydowanie poniżej wartości rynkowej. Z kolei wadą jest to, że przy odsprzedaży takiego pojazdu przedsiębiorca musi zapłacić podatek od dochodu.

Z leasingu — zwykle operacyjnego — bardzo często korzystają firmy, ponieważ dla klienta prywatnego lepszą opcją jest zazwyczaj kredyt lub leasing konsumencki. Przedsiębiorca, który zdecyduje się na leasing jest zobowiązany do ponoszenia wszystkich kosztów obsługi i ubezpieczenia samochodu we własnym zakresie, co odróżnia tę formę finansowania od wynajmu długoterminowego.

Co miesiąc firma leasingowa wystawia fakturę na klienta, z której przedsiębiorca może odliczyć VAT i resztę kwoty faktury księguje jako koszt uzyskania przychodu. Do tych kosztów zalicza się także opłatę wstępną, opłaty manipulacyjne oraz prowizje, a nawet wykup pojazdu. Zaletą leasingu jest brak obciążenia zdolności kredytowej użytkownika oraz amortyzowanie auta przez leasingodawcę. Samochód stanowi środek trwały leasingodawcy, a nie przedsiębiorcy. Są jednak też wady.

Jakie są wady leasingu?

Ze względu na fakt, że to leasingodawca jest właścicielem pojazdu, to właśnie on dyktuje warunki jego użytkowania. Może (zazwyczaj tak jest) żądać serwisowania tylko w ASO i ubezpieczania w jednej, wybranej firmie. Co prawda klient ma prawo do zmiany ubezpieczyciela, ale tylko wtedy, gdy inne towarzystwo spełni warunki firmy leasingowej, a nawet wtedy nie musi zostać zaakceptowane.

Często zmiana ubezpieczyciela po prostu się nie opłaca. Ważne, że choć auto jest własnością leasingodawcy, to faktury za obsługę samochodu są wystawiane na leasingobiorcę, zatem może on odliczyć to od przychodu. To samo dotyczy ubezpieczenia.

Jest ryzyko związane z kradzieżą pojazdu lub jego całkowitym zniszczeniem, na przykład na skutek wypadku. W takiej sytuacji przedsiębiorca nie jest zwolniony z zapłaty wszystkich rat leasingu, chyba że zostaną one w całości pokryte przez ubezpieczenie.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Leasingobiorca musi w każdej sytuacji pamiętać, że auto nie jest jego. Zatem musi mieć zgodę na wyjazd zagraniczny, na modyfikacje, np. założenie instalacji gazowej, a także na użyczenie pojazdu osobie innej niż najbliższy członek rodziny.

Umowa leasingowa zawierana jest na okres nie krótszy niż 2 lata, by spełniała warunki korzystnego dla przedsiębiorcy leasingu operacyjnego. Wcześniejsze spłacenie zobowiązań jest zazwyczaj trudne i kosztowne.

Co jest potrzebne do leasingu?

Leasing to bardzo uproszczona forma finansowania od strony prawnej. Poza dowodem osobistym, najczęściej jest potrzebne zaświadczenie o numerze REGON i NIP oraz wpis do ewidencji działalności gospodarczej. W przypadku spółek także umowa spółki oraz wypis z KRS. Leasingodawca może zażądać również wyciągu z książki przychodów i rozchodów.

Co można wziąć w leasing?

Mówiąc ogólnie – wszystko. Nie tylko samochody, ale także inne maszyny potrzebne do prowadzenia działalności, a także lokale i budynki. Są nawet leasingi na pracowników.

Dlaczego leasing finansowy nie jest popularną formą?

Ponieważ leasing finansowy od operacyjnego różni się tym, że w przypadku pierwszego przedmiot leasingu staje się częścią majątku leasingobiorcy. To z kolei sprawia, że to leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych, a opłata początkowa nie jest wlicza w koszty uzyskania przychodu. Inna jest także forma naliczania podatku VAT. W przypadku leasingu finansowego jest on naliczany z góry w całości, a w operacyjnym co miesiąc w każdej racie.

Zaletą leasingu finansowego jest natomiast krótki okres finansowania, nawet poniżej roku. Wbrew pozorom są firmy, które w ten sposób kupują auta, choć jest ich zdecydowanie mniej. Wiele zależy od sposobu prowadzenia działalności, aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa oraz sposobu prowadzenia księgowości.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Co wpływa na średnicę zawracania? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Bezpieczna świąteczna podróż Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Samochód kontra kręgosłup Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić? Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg?

Popularne w tym tygodniu:

Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują 5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą Czy można naprawić lampy LED? AdBlue: mocznik do diesla Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego?