Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2]

Jeżeli zamierzacie rozpocząć swoją przygodę z offroadem na poważnie i szukacie samochodu, który ma służyć wyłącznie do zabawy w błocie, mamy dla was trzy najlepsze naszym zdaniem propozycje tanich terenówek na start.

Ten artykuł ma 3 strony:

Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1]

„Najlepsza terenówka na początek”, „Jakie auto terenowe kupić na start?” – takie tematy na forach internetowych poświęconych samochodom…

Łada Niva – po prostu najtańsza

Samochód jest produkowany od 1977 roku w niezmienionej formie. Przez dekady przechodził modernizacje, ale koncepcja pozostaje taka sama. Lekka, samonośna konstrukcja, stały napęd na cztery koła i zawieszenie na sprężynach składające się z układu niezależnego z przodu oraz sztywnego mostu tylnej osi. Do tego reduktor z blokadą i niezbyt mocny silnik.

Pomimo wieku ma swoje zalety. W przyzwoitym stanie do jazdy można Nivę kupić za 5000–7000 zł, a młodsze egzemplarze, które naprawdę nie wymagają nakładów kosztują do 10 000 zł. Więcej nie warto wydawać, ponieważ Łada ma jeszcze większą zaletę.

Niva to najtańsza w naprawach terenówka na rynku i ogólnie samochód, który pod tym względem bije wszystko. Ceny części, które możecie kupić bez najmniejszego problemu są tak niskie, że w niektóre trudno uwierzyć. Za tysiąc złotych wypełnicie nimi bagażnik.

Bez problemu możecie zrobić nawet remont generalny samochodu za pieniądze, które nie wystarczą na porządny pakiet startowy do Toyoty Land Cruiser. Co więcej, części o których mowa to oryginały, bo głównie takie są dostępne.

Jest także drugie oblicze – wysoka awaryjność i niska trwałość. Niva przez 10 lat eksploatacji bez napraw po prostu znika w oczach. Rdza bierze wszystko, a mechanika też szybko się kończy. Dlatego wbrew pozorom o auto trzeba i naprawdę warto dbać.

Zobacz również: Mitsubishi L200 - test napędu 4x4

W terenie bywa różnie. Dobrze przygotowane auto nie psuje się bardziej od innych terenówek, a możliwości ma naprawdę duże. Nie ma obaw o podzespoły, nawet te, które w Nissanach, Jeepach czy Land Roverach kosztują krocie. Do Nivy wszystko kupicie za grosze. Można zatem zaryzykować przejazd, którego zaniecha osoba mająca inne auto i świadomość finansowych skutków błędu.

Przez wielu Niva jest postrzegana jako niepełnowartościowy samochód terenowy, ale gdy błoto czy piach są naprawdę grząskie, radzi sobie doskonale. Potencjał do modyfikacji jest ograniczony samonośną konstrukcją nadwozia i wytrzymałością układu napędowego. W Nivie nie można, a nawet nie trzeba przesadzać z agresywnymi, dużymi oponami. Z drugiej strony, ze względu na niską masę auta kupicie tanią wyciągarkę o niedużym uciągu.

  • Najlepiej kupić: wersję krótką z silnikiem 1.7 na wtrysku, ze wspomaganiem kierownicy, nie starszą niż 20–25 lat. Warto poszukać egzemplarza na eksport na Zachodnią Europę.
  • Tego unikaj: samochodów mocno zaniedbanych, które da się doprowadzić do ładu tanim kosztem, ale niestety poświęcając bardzo dużo czasu. Także zbyt drogich – wydanie więcej niż 15 000 zł to przesada.

Plusy:

  • Bardzo niskie koszty napraw i części zamiennych
  • Duża dzielność terenowa
  • Wygodne zawieszenie
  • Niezbyt paliwożerne silniki benzynowe, które świetnie sprawują się na gazie

Minusy:

  • Bardzo niska trwałość podzespołów
  • Awaryjność
  • Samonośna konstrukcja nadwozia, która ogranicza modyfikacje

Łada Niva obchodzi 40. urodziny i nadal ma się dobrze

Niva to prawdziwa legenda rosyjskiej motoryzacji. Prosta konstrukcja okazała się kluczem do sukcesu, który trwa nieprzerwanie już 4 dekady. Z okazji 40….

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego Japońskie samochody klasy średniej za mniej niż 10 000 zł Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4 Używany Nissan Note [2006-2013] – poradnik kupującego Używany Peugeot 3008 [2009-2016] - poradnik kupującego Jak sprawdzić czy używane auto jest bezwypadkowe? Używana Mazda 2 DE [2007-2015] – poradnik kupującego Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra II [1998-2009] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego