Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki

W ostatnich dniach głośno było na temat wypadków, do których dochodziło na autostradach. Czy podróżowanie drogami szybkiego ruchu to rzeczywiście wyższe ryzyko? Jak należy zachować się podczas jazdy autostradą i jakie błędy popełniają w takiej sytuacji Polacy?

Karambol

Karambol (PAP/Marek Zakrzewski)

Ten artykuł ma 5 stron:

Szybkie i bezpieczne

Krajobraz drogowy Polski przechodzi wręcz rewolucyjną zmianę. W ciągu ostatnich dziesięciu lat oddano do użytku 978 km autostrad i 1271 km dróg ekspresowych. Tych pierwszych jest obecnie około 1,6 tys. km. W przypadku wielu zmotoryzowanych transformacja znacznie wyprzedziła zmianę stylu jazdy. W efekcie część kierowców powoduje na drogach szybkiego ruchu spore zagrożenie.

Jak wyliczyła Komenda Główna Policji, w 2016 roku na autostradach miało miejsce 1,2 proc. wypadków, a na drogach ekspresowych 0,8 proc. Zginęło w nich odpowiednio 1,7 oraz 2,3 proc. spośród wszystkich ofiar zdarzeń drogowych w 2016 roku. Czy to dużo? Jeśli weźmiemy pod uwagę dane dotyczące natężenia ruchu wykonane dla GDDKiA w 2015 roku, to okaże się, że średnio po polskiej drodze krajowej przejeżdża 11,2 tys. samochodów na dobę. Na drogach ekspresowych współczynnik ten wynosi 21,2 tys., a na autostradach aż 26,5 tys. Okazuje się więc, że mimo dużego natężenia ruchu autostrady i drogi ekspresowe są bezpieczne. Jeśli już jednak dojdzie do wypadku, ma on bardziej tragiczne konsekwencje niż w przypadku zdarzeń na trasach o niższych parametrach.

Na kolejnych stronach przybliżymy najczęstsze przyczyny wypadków na autostradach i wyjaśnimy, jak należy bezpiecznie podróżować.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Bezpieczna świąteczna podróż Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Samochód kontra kręgosłup Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić? Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia