Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski

Wyścigi równoległe to jedna z najstarszych i najprostszych form rywalizacji pomiędzy dwoma posiadaczami szybkich pojazdów. Za oceanem znane od lat, w Europie przez lata nielegalne. Ostatnimi czasy organizowano zawody mniej lub bardziej oficjalne, ale w tym roku rusza w naszym kraju pierwszy sezon wyścigów na ćwierć mili pod patronatem Polskiego Związku Motorowego. Chcesz wziąć w tym udział, bo masz dosyć ukrywania się przed policją i strachu przed mandatem? Chciałbyś zostać mistrzem Polski, ale uniknąć "łatki" pirata drogowego?

fot. Mariusz Zmysłowski

Ten artykuł ma 3 strony:

Puchar Polski w Wyścigach Równoległych — o co w tym chodzi?

6 maja w Białej Podlaskiej zostanie rozegrana I Runda Pucharu Polski w Wyścigach Równoległych. Na linii startu staną amatorzy i profesjonaliści, zwykłe uliczne kompakty i potwory o mocy dochodzącej do 1000 KM. Po raz pierwszy w pełni legalnie, wszyscy w pełni akceptowani przez władze sportu motorowego w Polsce.

Organizatorami cyklu są Stowarzyszenie Warsaw Speed Team oraz Stowarzyszenie ProRace, a współwłaścicielem Pucharu Polski jest Polski Związek Motorowy. Nadzór nad przebiegiem wyścigów sprawuje Główna Komisja Sportu Samochodowego PZM wraz z organizatorem. Przyjrzyjmy się najważniejszym punktom regulaminu i zasadom startu w imprezach.

Kto może brać w tym udział?

Każdy, zarówno zawodnicy z licencją, jak i bez niej, ponieważ Puchar Polski w Wyścigach Równoległych jest imprezą mistrzowską o charakterze otwartym. Dlatego zarówno profesjonalista, jak i amator może zostać mistrzem Polski w tej dyscyplinie. Wymagania nie są duże.

Wysokość wpisowego dla zawodnika wynosi tylko 150 złotych w pierwszym i drugim terminie lub 300 złotych, gdy rejestruje się już na zawodach. Obowiązkowe wyposażenie to kask oraz odzież zakrywająca nogi i ręce, pod warunkiem, że startujecie w grupach amatorskich. Organizatorzy zalecają kombinezony sportowe, nawet te z utraconą homologacją. Są one obowiązkowe w grupach profesjonalnych. W samochodzie może siedzieć tylko kierowca. Motocykliści muszą posiadać kask integralny, kombinezon, rękawice i buty motocyklowe.

Na czym to polega?

Dwóch zawodników z jednej grupy staje na linii startu i na sygnał rusza, aby pokonać dystans ¼ mili, tj. 402,336 m w jak najkrótszym czasie. W zależności od części rywalizacji brany jest pod uwagę czas od zgaśnięcia świateł do przekroczenia linii mety lub od ruszenia pojazdu z miejsca do przejazdu przez metę. Stosuje się więc odpowiednie nazewnictwo:

  • ET – czas przejazdu netto, czyli od ruszenia pojazdu z miejsca do przekroczenia linii mety
  • RT – czas reakcji, czyli od zgaśnięcia świateł do ruszenia pojazdu z miejsca
  • ET+RT – czas przejazdu i reakcji liczony jako suma tych czasów

W eliminacjach do półfinałów i finałów brany jest pod uwagę tylko czas ET. W półfinałach i finałach brana jest suma czasów ET+RT. W finałowym wyścigu wygrywa zawodnik, który uzyska lepszy czas ET+RT. Trzecie miejsce zdobywa zawodnik, który w przegranym półfinale uzyskał lepszy czas ET+RT. W przejazdach finałowych (półfinały i finał) w przypadku równych czasów uzyskanych przez zawodników wygrywa ten z lepszym czasem ET.

Zobacz również: Hot B War - test

Czym można startować?

Zasadniczo każdym pojazdem dopuszczonym lub niedopuszczonym do ruchu ulicznego. Podstawowy podział na grupy startowe to:

  • Street (klasy: junior street, FWD, RWD, AWD, Pro Street)
  • Street Diesel (klasy: FWD, AWD, RWD)
  • Profi (klasy: wolnossące FWD, AWD, RWD oraz doładowane FWD, AWD, RWD)
  • Outlaw

Warunkiem dopuszczenia do zawodów jest pomyślne przejście badania kontrolnego oraz naklejenie oznaczenia, że auto przeszło badanie. Na następnej stronie znajdziecie bardziej szczegółowy opis grup i klas pojazdów.

Źródło: bialapodlaska.dlawas.info, wst.net.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Co wpływa na średnicę zawracania? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Bezpieczna świąteczna podróż Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Samochód kontra kręgosłup Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić? Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Jak używać kierunkowskazów na rondzie?

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? Test fotelików ADAC 2017