Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki

W ostatnich dniach głośno było na temat wypadków, do których dochodziło na autostradach. Czy podróżowanie drogami szybkiego ruchu to rzeczywiście wyższe ryzyko? Jak należy zachować się podczas jazdy autostradą i jakie błędy popełniają w takiej sytuacji Polacy?

Karambol

Karambol (PAP/Marek Zakrzewski)

Ten artykuł ma 5 stron:

Szybkie i bezpieczne

Krajobraz drogowy Polski przechodzi wręcz rewolucyjną zmianę. W ciągu ostatnich dziesięciu lat oddano do użytku 978 km autostrad i 1271 km dróg ekspresowych. Tych pierwszych jest obecnie około 1,6 tys. km. W przypadku wielu zmotoryzowanych transformacja znacznie wyprzedziła zmianę stylu jazdy. W efekcie część kierowców powoduje na drogach szybkiego ruchu spore zagrożenie.

Jak wyliczyła Komenda Główna Policji, w 2016 roku na autostradach miało miejsce 1,2 proc. wypadków, a na drogach ekspresowych 0,8 proc. Zginęło w nich odpowiednio 1,7 oraz 2,3 proc. spośród wszystkich ofiar zdarzeń drogowych w 2016 roku. Czy to dużo? Jeśli weźmiemy pod uwagę dane dotyczące natężenia ruchu wykonane dla GDDKiA w 2015 roku, to okaże się, że średnio po polskiej drodze krajowej przejeżdża 11,2 tys. samochodów na dobę. Na drogach ekspresowych współczynnik ten wynosi 21,2 tys., a na autostradach aż 26,5 tys. Okazuje się więc, że mimo dużego natężenia ruchu autostrady i drogi ekspresowe są bezpieczne. Jeśli już jednak dojdzie do wypadku, ma on bardziej tragiczne konsekwencje niż w przypadku zdarzeń na trasach o niższych parametrach.

Na kolejnych stronach przybliżymy najczęstsze przyczyny wypadków na autostradach i wyjaśnimy, jak należy bezpiecznie podróżować.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Bezpieczna świąteczna podróż Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Samochód kontra kręgosłup Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić? Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku?

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? Test fotelików ADAC 2017