Co wpływa na średnicę zawracania?

Kupując samochód czy przeglądając tabelki z danymi technicznymi rzadko zwracamy uwagę na informacje dotyczące średnicy zawracania. To duży błąd, ponieważ wartość tego parametru wpływa na bezpieczeństwo i na zwrotność danego pojazdu. Co ciekawe, te same samochody w różnych wersjach mogą mieć różną średnicę zawracania. Co ma na to wpływ i które auta potrzebują najmniej miejsca na zawracanie?

Często samochody postrzegane jako miejskie ze względu na niewielkie wymiary i relatywnie mały silnik pod maską wcale nie sprawdzają się w czasie jazdy na zatłoczonych ulicach. Wszystko dlatego, że do zawrócenia potrzebują znacznie więcej miejsca, niż o wiele większe pojazdy. Dla przykładu, Toyota Yaris zawróci na drodze o szerokości 11,9 metra, a np. Porsche Panamera potrzebuje 0,8 metra mniej. Nissan Note, Peugeot 208 GTI i Alfa Romeo Mito również mają promień zawracania większy niż Panamera.

Co zatem wpływa na średnicę zawracania?

Przede wszystkim rozstaw osi i maksymalny możliwy kąt skrętu kół. Dlatego nieduże auta z tylnym napędem takie jak Renault Twingo i Smart ForFour mają tak małą średnica zawr. wynoszącą około 9 m. Głównie ze względu na brak przegubów napędowych, które w przypadku samochodów z przednim napędem ograniczają kąt skrętu kół.

Oprócz tego, auta w różnych wersjach mają różne rozmiary kół, lub też różne wersje silnikowe wymuszają zastosowanie odmiennych konstrukcyjnie przekładni kierowniczych. Co ciekawe, średnica zawracania może też się różnić w zależności od kierunku zawracania. To dlatego, że układ podzespołów nie jest symetryczny, co ma wpływ na możliwość wysunięcia drążków kierowniczych.

W samochodach terenowych średnica zawracania jest relatywnie duża, dlatego, że elementy układu napędowego są masywne (gotowe do pracy pod dużymi obciążeniami), oprócz tego zwykle rozstaw osi i kół są większe, a dodatkowo koła stosowane w terenówkach są większe niż w przypadku samochodów osobowych.

Często sportowe wersje popularnych samochodów również mają większy promień skrętu niż auta ze słabszymi silnikami. Różnica może wynosić nawet około 1 metra.

Inżynierowie pracujący w branży motoryzacyjnej już dawno szukali rozwiązań, które sprawią, że auta będą skręcały lepiej. Przykładami technologii wspierających zawracanie są np. system umożliwiający skręcanie tylnych kół, a także system blokujący prawe lub lewe koła w czasie pokonywania przeszkód terenowych.

Ten pierwszy można spotkać np. w samochodach BMW lub Renault, a drugi można mieć na pokładzie Toyoty Land Cruiser.

Parametr ten jest bardzo ważny w przypadku samochodów miejskich, dlatego warto zwrócić na niego uwagę przy wyborze samochodu. Dla samochodów miejskich powinien on być nie większy niż 10 metrów, a dla vanów, SUV-ów i samochodów klasy wyższej wartości poniżej 11,5 metra jest do przyjęcia.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Bezpieczna świąteczna podróż Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Samochód kontra kręgosłup Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić? Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia