Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski

Wyścigi równoległe to jedna z najstarszych i najprostszych form rywalizacji pomiędzy dwoma posiadaczami szybkich pojazdów. Za oceanem znane od lat, w Europie przez lata nielegalne. Ostatnimi czasy organizowano zawody mniej lub bardziej oficjalne, ale w tym roku rusza w naszym kraju pierwszy sezon wyścigów na ćwierć mili pod patronatem Polskiego Związku Motorowego. Chcesz wziąć w tym udział, bo masz dosyć ukrywania się przed policją i strachu przed mandatem? Chciałbyś zostać mistrzem Polski, ale uniknąć "łatki" pirata drogowego?

fot. Mariusz Zmysłowski

Ten artykuł ma 3 strony:

Puchar Polski w Wyścigach Równoległych — o co w tym chodzi?

6 maja w Białej Podlaskiej zostanie rozegrana I Runda Pucharu Polski w Wyścigach Równoległych. Na linii startu staną amatorzy i profesjonaliści, zwykłe uliczne kompakty i potwory o mocy dochodzącej do 1000 KM. Po raz pierwszy w pełni legalnie, wszyscy w pełni akceptowani przez władze sportu motorowego w Polsce.

Organizatorami cyklu są Stowarzyszenie Warsaw Speed Team oraz Stowarzyszenie ProRace, a współwłaścicielem Pucharu Polski jest Polski Związek Motorowy. Nadzór nad przebiegiem wyścigów sprawuje Główna Komisja Sportu Samochodowego PZM wraz z organizatorem. Przyjrzyjmy się najważniejszym punktom regulaminu i zasadom startu w imprezach.

Kto może brać w tym udział?

Każdy, zarówno zawodnicy z licencją, jak i bez niej, ponieważ Puchar Polski w Wyścigach Równoległych jest imprezą mistrzowską o charakterze otwartym. Dlatego zarówno profesjonalista, jak i amator może zostać mistrzem Polski w tej dyscyplinie. Wymagania nie są duże.

[photo position="inside"]313545[/photo]

Wysokość wpisowego dla zawodnika wynosi tylko 150 złotych w pierwszym i drugim terminie lub 300 złotych, gdy rejestruje się już na zawodach. Obowiązkowe wyposażenie to kask oraz odzież zakrywająca nogi i ręce, pod warunkiem, że startujecie w grupach amatorskich. Organizatorzy zalecają kombinezony sportowe, nawet te z utraconą homologacją. Są one obowiązkowe w grupach profesjonalnych. W samochodzie może siedzieć tylko kierowca. Motocykliści muszą posiadać kask integralny, kombinezon, rękawice i buty motocyklowe.

Na czym to polega?

Dwóch zawodników z jednej grupy staje na linii startu i na sygnał rusza, aby pokonać dystans ¼ mili, tj. 402,336 m w jak najkrótszym czasie. W zależności od części rywalizacji brany jest pod uwagę czas od zgaśnięcia świateł do przekroczenia linii mety lub od ruszenia pojazdu z miejsca do przejazdu przez metę. Stosuje się więc odpowiednie nazewnictwo:

  • ET – czas przejazdu netto, czyli od ruszenia pojazdu z miejsca do przekroczenia linii mety
  • RT – czas reakcji, czyli od zgaśnięcia świateł do ruszenia pojazdu z miejsca
  • ET+RT – czas przejazdu i reakcji liczony jako suma tych czasów

W eliminacjach do półfinałów i finałów brany jest pod uwagę tylko czas ET. W półfinałach i finałach brana jest suma czasów ET+RT. W finałowym wyścigu wygrywa zawodnik, który uzyska lepszy czas ET+RT. Trzecie miejsce zdobywa zawodnik, który w przegranym półfinale uzyskał lepszy czas ET+RT. W przejazdach finałowych (półfinały i finał) w przypadku równych czasów uzyskanych przez zawodników wygrywa ten z lepszym czasem ET.

Czym można startować?

Zasadniczo każdym pojazdem dopuszczonym lub niedopuszczonym do ruchu ulicznego. Podstawowy podział na grupy startowe to:

Zobacz również: Goodyear - konferencja

  • Street (klasy: junior street, FWD, RWD, AWD, Pro Street)
  • Street Diesel (klasy: FWD, AWD, RWD)
  • Profi (klasy: wolnossące FWD, AWD, RWD oraz doładowane FWD, AWD, RWD)
  • Outlaw

Warunkiem dopuszczenia do zawodów jest pomyślne przejście badania kontrolnego oraz naklejenie oznaczenia, że auto przeszło badanie. Na następnej stronie znajdziecie bardziej szczegółowy opis grup i klas pojazdów.

Źródło: bialapodlaska.dlawas.info, wst.net.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Co wpływa na średnicę zawracania? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Bezpieczna świąteczna podróż Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Samochód kontra kręgosłup Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić? Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS?

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument